Velkoobchodní online tržiště Merxu Václava Lišky přilákalo 1 200 prodejců a hlásí investici od hvězdných fondů

Peter BrejčákPeter Brejčák

vaclav-liska2

Foto: Merxu

Václav Liška, zakladatel Aukra a country manager Merxu pro Českou republiku

0Zobrazit komentáře

Zakladatel největšího tuzemského online tržiště Aukro Václav Liška se v rámci svého nejnovějšího projektu Merxu snaží digitalizovat velkoobchod, a to převážně v zemích střední a východní Evropy. Platforma se světu představila loni v listopadu a už po třech měsících hlásí zásadní úspěch – seed investici od hvězdných fondů Accel Ventures a Point Nine Capital.

Kalifornský Accel Ventures v průběhu let investoval obvykle v úvodních rozvojových fázích do gigantů jako Facebook nebo Spotify, Point Nine Capital zase úspěšně vsadil například na skupinu Delivery Hero, do níž spadá i české Dáme jídlo, nebo Revolut.

Výši investice do Merxu a další související podrobnosti nechtějí jednotlivé strany komentovat. Obecně však Point Nine Capital do startupů investuje mezi 500 tisíci a 2,5 milionu eur a podle odhadu CzechCrunche tak Merxu mohlo získat řádově desítky milionů korun.

„Díky investici můžeme pracovat na dalším vývoji platformy, budovat tým napříč naším regionem a také investovat do marketingových aktivit a akvizice nových zákazníků,“ popisuje pro CzechCrunch Liška, jenž v Merxu zastává pozici country managera pro Českou republiku. Ředitelem startupu je Przemyslaw Budkowski, bývalý CEO polského Allegra.

merxu

Foto: Merxu/CzechCrunch

Platforma Merxu

Online tržiště Merxu je navržené pro B2B segment a spojuje podniky prodávající nespotřební zboží v oblastech jako stavebnictví, elektrotechnika, chemikálie, průmyslové výrobky, instalace nebo ochranné a bezpečnostní produkty. Prodej takového zboží totiž stále často probíhá osobně přes obchodní zástupce. Pokud chtějí firmy prodávat online, musí investovat nemalé prostředky do vlastního webu, a tak se Merxu jako platforma snaží tyto náklady šetřit.

„V České republice i ostatních zemích, kde Merxu aktuálně funguje, neexistoval doposud žádný elegantní způsob, jak inzerovat a prodávat své nespotřební zboží, u strojů za miliony korun pak prodej mohl trvat i řády měsíců. Platforma tak představuje zajímavého partnera, kde je vše pod jednou střechou,“ komentuje Liška.

1 200 prodejců za pár měsíců

Startup se sídlem v polské Poznani začal platformu vyvíjet koncem roku 2019, její ostrá verze byla spuštěna loni v říjnu, o měsíc později se pak rozjely první menší marketingové aktivity. Od té doby se na Merxu přihlásilo více než 1 200 prodejců, kteří zalistovali téměř půl milionu produktů. Nejpopulárnější kategorie jsou stavebniny, elektrotechnika a nářadí.

„Start se nám vydařil. Potvrdil se náš předpoklad, že zákazníkům na našich trzích podobná služba chyběla. Kupující oceňují široký sortiment průmyslových produktů na jednom místě a zároveň možnost jednoduše a rychle vyjednávat o podmínkách transakce prostřednictvím našeho chatu,“ říká Liška s tím, že přítomný chat prodávajícím a kupujícím umožňuje doladit specifikaci produktů, podrobnosti transakce nebo vyměnit dokumenty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Platforma, jež je aktuálně přístupná společnostem v Česku, Polsku, na Slovensku, v Litvě a Estonsku, zatím funguje bez provizí. Podle Lišky si Merxu neplánuje strhávat poplatek za transakce ani během následujících šesti měsíců, jeho případnou výši nebo jiné formy monetizačního modelu plánuje startup ještě doladit.

„V B2B světě je většina transakcí založena na osobních vazbách a dlouhodobých vztazích. To chápeme a respektujeme. Zároveň ale vidíme, že některé procesy trvají zbytečně dlouho a firmy ztrácejí čas a peníze. S tím jim chceme pomoci,“ popisuje Liška.

Cílem Merxu pro letošní rok je dosáhnout na desítky tisíc zákazníků napříč regionem s desítkami tisíc transakcí. Těch zatím na platformě proběhlo několik desítek, což Liška vysvětluje tím, že startup zatím nezačal žádnou masivní marketingovou kampaň a na akvizici kupujících se plánuje zaměřit v následujících týdnech.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jan Bednář prodává za více než miliardu korun další část ShipMonku. Letos chystá zásadní expanzi

honza-bednar

Foto: Business Wire

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

0Zobrazit komentáře

Bylo to více než tři čtvrtě roku složitých procesů a vyjednávání, než se loni finalizovala jedna z největších transakcí u startupů, které mají českého zakladatele. Tehdy Jan Bednář prodal za 290 milionů dolarů, tedy přes 6 miliard korun, minoritní část svého logistického startupu ShipMonku, který řídí z floridského Fort Lauderdale, ale podstatnou část týmu má také v Česku.

Téměř třísetmilionový obchod přišel ani ne rok poté, co Bednář vpustil do firmy vůbec první investory v podobě trojice investičních fondů, které do firmy poslaly celkem 10 milionů dolarů. Zdálo se, že pro devětadvacetiletého podnikatele bude úvod nového roku trochu klidnějším obdobím, ale krátce po u zprávách přichází další investice, respektive odprodej podílu.

V ShipMonku si za celkem 65 milionů dolarů, tedy za 1,4 miliardy korun, kupuje minoritní podíl investiční společnost Periphas Capital a celková částka, kterou třetí strany poslaly do floridského startupu už díky tomu dosahuje 365 milionů dolarů. Nejnovější transakce je součástí zmíněného dealu z konce loňského roku. Bednář si každopádně dle svých slov i přes rostoucí počet investorů stále drží nadpoloviční většinu firmy.

janbednar

Foto: ShipMonk

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

Peníze budou sloužit především pro další rychlou expanzi, a to jak ve Spojených státech, tak na trzích v Evropě, kde chce ShipMonk v letošním roce otevřít další logistické centrum. Nový kapitál pak bude využit také na potenciální akvizice menších firem, které by urychlily růst a zvýšily hodnotu firmy. Ta se aktuálně pohybuje nad hranicí 800 milionů dolarů, což Jana Bednáře bezpečně posunulo mezi nejbohatší Čechy.

Ve Spojených státech navíc podle informací CzechCrunche drží ShipMonk pouze nižší jednotky procent tamního trhu. Zaměřuje se na něm především na středně velké a menší byznysy, pro které zařizuje kompletní fulfillment, tedy skladování, balení i odesílání balíků zákazníkům. Potenciál pro další růst je tedy podle Bednáře stále obrovský.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Příliv kapitálu nicméně pro ShipMonk není podle jeho zakladatele tak důležitý. Za důležitější považuje know-how, se kterým jednotliví investiční partneři přicházejí. Česko-americký startup je ostatně ziskový již od svého prvního roku fungování, a tak by investorské peníze nutně nepotřeboval.

Prozatím největší investor ShipMonku v podobě Summit Partners nicméně působí na e-commerce trhu dlouhá léta a má zkušenosti se škálováním firem, což bude pro Bednářův startup v příštích letech klíčové. ShipMonk má dnes totiž už zhruba tisíc zaměstnanců a dál masivně nabírá.

shipmonkhq

Foto: ShipMonk

Sídlo startupu Shipmonk ve floridském Fort Lauderdale

Další stovky nových posil očekává s otevřením logistického centra v Texasu a také v Evropě. Rozšiřuje zároveň tým v Česku, kde se ShipMonk přesunul do nových kanceláří a nedávno jako posilu nabral Davida Pavlíka, který předtím působil jako technologický šéf v Kiwi.com, nebo bývalou HR manažerku z online supermarketu Rohlik.cz.

Za minulý rok ShipMonk utržil 155 milionů dolarů, což znamenalo více než 100% růst oproti roku 2019, a nemalé plány má i pro letošní rok. Startup si navíc udržel zhruba 15% zisk EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů), díky čemuž dokázal loni a také v předchozích letech investovat vlastní prostředky do rychlého rozvoje.

superface1

Přečtěte si takéČeský startup Superface chce vylepšit propojování aplikací a hlásí velkou investici ve výši 34 milionů korunČeský startup Superface chce vylepšit propojování aplikací a hlásí velkou investici ve výši 34 milionů korun

V rámci něj v loňském roce zapojil do provozu také automatizovanou linku pro své hlavní logistické centrum na Floridě, kde má k dispozici přes 20 tisíc metrů čtverečních a kde během největšího nápor zpracovávali kolem 3 000 objednávek za hodinu. Největší přidanou hodnotu ShipMonku vidí Bednář v propojení s technologiemi a vlastní platformou, kterou vyvíjí právě z Česka.

„Naše technologická platforma umožňuje prodejcům přenést složitosti se správou objednávek, hlídáním zboží napříč sklady a řešením komplikací s dopravou na třetí stranu, aby se mohli soustředit na růst jejich byznysu,“ říká Bednář.