Velkoobchodní online tržiště Merxu Václava Lišky přilákalo 1 200 prodejců a hlásí investici od hvězdných fondů
Zakladatel největšího tuzemského online tržiště Aukro Václav Liška se v rámci svého nejnovějšího projektu Merxu snaží digitalizovat velkoobchod, a to převážně v zemích střední a východní Evropy. Platforma se světu představila loni v listopadu a už po třech měsících hlásí zásadní úspěch – seed investici od hvězdných fondů Accel Ventures a Point Nine Capital.
Kalifornský Accel Ventures v průběhu let investoval obvykle v úvodních rozvojových fázích do gigantů jako Facebook nebo Spotify, Point Nine Capital zase úspěšně vsadil například na skupinu Delivery Hero, do níž spadá i české Dáme jídlo, nebo Revolut.
Výši investice do Merxu a další související podrobnosti nechtějí jednotlivé strany komentovat. Obecně však Point Nine Capital do startupů investuje mezi 500 tisíci a 2,5 milionu eur a podle odhadu CzechCrunche tak Merxu mohlo získat řádově desítky milionů korun.
„Díky investici můžeme pracovat na dalším vývoji platformy, budovat tým napříč naším regionem a také investovat do marketingových aktivit a akvizice nových zákazníků,“ popisuje pro CzechCrunch Liška, jenž v Merxu zastává pozici country managera pro Českou republiku. Ředitelem startupu je Przemyslaw Budkowski, bývalý CEO polského Allegra.
Online tržiště Merxu je navržené pro B2B segment a spojuje podniky prodávající nespotřební zboží v oblastech jako stavebnictví, elektrotechnika, chemikálie, průmyslové výrobky, instalace nebo ochranné a bezpečnostní produkty. Prodej takového zboží totiž stále často probíhá osobně přes obchodní zástupce. Pokud chtějí firmy prodávat online, musí investovat nemalé prostředky do vlastního webu, a tak se Merxu jako platforma snaží tyto náklady šetřit.
„V České republice i ostatních zemích, kde Merxu aktuálně funguje, neexistoval doposud žádný elegantní způsob, jak inzerovat a prodávat své nespotřební zboží, u strojů za miliony korun pak prodej mohl trvat i řády měsíců. Platforma tak představuje zajímavého partnera, kde je vše pod jednou střechou,“ komentuje Liška.
1 200 prodejců za pár měsíců
Startup se sídlem v polské Poznani začal platformu vyvíjet koncem roku 2019, její ostrá verze byla spuštěna loni v říjnu, o měsíc později se pak rozjely první menší marketingové aktivity. Od té doby se na Merxu přihlásilo více než 1 200 prodejců, kteří zalistovali téměř půl milionu produktů. Nejpopulárnější kategorie jsou stavebniny, elektrotechnika a nářadí.
„Start se nám vydařil. Potvrdil se náš předpoklad, že zákazníkům na našich trzích podobná služba chyběla. Kupující oceňují široký sortiment průmyslových produktů na jednom místě a zároveň možnost jednoduše a rychle vyjednávat o podmínkách transakce prostřednictvím našeho chatu,“ říká Liška s tím, že přítomný chat prodávajícím a kupujícím umožňuje doladit specifikaci produktů, podrobnosti transakce nebo vyměnit dokumenty.