Vespa ve světě aut. Jízda ve španělském elektrickém sporťáčku není o výkonu, ale o stylu
Více než do Prahy se Cupra Born hodí do prosluněných uliček Barcelony nebo Valencie. I tak ale umí udělat parádu.
Už zvenčí je vidět, že nejde o typický vůz, který běžně potkáváte v ulicích měst. Cupra Born to hraje na design a rovnováhu mezi jízdou a skoro až módním parťákem, což značka přiživuje i vlastní řadou doplňků. S menší nadsázkou se dá říct, že jde o Vespu ve světě aut – a pro mladé městské řidiče může být zajímavou elektrickou volbou. Styl je ovšem vykoupen cenou.
Někdo bere auta za nutnost a neřeší příliš to, jak moc sedí do jeho životního stylu. A to je úplně v pořádku. Jsou tady ale tací, kteří si naopak hledají vozy i podle toho, jak na ně působí, respektive jaké emoce v nich vyvolávají a zda se mohou stát i něčím víc než jen prostředkem pro přesuny. Právě tímto směrem se vydává i uhlazený pětidveřový elektromobil Born od španělské značky Cupra, která vznikla osamostatněním se od automobilky Seat.
Jeho design vychází ze sportovních křivek. A je to patrné skoro ve všech detailech. Ať už jde o světlomety na přední masce, které štikovitým způsobem kopírují svažující se masku, aerodynamicky provedené disky na kolech, hbitě vypadající spoiler nebo samotný podvozek s adaptivními tlumiči. Zároveň to ale sporťák není – jeho maximální výkon se u vyšší varianty pohybuje okolo 230 koní, i v režimu Cupra vás do sedaček nezarve a na dálnicích se prohání mnohem svižnější a rychlejší auta. Omezovač v Bornu totiž končí na 160 km/h.
Na vysokorychlostní úseky se ale Born nehrne, naopak se vidí spíše ve městech, kde pak je dostatečně hbitý na to, aby s ním řidič mohl svižně měnit pruhy a kopírovat tak dynamiku městské silniční dopravy. Díky bateriovému balíku umístěnému přímo v podlaze má pak Born poměrně nízké těžiště, které vůz dobře udrží na cestách během většího manévrování. A dojezd? Papírově okolo 420 kilometrů – a byť v praxi to je asi o pětinu méně, v městech to vystačí.
Vnitřek auta je vymyšlen tak, aby nerušil technologiemi, ale zároveň nabízí snad vše potřebné. Dva displeje, jeden z nich infotainmentového charakteru s úhlopříčkou dvanáct palců, měkké polstrování, které je doplňováno decentními měděnými detaily, užší sedačky pro sportovnější dojem z auta a nespočet přihrádek, kde lze nabíjet mobilní zařízení. Interiér neoslní, ale dokáže v člověku vyvolat emoci a pozastavit se nad známým klišé, že „méně je někdy více“.
Po našem testování v ulicích Prahy ale můžeme říct, že ani na nás nezapůsobil Born jako auto, které člověk chce kvůli technickým parametrům. Jde o stylovku, zábavného malého elektrického parťáka, který by možná více než do české metropole zapadl do prosluněných uliček Barcelony. Cupra okolo něj – a svých dalších modelů – buduje punc jakési lifestylové značky, jež by měla zapadnout do života majitele víc, než jen výplň garáže.
I to je důvod, proč Cupra ke svým vozům vymyslela řadu tematických doplňků. V jejích barvách je možné mít například raketu na padel (oblíbený sport ve stylu tenisu a badmintonu ve španělsky mluvících zemích) nebo lampičku do ložnice, ale třeba i kožené příslušenství ve formě batohů a tašek, sluneční brýle nebo tenisky, na kterých Cupra pracovala s barcelonskou značkou Mikakus. A nechybí ani trička nebo kšiltovky.