Vesmírní inženýři i po letech astronomicky vydělávají. Českým tvůrcům přinesla hra Space Engineers 150 milionů
Kosmicky kreativní videohra vyšla v roce 2019. Ale i o čtyři roky později přináší Keen Software House vysoké tržby i zisk.
Od vydání české hry Space Engineers letos v únoru uplynuly čtyři roky, přesto simulátor kosmického průzkumu a stavění svým autorům z pražského studia Keen Software House stále vydělává. Ukazují to zveřejněné finanční výsledky za uplynulý fiskální a současně kalendářní rok, ve kterých si videoherní vývojáři oproti loňsku polepšili.
Keen Software House v roce 2022 utržil 151,5 milionu korun a vykázal zisk 40 milionů. O rok dříve firma oznámila tržby 140 milionů korun se ziskem přibližně o 2,5 milionu nižším než loni. Výsledky za minulý rok se nicméně navzdory mírnému růstu neblíží těm z před tří let, kdy obrat společnosti přesáhl 210 milionů korun. Aktuální čísla jsou však téměř dvojnásobná ve srovnání s rokem 2019, kdy hra vyšla.
„Byl to pro nás očekávaný výsledek. Loňský a předloňský rok byly obdobím organického růstu, kterému pomohlo i vydání úspěšného rozšíření pro Space Engineers,“ říká pro CzechCrunch Vladislav Polgar, provozní ředitel Keen Software House. „Pokles v předchozích letech nebyl způsobený slabými prodeji, ale výjimečně vysokou základnou z roku 2020, kdy jsme hru Space Engineers vydali na Xbox a v době globálního lockdownu lidé trávili více času hraním her,“ dodává.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Za milionové částky vděčí herní firma právě své nejúspěšnější hře Space Engineers. Ta je kreativním sandboxem, tedy hrou bez výrazněji načrtnutého postupu, jež umožňuje vesmírným průzkumníkům s velkou mírou volnosti stavět rakety a základny, těžit suroviny i bojovat. To vše v režimu pro jednoho hráče, ale především online. A hlavně s přesnou simulací fyzikálních zákonů a náležitostí pobytu ve vesmíru, kterou umožňují vlastní vyvinuté technologie, jmenovitě herní engine VRAGE.
Právě na nové verzi svého enginu nyní v pražském studiu pracují. „Umožňuje nám vytvářet zážitky, jaké v jiném enginu nejsou možné. Můžete třeba letět s lodí, v níž je okruh, na kterém probíhá závod aut,“ odhalil technické zákulisí herního vývoje v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch šéf tvorby nové technologie Jan Hloušek.
Popularita Space Engineers se ukazuje už od roku 2013, kdy je hráči měli možnost pořídit v předběžném přístupu. Tedy v nekompletní, ale hratelné verzi. Až po šesti letech však byli Keen Software House s výsledkem své práce a zpětnou vazbou od fanoušků spokojeni natolik, že se jejich titul dočkal ostrého vydání na PC. V roce 2020 zamířil na Xbox, letos Space Engineers dorazili na stanici PlayStation, jejich celkové prodeje překročily pět milionů kopií.
Za svou existenci si český titul vybudoval extrémně silnou komunitu, která sama zážitek ze hry dále zlepšuje. Hráči totiž Space Engineers zásobují vlastní kreativitou, do hry je možné zdarma stáhnout desítky tisíc uživateli vytvořených přídavků od nových vozidel až po skripty upravující nastavení a chování Space Engineers.
Sami vývojáři pak k pokračujícímu úspěchu přispívají pravidelně vydávanými a placenými obsahovými rozšířeními. „Vývoj nového enginu probíhá podle plánu a spolu s ním stále pracujeme na dalších vylepšeních a doplňcích pro Space Engineers. Tento trend plánujeme zachovat i v nadcházejícím roce,“ přibližuje nejbližší budoucnost firmy Polgar.
Dlouhověkost videoher, které poskytují rozmanitou hratelnost (a nejsou jen několikahodinovou záležitostí pro jednoho hráče), není neobvyklá. Například další úspěšný český titul Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios sice není tak detailním simulátorem jako Space Engineers, míra volnosti a možností nabízených hráči mu však i tři roky po vydání zajistila vysoké tržby a zisk přes 120 milionů korun.
Keen Software House založil v roce 2010 slovenský vývojář Marek Rosa. Zakrátko ke tvorbě her přidal působení v oblasti umělé inteligence, když založil společnost GoodAI. Ta se ve své práci s umělou inteligencí zaměřuje i na její uplatnění ve videohrách. Například ve snaze vytvořit digitální postavy, se kterými by živí hráči mohli komunikovat přirozeně, nikoliv jen na základě omezeného scénáře.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.