Vendavo zvyšuje zisky a příjmy globálním gigantům jako Dell a Ford. Své nástroje vyvíjí v Česku

Vytváří software, na nějž spoléhají největší globální korporace s tržbami i ve stovkách miliard dolarů. V tuzemsku je přitom firma téměř neznámá.

Peter BrejčákPeter Brejčák

radim-vendavo-min

Foto: Vendavo

Radim Čebiš, ředitel inženýringu ve Vendavu

Automobilka Ford, počítačový obr Dell, platební služba PayPal, ropný gigant Shell nebo největší evropský průmyslový výrobce Siemens. Tyto a další globální korporace s ročními obraty v desítkách až stovkách miliard dolarů spoléhají na software americké společnosti Vendavo. Přestože je centrála firmy v Denveru, dominantní zastoupení má Česká republika, kde se ve třech pobočkách o víc jak dvou stech zaměstnancích zaměřují na vývoj produktů a jejich nasazení. Podpořené loňskou investicí Vendavo dál roste.

Největší globální korporáty běžně po celém světě prodávají desetitisíce produktů s teoreticky nekonečným množstvím kombinací, jak je přizpůsobit. Jak ukočírovat takové množství dat a nastavit jednotlivé ceny či nabídky, aby přinášely co nejvyšší zisky? Právě při řešení takových problémů velkým firmám pomocnou ruku podává společnost Vendavo.

„Naší misí je pomáhat globálně působícím firmám, které ročně utrží přes miliardu dolarů, zvyšovat jejich příjmy a ziskovost,“ popisuje pro CzechCrunch Radim Čebiš, ředitel inženýringu ve Vendavu, které má oficiální sídlo ve Spojených státech, avšak vývoj produktů probíhá v největší míře právě z kanceláří v Praze, Ostravě a Hradci Králové.

Počet zákazníků přesahuje stovku v segmentu výroby a distribuce a jde o jedny z největších globálních firem. Kromě zmiňovaných se mezi nimi nachází i ABB, Goodyear, Airbus či distributor léčiv AmerisourceBergen s ročními tržbami přes 200 miliard dolarů. „Čistě české klienty nemáme. Zaměřujeme se na vysokopříjmové firmy s B2B prodeji, které působí celosvětově, a těch u nás bohužel tolik není,“ říká Čebiš.

radim-office-min

Foto: Vendavo

Radim Čebiš, ředitel inženýringu ve Vendavu

Celkem Vendavo vyvíjí osm různých nástrojů, které jeho klientům pomáhají například s nastavováním a optimalizací cen, vytvářením obchodních nabídek a kontraktů, správou slevových programů či analýzou prodejů a ziskovosti, což pomáhá odhalovat problémy v ziskovosti, ale i identifikovat zajímavé příležitosti k vyšším příjmům, maržím a ziskům.

Nejnovější produkt pak pomáhá s identifikací nových obchodních příležitostí. Sales Optimizer obsahuje doporučovací systém podobně jako Netflix, u kterého jsou uživatelé zvyklí, že jim personalizovaně nabízí další filmy a seriály. Vendavo něco podobného dodává obchodníkům.

„Netflix je zaměřený na konečné uživatele. My dodáváme doporučení obchodníkům, kteří očekávají mnohem vyšší přesnost této nabídky, ale k dispozici máme méně dat, protože v datech nenajdeme detaily lidské interakce mezi obchodníkem a nakupujícím. Obchodníkovi pak také nestačí pouhé doporučení, aby se ozval danému klientovi, ale potřebuje doplňující informace, proč jsme mu konkrétní doporučení dali a jaký finanční dopad může přinést. To se nám podařilo automatizovat,“ přibližuje Čebiš.

I když jde o pokročilou analytiku využívající algoritmy umělé inteligence a strojového učení, celý tento produkt v českých vývojářských týmech vznikl za pouhých devět měsíců. První klient TruckPro pak již po čtyřech měsících jeho využívání na základě doporučení dokázal prodeje navýšit o 3,7 milionu dolarů, což s přehledem pokrylo náklady na investici. „Jde o fenomenální návratnost,“ přidává Čebiš.

Vývojářská síla je v Česku

Společnost Vendavo vznikla už v roce 1998 a nejdřív se soustředila na americký trh. S postupným růstem potřebovala stále více vývojářů, a tak začala spolupracovat s českou firmou JetMinds. Vývojáři z tuzemska tak létali po celém světě a implementovali řešení zákazníkům. Americká firma se nakonec před deseti lety rozhodla JetMinds odkoupit a na těchto základech vybudovala své vývojářské týmy. V Česku tak zaměstnává přes dvě stě lidí, globálně týmy Vendava tvoří přes čtyři sta hlav, více než polovina z nich tak sedí právě v tuzemsku.

Během této doby Vendavo prošlo několika velkými technologickými změnami – jeho tři původní produkty fungovaly takzvaně on-premise, tedy na serverech přímo u klienta, což bylo v souladu s tehdejšími nejlepšími postupy. Dnes ale zákazníci očekávají výrazně rychlejší přístup k novým funkcím a preferují, když se o nasazení a jeho stabilitu stará dodavatel. Proto nyní všech osm produktů běží v cloudu a jsou prodávané modelem software jako služba (SaaS).

„Nejsme však jen ‚výrobci‘ softwaru, chceme být partnery našich klientů a poskytujeme jim služby, díky kterým získají maximální hodnotu z našich řešení. Měříme dopad u zákazníků a diskutujeme s nimi, jak ho dále zlepšovat. Možná právě proto dosahujeme retence zákazníků přes 95 procent,“ doplňuje Čebiš.

new-prague-office-opening-cto-david-edwards-min

Foto: Vendavo

Otevírání nových pražských kanceláří Vendavo. Pásku střihá CTO David Edwards, vedle stoji CEO Bruno Slosse

Za poslední dekádu JetMinds pro Vendavo nebylo jedinou akvizicí – v letech 2017 a 2018 došlo na dvě, letos v červnu pak k nejnovější. Akvizice společnosti Market Medium umožní dále rozvinout možnosti správy slevových programů a prodejních kanálů. Nyní tak dochází k integraci jednotlivých produktů, aby se co nejlépe využily jejich schopnosti a byly snadno nasaditelné i použitelné pro koncového uživatele.

„Nákup Market Medium byl jen první krok, teď bude na vývojářích, aby spolu nástroje vhodně propojili, což je zajímavá výzva,“ popisuje Čebiš a dodává, že se Vendavo stále dívá po dalších akvizičních příležitostech. Firma byla totiž loni podpořena strategickou investicí, kdy do ní blíže nespecifikovanou částku vložily americké fondy Accel-KKR a Francisco Partners. Druhý z nich do Vendava poprvé investoval v roce 2014.

„Loni udělali Francisco Partners re-investici, což je velkým důkazem o tom, že Vendavu věří i do budoucna. V návaznosti nás tak ještě čeká další růst firmy včetně nových výzev. Ve Vendavu jsem začínal již v roce 2010 a bude i nadále zajímavé sledovat, jak my, vývojáři z Česka, dokážeme největším globálním hráčům pomáhat s řešením jejich problémů,“ dodává Čebiš.

Partnerem článku je společnost Vendavo. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.