Velkoobchodní online tržiště Merxu Václava Lišky přilákalo 1 200 prodejců a hlásí investici od hvězdných fondů

Peter BrejčákPeter Brejčák

vaclav-liska2

Foto: Merxu

Václav Liška, zakladatel Aukra a country manager Merxu pro Českou republiku

0Zobrazit komentáře

Zakladatel největšího tuzemského online tržiště Aukro Václav Liška se v rámci svého nejnovějšího projektu Merxu snaží digitalizovat velkoobchod, a to převážně v zemích střední a východní Evropy. Platforma se světu představila loni v listopadu a už po třech měsících hlásí zásadní úspěch – seed investici od hvězdných fondů Accel Ventures a Point Nine Capital.

Kalifornský Accel Ventures v průběhu let investoval obvykle v úvodních rozvojových fázích do gigantů jako Facebook nebo Spotify, Point Nine Capital zase úspěšně vsadil například na skupinu Delivery Hero, do níž spadá i české Dáme jídlo, nebo Revolut.

Výši investice do Merxu a další související podrobnosti nechtějí jednotlivé strany komentovat. Obecně však Point Nine Capital do startupů investuje mezi 500 tisíci a 2,5 milionu eur a podle odhadu CzechCrunche tak Merxu mohlo získat řádově desítky milionů korun.

„Díky investici můžeme pracovat na dalším vývoji platformy, budovat tým napříč naším regionem a také investovat do marketingových aktivit a akvizice nových zákazníků,“ popisuje pro CzechCrunch Liška, jenž v Merxu zastává pozici country managera pro Českou republiku. Ředitelem startupu je Przemyslaw Budkowski, bývalý CEO polského Allegra.

merxu

Foto: Merxu/CzechCrunch

Platforma Merxu

Online tržiště Merxu je navržené pro B2B segment a spojuje podniky prodávající nespotřební zboží v oblastech jako stavebnictví, elektrotechnika, chemikálie, průmyslové výrobky, instalace nebo ochranné a bezpečnostní produkty. Prodej takového zboží totiž stále často probíhá osobně přes obchodní zástupce. Pokud chtějí firmy prodávat online, musí investovat nemalé prostředky do vlastního webu, a tak se Merxu jako platforma snaží tyto náklady šetřit.

„V České republice i ostatních zemích, kde Merxu aktuálně funguje, neexistoval doposud žádný elegantní způsob, jak inzerovat a prodávat své nespotřební zboží, u strojů za miliony korun pak prodej mohl trvat i řády měsíců. Platforma tak představuje zajímavého partnera, kde je vše pod jednou střechou,“ komentuje Liška.

1 200 prodejců za pár měsíců

Startup se sídlem v polské Poznani začal platformu vyvíjet koncem roku 2019, její ostrá verze byla spuštěna loni v říjnu, o měsíc později se pak rozjely první menší marketingové aktivity. Od té doby se na Merxu přihlásilo více než 1 200 prodejců, kteří zalistovali téměř půl milionu produktů. Nejpopulárnější kategorie jsou stavebniny, elektrotechnika a nářadí.

„Start se nám vydařil. Potvrdil se náš předpoklad, že zákazníkům na našich trzích podobná služba chyběla. Kupující oceňují široký sortiment průmyslových produktů na jednom místě a zároveň možnost jednoduše a rychle vyjednávat o podmínkách transakce prostřednictvím našeho chatu,“ říká Liška s tím, že přítomný chat prodávajícím a kupujícím umožňuje doladit specifikaci produktů, podrobnosti transakce nebo vyměnit dokumenty.

Platforma, jež je aktuálně přístupná společnostem v Česku, Polsku, na Slovensku, v Litvě a Estonsku, zatím funguje bez provizí. Podle Lišky si Merxu neplánuje strhávat poplatek za transakce ani během následujících šesti měsíců, jeho případnou výši nebo jiné formy monetizačního modelu plánuje startup ještě doladit.

„V B2B světě je většina transakcí založena na osobních vazbách a dlouhodobých vztazích. To chápeme a respektujeme. Zároveň ale vidíme, že některé procesy trvají zbytečně dlouho a firmy ztrácejí čas a peníze. S tím jim chceme pomoci,“ popisuje Liška.

Cílem Merxu pro letošní rok je dosáhnout na desítky tisíc zákazníků napříč regionem s desítkami tisíc transakcí. Těch zatím na platformě proběhlo několik desítek, což Liška vysvětluje tím, že startup zatím nezačal žádnou masivní marketingovou kampaň a na akvizici kupujících se plánuje zaměřit v následujících týdnech.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina