Velké dopravní manévry v Londýně. Auta v centru města uvolní místo chodcům, cyklistům a autobusům
Nečekaná pandemie s sebou přinesla celou řadu změn, omezení i novot. Jak ale ukazuje třeba Londýn, koronavirus má potenciál zcela proměnit i prostředí měst. Primátor Londýna Sadiq Khan nyní oznámil, že zavře rozsáhlé části anglické metropole pro automobilovou dopravu, aby se lidé mohli po městě bezpečně pohybovat pěšky či na kole a až poté případně sáhli po městské hromadné dopravě.
Jedna z největších iniciativ omezující automobilový provoz na světě uzavře v Londýně celou řadu hlavních dopravních tepen. Auta se nebudou moci pohybovat po hlavních ulicích mezi London Bridge a čtvrtí Shoreditch, mezi oblastmi Euston a Waterloo či mezi Old Street a čtvrtí Holborn. Všechna tato dopravní spojení budou vyhrazena pouze pro chodce, cyklisty a autobusy.
Khan navíc nechce zůstat jen u toho. Jedná i s místními samosprávami a podobné restrikce by chtěl uvalit rovněž na další menší silnice v Londýně. Autům by mohl být zapovězen vjezd i třeba na mosty Waterloo Bridge a London Bridge.
Po dobu největších omezení v rámci boje se šířením nákazy koronaviru se hustota dopravy v Londýně snížila až o 60 procent. Vedení města se ale bojí, že rozvolnění opatření povede k opětovnému obnovení dopravních zácp, k nebezpečnému zaplnění prostředků hromadné dopravy a obecně k přetlaku lidí v ulicích.
Právě proto je podle expertů v rámci boje s epidemií klíčové, aby se lidé naučili do práce chodit pěšky či jezdit na kole, protože pohyb v přeplněném MHD a v dopravních zácpách je velkým rizikem. Není tedy až tak překvapivé, že starosta Londýna nastalou situaci označil za největší výzvu v dějinách londýnské hromadné dopravy.
„Nemáme jinou možnost, než londýnské ulice rychle přetvořit tak, aby sloužily lidem.“
„Jak jsou karanténní opatření poměrně uvolňována, zachování bezpečné společenské vzdálenosti ve veřejné dopravě bude vyžadovat monumentální úsilí všech Londýňanů. To znamená, že musíme minimalizovat počet lidí, kteří používají veřejnou dopravu. A nemůžeme dopustit, aby byly cesty hromadnou dopravou nahrazeny používáním automobilů, protože naše silnice by se okamžitě staly nepoužitelně zablokovanými a došlo by k toxickému znečištění ovzduší,“ popisuje.
Vyšší poplatky za automobilový vjezd do města
Řešením této nelehké situace je právě hromadný přechod lidí k dojíždění na kole či chození pěšky – londýnská hromadná doprava totiž dokáže při zachování bezpečného dvoumetrového rozestupu mezi lidmi obsloužit asi jen 15 procent dojíždějících.