Vesmírný startup Rocket Lab létá na orbit teprve od ledna. Nyní už jeho raketa vynesla satelity i pro NASA

Jiří SvobodaJiří Svoboda

rocket-lab-ELaNa-19

Foto: Rocket Lab

Raketa Electron od Rocket Lab při startu

0Zobrazit komentáře

O úspěšném roce 2018 mohou téměř s jistotou hovořit zástupci startupu Rocket Lab. Ještě donedávna zcela neznámá entita ve vesmírném byznysu uskutečnila s raketou Electron v lednu svou první misi a nyní, v celkově teprve třetím úspěšném letu, vynesla na oběžnou dráhu satelity rovnou pod záštitou amerického Národního úřadu pro letectví a kosmonautiku (NASA).

Rocket Lab ze svého novozélandského kosmodromu vypustil let v neděli po sedmé večer místního času poté, co byl odložen kvůli špatnému počasí z minulého týdne. Na palubě byly satelity mise s názvem ELaNa-19 (Educational Launch of Nanosatellites 19). Mezi třinácti cubesaty (malé družice ve tvaru krychle o hraně 10 cm) byly i počiny pocházející z amerických univerzit, pro které jsou služby Rocket Labu cenově dostupné. Celý let totiž stojí mezi pěti a šesti miliony dolarů (115 až 135 milionů korun), což je zlomek jiných komerčních raket.

rocket-lab-elana19

Foto: Rocket Lab

Start mise ELaNa-19 od Rocket Lab

Zatímco v jiných raketách fungují tyto malé satelity jakožto sekundární náklad, sedmnáct metrů dlouhý Electron je na ně přímo stavěný. Stejně jako v případě předchozích letů bude všech třináct právě vypuštěných satelitů orbitovat 500 kilometrů nad zemským povrchem.

Rocket Lab má v oblibě dávat svým misím netradiční jména. Zcela první let v květnu 2017, který ještě nebyl úspěšný, byl nazván „It’s a Test“, druhý pak „Still Testing“, třetí „It’s Business Time“ a poslední „This One is For Pickering“, který sloužil jako pocta pro Billa Pickeringa, novozélandského raketového inženýra. Zajímavostí je, že mezi prvním a druhým letošním letem bylo osm měsíců, ale třetí letošní let byli schopni inženýři poslat do vesmíru už pět týdnů po předchozím.

Našlápnutý rok 2019

Z části za relativně velkou rychlost může i fakt, že většina součástek motoru je vyráběna metodou 3D tisku. Navíc Rocket Lab v říjnu otevřel zcela novou futuristickou továrnu, která by měla být schopna produkovat až padesát raket ročně. V současné době má novozélandský vesmírný podnik naplánováno již dvanáct letů na příští rok, a to se satelity od entit jako Spaceflight, Outernet či Moon Express. Na první z nich se mohou fanoušci vesmíru těšit už v lednu.

virgin-galactic-SpaceShipTwo

Přečtěte si takéVirgin Galactic poprvé pokořil hranici vesmíru. Loď SpaceShipTwo do něj vynesla dva zkušené pilotyVirgin Galactic poprvé pokořil hranici vesmíru. Loď SpaceShipTwo do něj vynesla dva zkušené piloty

Výkonný ředitel Peter Beck se nechal slyšet, že Rocket Lab „byl založen na principu otevřeného vesmíru“. S tímto přístupem ostatně buduje firmu už od roku 2006 a dnes má kromě Nového Zélandu pobočky na Floridě, Aljašce či v Kalifornii a vysloužila si finanční podporu investorů ve výši přesahující 75 milionů dolarů.

rocket-lab-facility

Výrobní továrna Rocket Lab

Rocket-Lab-D800E-ABG8786

Raketa Electron před lednovou misí „Still Testing“

Foto: Rocket Lab

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přepravní startup Taxify končí v Ostravě a dalších krajských městech. Zůstává pouze v Praze

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

taxify-ostrava
0Zobrazit komentáře

Několikaměsíční právní boj mezi přepravními aplikacemi v Česku má první významný výsledek, který se dotkne také samotných uživatelů. Estonský startup Taxify oznámil, že v pondělí 17. prosince ukončil své působení ve čtyřech krajských městech, kam se vydala teprve v červenci letošního roku. Zákazníci si tak již nebudou moci sjednat odvoz přes Taxify v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích.

Jedná se o výsledek poslední právní bitvy právě mezi Taxify a českou přepravní aplikací Liftago, které se nelíbilo, jakým způsobem konkurenční služba v Česku funguje, a podalo na ni návrh předběžného opatření. Tomu soud začátkem října vyhověl a Taxify nařídil, aby mimo jiné začalo podle platných pravidel využívat pouze licencované řidiče.

Estonský startup však od začátku s tímto rozhodnutím nesouhlasí, vytrvale tvrdí, že žádné zákony neporušuje, protože není klasickou taxislužbou, a tak i po předběžném opatření jezdil s řidiči bez licence. To se mu ale nakonec nevyplatilo, protože mu za to soud vyměřil v rámci exekučního řízení pokutu ve výši 590 tisíc korun. Taxify nakonec couvlo a začalo od řidičů ve zmíněných čtyřech krajských městech licence vyžadovat, ale zřejmě již bylo pozdě.

taxifytop

Roman Sysel, šéf Taxify pro Českou republiku a Slovensko

Dnes totiž estonská firma prostřednictvím svého šéfa pro Česko a Slovensko, Romana Sysla, oznámila, že v Ostravě, Olomouci, Plzni a Českých Budějovicích končí. Podle Sysla se Taxify do těchto měst vrátí, až bude přijata nová legislativa, která již bude počítat také s moderními přepravními platformami.

„Omlouváme se všem cestujícím, kteří kvůli našemu odchodu ztrácejí možnost bezpečné přepravy po městě za výrazně nižší a transparentní ceny, než tomu bylo zvykem. Náš odchod bohužel znamená výrazné zhoršení kvality služeb. Právě nízká kvalita a vysoká cena přepravy jsou faktory, proč jsme tato města zvolili pro další expanzi v Česku, a naprosto rozumíme obrovské poptávce ze strany obyvatel po nových alternativách. Evidujeme rovněž stovky zájemců o to, stát se partnerským řidičem. Mrzí nás, že právě řidiči, kteří naši aplikaci využívali, přijdou o možnost přivýdělku,“ komentuje rozhodnutí Roman Sysel.

Čekání na moderní legislativu

Taxify tak zůstane v České republice nadále v provozu pouze v Praze, jenže ani tam není jeho situace zdaleka bezproblémová. Podobně jako v případě dalších krajských měst totiž Městský soud v Praze v prosinci rozhodl i v případu, který se týkal hlavního města. Taxify už tak nesmí využívat řidiče bez licence ani v Praze. Pražský provoz Taxify zatím nepřerušilo a podle tvrzení Romana Sysla již většina partnerských řidičů potřebná oprávnění má.

elon-musk-tesla

Přečtěte si takéTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procentTesla je letos nejlepší investicí mezi automobilkami. Její akcie od začátku roku vzrostly o 17 procent

Taxify je tak v Praze připravené přežít, bude nadále investovat do rozvoje svých služeb a chce se zasadit o změnu legislativy, v níž by již bylo na moderní přepravní aplikace typu Taxify či Uber pamatováno. Na modernizaci zákonů spolupracuje také české Liftago, jenže to zároveň se svým modelem dokáže fungovat i v rámci současných zákonů, a proto si mohlo u soudu stěžovat, že tak konkurenti nečiní.

taxify-app-mobile

Kdy a v jaké podobě by se v Česku mohl zákon o silniční dopravě zmodernizovat, není jasné. Například na Slovensku již před několika dny přijali legislativu, která se inspirovala estonským zákonem o osobní dopravě, a podobně by mohla postupovat i Česká republika. Nový slovenský zákon obsahuje lepší podmínky pro taxikáře, kteří fungují v rámci moderních mobilních služeb, a snižuje administrativní zátěž výměnou za pečlivější kontrolu všech řidičů, kteří takto podnikají.