Vesmírní inženýři i po letech astronomicky vydělávají. Českým tvůrcům přinesla hra Space Engineers 150 milionů

Kosmicky kreativní videohra vyšla v roce 2019. Ale i o čtyři roky později přináší Keen Software House vysoké tržby i zisk.

Michal MančařMichal Mančař

space-engineers

Foto: Keen Software House

Space Engineers těží z kreativních možností i z nesmírně silné komunity

0Zobrazit komentáře

Od vydání české hry Space Engineers letos v únoru uplynuly čtyři roky, přesto simulátor kosmického průzkumu a stavění svým autorům z pražského studia Keen Software House stále vydělává. Ukazují to zveřejněné finanční výsledky za uplynulý fiskální a současně kalendářní rok, ve kterých si videoherní vývojáři oproti loňsku polepšili.

Keen Software House v roce 2022 utržil 151,5 milionu korun a vykázal zisk 40 milionů. O rok dříve firma oznámila tržby 140 milionů korun se ziskem přibližně o 2,5 milionu nižším než loni. Výsledky za minulý rok se nicméně navzdory mírnému růstu neblíží těm z před tří let, kdy obrat společnosti přesáhl 210 milionů korun. Aktuální čísla jsou však téměř dvojnásobná ve srovnání s rokem 2019, kdy hra vyšla.

„Byl to pro nás očekávaný výsledek. Loňský a předloňský rok byly obdobím organického růstu, kterému pomohlo i vydání úspěšného rozšíření pro Space Engineers,“ říká pro CzechCrunch Vladislav Polgar, provozní ředitel Keen Software House. „Pokles v předchozích letech nebyl způsobený slabými prodeji, ale výjimečně vysokou základnou z roku 2020, kdy jsme hru Space Engineers vydali na Xbox a v době globálního lockdownu lidé trávili více času hraním her,“ dodává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za milionové částky vděčí herní firma právě své nejúspěšnější hře Space Engineers. Ta je kreativním sandboxem, tedy hrou bez výrazněji načrtnutého postupu, jež umožňuje vesmírným průzkumníkům s velkou mírou volnosti stavět rakety a základny, těžit suroviny i bojovat. To vše v režimu pro jednoho hráče, ale především online. A hlavně s přesnou simulací fyzikálních zákonů a náležitostí pobytu ve vesmíru, kterou umožňují vlastní vyvinuté technologie, jmenovitě herní engine VRAGE.

Právě na nové verzi svého enginu nyní v pražském studiu pracují. „Umožňuje nám vytvářet zážitky, jaké v jiném enginu nejsou možné. Můžete třeba letět s lodí, v níž je okruh, na kterém probíhá závod aut,“ odhalil technické zákulisí herního vývoje v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch šéf tvorby nové technologie Jan Hloušek.

Popularita Space Engineers se ukazuje už od roku 2013, kdy je hráči měli možnost pořídit v předběžném přístupu. Tedy v nekompletní, ale hratelné verzi. Až po šesti letech však byli Keen Software House s výsledkem své práce a zpětnou vazbou od fanoušků spokojeni natolik, že se jejich titul dočkal ostrého vydání na PC. V roce 2020 zamířil na Xbox, letos Space Engineers dorazili na stanici PlayStation, jejich celkové prodeje překročily pět milionů kopií.

Za svou existenci si český titul vybudoval extrémně silnou komunitu, která sama zážitek ze hry dále zlepšuje. Hráči totiž Space Engineers zásobují vlastní kreativitou, do hry je možné zdarma stáhnout desítky tisíc uživateli vytvořených přídavků od nových vozidel až po skripty upravující nastavení a chování Space Engineers.

jan-hlousek-keen-software-house

Přečtěte si takéČeské studio staví herní motor, který vás vynese do kosmuČeské studio staví herní motor, který vás vynese do vesmíru. Umí to, co jiné enginy ne, říká vývojář

Sami vývojáři pak k pokračujícímu úspěchu přispívají pravidelně vydávanými a placenými obsahovými rozšířeními. „Vývoj nového enginu probíhá podle plánu a spolu s ním stále pracujeme na dalších vylepšeních a doplňcích pro Space Engineers. Tento trend plánujeme zachovat i v nadcházejícím roce,“ přibližuje nejbližší budoucnost firmy Polgar.

Dlouhověkost videoher, které poskytují rozmanitou hratelnost (a nejsou jen několikahodinovou záležitostí pro jednoho hráče), není neobvyklá. Například další úspěšný český titul Kingdom Come: Deliverance od Warhorse Studios sice není tak detailním simulátorem jako Space Engineers, míra volnosti a možností nabízených hráči mu však i tři roky po vydání zajistila vysoké tržby a zisk přes 120 milionů korun.

Keen Software House založil v roce 2010 slovenský vývojář Marek Rosa. Zakrátko ke tvorbě her přidal působení v oblasti umělé inteligence, když založil společnost GoodAI. Ta se ve své práci s umělou inteligencí zaměřuje i na její uplatnění ve videohrách. Například ve snaze vytvořit digitální postavy, se kterými by živí hráči mohli komunikovat přirozeně, nikoliv jen na základě omezeného scénáře.

Čeští vývojáři se zrakovým handicapem vydali další hru nejen pro nevidomé. Je zdarma a otestuje vaše znalosti

Novinka Brave Brain od herního studia Kikiriki Games vás vezme na naučnou i zábavnou cestu kolem světa i napříč obory lidské činnosti.

Michal MančařMichal Mančař

brave-brain-mockups

Foto: Kikiriki Games / CzechCrunch

Rozhraní mobilní hry Brave Brain

0Zobrazit komentáře

Jsou hry, které prověří vaše reflexy. Jiné zase šedou kůru mozkovou. V drtivé většině se u nich spoléháte na svůj zrak. Ať už ke včasnému spatření nepřítele, nebo k naplánování té správné taktiky či při volbě vhodné odpovědi. Čeští vývojáři z Kikiriki Games na to ale jdou jinak. Dělají hry, které jsou zábavné, aniž byste je museli vidět. Jako jejich právě vydanou novinku Brave Brain.

Brněnské studio Kikiriki Games chce tvořit videohry, které jsou co nejpřístupnější. Vydalo už velmi neobvyklou střílečku To the Dragon Cave, jejíž neobvyklost spočívá nejen v tom, že hrajete za akční princeznu, ale především v tom, že se v ní orientujete jen pomocí zvuku. Nyní tým, který tvoří i nevidomí vývojáři, představuje nový titul Brave Brain. Kvízovou hru, která je zdarma dostupná na Android i iOS.

„Naším cílem bylo vytvořit takovou hru, která bude pro všechny hráče stejně přístupná a zábavná. To the Dragon Cave je v nevidomé komunitě velmi populární, ale byla náročnější pro některé hráče, kteří vidí a nejsou zvyklí se spoléhat pouze na svůj sluch. Proto jsme tentokrát vytvořili hru, která nebude před hráče klást žádné bariéry a u níž si vidomý hráč ani nevšimne, že je určená i pro zrakově handicapované,“ říká pro CzechCrunch spoluzakladatelka studia Jana Kuklová.

Brave Brain vás vezme na pomyslnou cestu kolem světa, během níž budete odpovídat na kvízové otázky spojené se skutečnými místy. Například ve Velké Británii na vás budou čekat otázky na její historii, ale třeba i na fotbal. „A tentokrát jsme kladli větší důraz na vizuální stránku hry. Aby si však její atmosféru užili i hráči se zrakovým znevýhodněním, doprovází ji soundtrack, který ve zvukové podobě přibližuje jednotlivé lokace. Takže vidomí hráči si užijí vizuál hry a nevidomí hráči zase její zvukovou podobu,“ přibližuje vývojářka.

kikiriki-games

Foto: Kikiriki Games

Natálie Vopařilová, Petr Dančák a Jana a Miloš Kuklovi z Kikiriki Games

Kuklová je navíc sama zrakově handicapovaná. Stejně jako několik dalších tvůrců, kteří připravovali některé kvízy nebo prováděli korekturu otázek od fanoušků. Na vývoji Brave Brain se totiž podílela i komunita. Kikiriki Games ve veřejné výzvě posbírali od potenciálních hráčů otázky, které se (po kontrole, aby nebyly nevhodné) do hry dostaly. V mobilním titulu jich najdete deset tisíc, zhruba třetinu přinesli hráči, některé jsou zakoupené.

„Musím ale říct, že ty, které lidé zaslali ve výzvě, jsou ty nejnápaditější a nejzajímavější. Mně například v paměti utkvěla otázka, čím dýchá želva,“ popisuje Kuklová, jež Kikiriki Games založila s manželem Milošem. Při tvorbě Brave Brain je doplnila grafička Natálie Vopařilová a vývojář Petr Dančák, čtyřčlenné jádro pak v průběhu vývoje narostlo na tucet spolupracovníků včetně těch handicapovaných.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby novinka oslovila nejen zvídavé, ale i kompetitivní hráče, umožňuje měřit síly – respektive znalosti – s dalšími odpovídači v žebříčcích. „Připravujeme i multiplayer, kde budete moci vyzvat jiného hráče na souboj,“ říká Kuklová. „Na hře chceme dlouhodobě pracovat a rozšiřovat ji o další funkce. Budeme postupně přidávat nové země a nové otázky, chystáme také sezónní, časově omezené kvízy,“ dodává. Jak své plány postupně naplňují, můžete sledovat po bezplatném stažení Brave Brain na Apple Store nebo Google Play.

Právě vydaný titul je naplněním postupně se proměňující vize manželů Kuklových. „Studio jsme založili s cílem rozšířit nabídku her pro zrakově handicapované. Postupně jsme si ale uvědomili, že je důležité, aby nevznikaly hry určené pouze pro nevidomé, které by je uzavíraly do vlastních komunit. Naopak si přejeme, aby herní průmysl byl více inkluzivní a nikoho nevylučoval. Přál bych si žít ve světě, kde si každý může zahrát hru podle svého přání a ne podle toho, zda je pro něj přístupná nebo ne. A věřím, že Brave Brain průmysl k tomuto cíli přibližuje,“ říká Miloš Kukla.

V podobném přístupu nejsou Kuklovi sami. Větší přístupnost se pomalu dostává i do mainstreamovějších počinů. Příkladem všem vysokorozpočtovým videohrám šel nedávný konzolový hit The Last of Us: Part II. A nevidomý programátor Lukáš Hosnedl, který spolupracoval i s Kikiriki Games, pomohl s větší přístupností zrakově postiženým osobám české historické fantasy hře 1428: Shadows over Silesia od sólo vývojáře Petra Kubíčka.