Veteráni bez výfuků a škodlivých zplodin. Startup Lunaz vybavuje britské klasiky technologií elektromobilů

lunaz-jaguar

Foto: Lunaz

Elektrický Jaguar XK120 z roku 1953

0Zobrazit komentáře

Rolls-Royce Phantom z roku 1961 nebo Jaguar XK120 jsou luxusní britské klasiky, které by si jen málokdo dokázal spojit se současnou vlnou elektromobility. A přesto i tyto veterány zasáhla nečekaně a v plné síle.

V současné době není v automobilovém průmyslu většího tématu, než je elektromobilita. Elektromobily se začínají postupně vkrádat na trhy i do našich garáží a zároveň naplňují řadu lidí vidinou lepších, a hlavně zelenějších, zítřků.

Jsou tu však i tací, kterým jen pomyšlení na jemné bzučení elektromotoru způsobuje minimálně hlubokou rýhu uprostřed čela. Většinou se jedná o milovníky staré dobré klasiky, popřípadě zaryté petrolheady, pro které je vůně spalin valících se z výfuků opojnější než parfém Chanel N° 5.

lunaz5

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

Co však dělat, když jste milovníkem starých dobrých linií, a přesto vám záleží na životním prostředí? Nezbývá vám nic jiného, než každé ráno přivírat oči v momentě, kdy nasedáte do svého BMW i3, nebo se můžete obrátit na anglický startup Lunaz, který je schopen udělat i z automobilového dědečka elegána s duší mladíka.

Své jméno získal startup po Luně, dceři svého zakladatele Davida Lorenze, který na projektu spolupracuje s Johnem Hiltonem, bývalým technickým ředitelem Renaultu F1. Společnost se soustředí na ty nejkrásnější a nejoblíbenější automobily, do kterých montuje moderní elektrické pohony tak, aby projev co nejvíce odpovídal původnímu charakteru vozu.

toyota-mirai2

Přečtěte si takéToyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani LexusToyota šlape do vodíku. Nový Mirai přijede jako luxusně vyhlížející vůz, za který by se nestyděl ani Lexus

Toho je dosaženo očesáním celého vozu až na kostru, která je naskenována 3D skenerem. Počítač následně provede potřebné výpočty a vymodeluje hnací jednotku, která bude danému typu vozidla sedět na milimetr přesně.

lunaz10

Foto: Lunaz

Příď upravovaného Rolls-Roycu

Nulové emise nejsou tím jediným benefitem, které tato úprava přináší. Startup je schopen vybavit vůz systémem rekuperace brzdné energie, tempomatem či kontrolou trakce. Interiér může být vybaven satelitní navigací, multimediálním systémem, topením a klimatizací. Samozřejmostí je pak i rychlé nabíjení vozu.

Většina upravovaných vozů dostává dva bateriové moduly, jeden umístěný v prostoru, kde se původně nacházel motor, a druhý pod dnem zavazadlového prostoru. Pohonné jednotky nabízejí výkon od 135 do 590 koňských sil, v závislosti na typu daného vozu. Dojezd vozu na jedno nabití by měl přesahovat 400 kilometrů.

Precizní inženýrství v tom nejčistším smyslu

Svou aktivitu zahájil startup úpravou hned tří klasických modelů. Prvním z nich je osmimístný Rolls-Royce Phantom V z roku 1961 s baterií o kapacitě 120 kWh. Druhým je Rolls-Royce Siver Cloud z roku 1956 s doposud neodhalenou technikou a třetím je model Jaguar XK120 z roku 1953 vybavený 80kWh baterií.

lunaz2

Foto: Lunaz

Precizní práce se projevuje na cenovkách vozů

„Tyto vozy budou věrné originálu v estetickém vzhledu, budou mít stejnou výkonnost a bude je možné využívat každý den,“ vysvětlil John Hilton pro magazín Top Gear„Vdechnout nový život těmto klasikám představuje precizní inženýrství v tom nejčistším smyslu.“

Nejspíše si kladete otázku, jaká je cena takto upravených vozů. Za styl se musí platit a již samotné veterány v základu nejsou vůbec lacinou záležitostí. Přestavba jejich cenu jen navyšuje, a proto si zájemce musí připravit částku 350 tisíc liber, tedy 10,5 milionu korun a více.

I přesto je o podobné služby zájem. Kromě Lunazu nabízí úpravy svých klasik i samotné automobilky jako Aston Martin u modelu DB6 či Jaguar u modelu E-type a také celá řada dalších soukromých společností.

Do budoucna však nepočítejme s tím, že budou silnice plné veteránů s elektrickým pohonem. Scénář bude spíše opačný a vidět vozy z první poloviny a začátku druhé poloviny dvacátého století bude spíše výjimkou. Ovšem ruku na srdce, kdo si dnes s povzdechem vzpomene na koněspřežky a dvouplošníky?

lunaz4

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz8

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz7

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz5

Foto: Lunaz

Rolls-Royce Phantom V

lunaz1

Foto: Lunaz

Jaguar XK120

lunaz6

Foto: Lunaz

Jaguar XK120