Vesmírní inženýři i po letech astronomicky vydělávají. Českým tvůrcům přinesla hra Space Engineers 150 milionů

Kosmicky kreativní videohra vyšla v roce 2019. Ale i o čtyři roky později přináší Keen Software House vysoké tržby i zisk.

Michal MančařMichal Mančař

space-engineers

Foto: Keen Software House

Space Engineers těží z kreativních možností i z nesmírně silné komunity

0Zobrazit komentáře

Od vydání české hry Space Engineers letos v únoru uplynuly čtyři roky, přesto simulátor kosmického průzkumu a stavění svým autorům z pražského studia Keen Software House stále vydělává. Ukazují to zveřejněné finanční výsledky za uplynulý fiskální a současně kalendářní rok, ve kterých si videoherní vývojáři oproti loňsku polepšili.

Keen Software House v roce 2022 utržil 151,5 milionu korun a vykázal zisk 40 milionů. O rok dříve firma oznámila tržby 140 milionů korun se ziskem přibližně o 2,5 milionu nižším než loni. Výsledky za minulý rok se nicméně navzdory mírnému růstu neblíží těm z před tří let, kdy obrat společnosti přesáhl 210 milionů korun. Aktuální čísla jsou však téměř dvojnásobná ve srovnání s rokem 2019, kdy hra vyšla.

„Byl to pro nás očekávaný výsledek. Loňský a předloňský rok byly obdobím organického růstu, kterému pomohlo i vydání úspěšného rozšíření pro Space Engineers,“ říká pro CzechCrunch Vladislav Polgar, provozní ředitel Keen Software House. „Pokles v předchozích letech nebyl způsobený slabými prodeji, ale výjimečně vysokou základnou z roku 2020, kdy jsme hru Space Engineers vydali na Xbox a v době globálního lockdownu lidé trávili více času hraním her,“ dodává.

Za milionové částky vděčí herní firma právě své nejúspěšnější hře Space Engineers. Ta je kreativním sandboxem, tedy hrou bez výrazněji načrtnutého postupu, jež umožňuje vesmírným průzkumníkům s velkou mírou volnosti stavět rakety a základny, těžit suroviny i bojovat. To vše v režimu pro jednoho hráče, ale především online. A hlavně s přesnou simulací fyzikálních zákonů a náležitostí pobytu ve vesmíru, kterou umožňují vlastní vyvinuté technologie, jmenovitě herní engine VRAGE.

Právě na nové verzi svého enginu nyní v pražském studiu pracují. „Umožňuje nám vytvářet zážitky, jaké v jiném enginu nejsou možné. Můžete třeba letět s lodí, v níž je okruh, na kterém probíhá závod aut,“ odhalil technické zákulisí herního vývoje v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch šéf tvorby nové technologie Jan Hloušek.

Popularita Space Engineers se ukazuje už od roku 2013, kdy je hráči měli možnost pořídit v předběžném přístupu. Tedy v nekompletní, ale hratelné verzi. Až po šesti letech však byli Keen Software House s výsledkem své práce a zpětnou vazbou od fanoušků spokojeni natolik, že se jejich titul dočkal ostrého vydání na PC. V roce 2020 zamířil na Xbox, letos Space Engineers dorazili na stanici PlayStation, jejich celkové prodeje překročily pět milionů kopií.

Za svou existenci si český titul vybudoval extrémně silnou komunitu, která sama zážitek ze hry dále zlepšuje. Hráči totiž Space Engineers zásobují vlastní kreativitou, do hry je možné zdarma stáhnout desítky tisíc uživateli vytvořených přídavků od nových vozidel až po skripty upravující nastavení a chování Space Engineers.

jan-hlousek-keen-software-house

Přečtěte si takéČeské studio staví herní motor, který vás vynese do kosmuČeské studio staví herní motor, který vás vynese do vesmíru. Umí to, co jiné enginy ne, říká vývojář

Sami vývojáři pak k pokračujícímu úspěchu přispívají pravidelně vydávanými a placenými obsahovými rozšířeními. „Vývoj nového enginu probíhá podle plánu a spolu s ním stále pracujeme na dalších vylepšeních a doplňcích pro Space Engineers. Tento trend plánujeme zachovat i v nadcházejícím roce,“ přibližuje nejbližší budoucnost firmy Polgar.

Dlouhověkost videoher, které poskytují rozmanitou hratelnost (a nejsou jen několikahodinovou záležitostí pro jednoho hráče), není neobvyklá. Například další úspěšný český titul Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios sice není tak detailním simulátorem jako Space Engineers, míra volnosti a možností nabízených hráči mu však i tři roky po vydání zajistila vysoké tržby a zisk přes 120 milionů korun.

Keen Software House založil v roce 2010 slovenský vývojář Marek Rosa. Zakrátko ke tvorbě her přidal působení v oblasti umělé inteligence, když založil společnost GoodAI. Ta se ve své práci s umělou inteligencí zaměřuje i na její uplatnění ve videohrách. Například ve snaze vytvořit digitální postavy, se kterými by živí hráči mohli komunikovat přirozeně, nikoliv jen na základě omezeného scénáře.