Veterinář v kapse. Český startup šetří čas lidem i mazlíčkům, Sláma a Hlavenka do něj vkládají miliony
Pavlína Rochová, Zdeněk Topič a Michal Kardaš našli se startupem tlappka příležitost na napjatém trhu. A zaujali brněnské investory.
Češi jsou milovníci psů a koček. Podle dat Evropské federace výrobců krmiv pro domácí zvířata vlastnilo loni psa zhruba 42 procent českých domácností, v případě koček je to 22 procent. Unijní průměry přitom činí 25 a 26 procent. Na druhé straně je ale problém – veterinářů je v Česku jen průměrně a jsou vytížení. K řešení této nepříjemné situace se snaží přispět startup, do něhož nyní vkládá peníze netradiční brněnské investiční duo Jiří Hlavenka a Jan Sláma skrz svůj vehikl Jinej fond. Za jednotky milionů korun získávají 20procentní podíl.
Celkově na 4,5 milionu českých domácností připadá přes 3,3 milionu psů a koček a další nižší stovky tisíc plazů, hlodavců a ryb. O všechny se podle statistik Evropské federace veterinářů stará v tuzemsku 4 500 veterinářů. V dlouhých frontách u toho svého tak často stávala se svou fenkou anglického bulteriéra i Pavlína Rochová. Ta v roce 2015 spoluzaložila poradnu RadaVeterinare.cz a na e-commerce projektech pracovala v české síti zverimexů PetCenter.
A došla k tomu, že dosavadní podpůrný systém pro milovníky domácích mazlíčků není dostatečný. „Nechtěla jsem stresovat mou fenku neustálými cestami do ordinace, ale dovolat jsem se často nemohla, protože jak jsem později zjistila, veterináři pracují často sami a jsou vytížení,“ popisuje Rochová.
Rozhodla se proto vytvořit řešení, které by sloužilo zvířatům, zákazníkům i samotným veterinářům. Při zkoumání trhu zjistila, že podle veterinářů by až 60 procent veškerých případů šlo vyřešit distančně. Rochová tak prodala svůj podíl v poradně RadaVeterinare.cz a začala tvořit projekt tlappka, který aspiruje na to být mnohem komplexnější službou. Už v počátcích se spojila se startupovým studiem Outboxers, v jehož čele stál Michal Kardaš, který se později začal věnovat jen tlappce. Do týmu k sobě přizvali ještě Zdeňka Topiče.
Jedním z pilířů aplikace je možnost kdykoliv chatovat s odborníky a posílat jim fotografie, dokumenty nebo video. Tři veterináři pracující pro tlappku se pak snaží odpovědět na dotaz co nejdříve, zpravidla do devadesáti minut. Poradí například s pooperační péčí, výchovou, veterinární dietou nebo dermatologickými problémy.
Zásadní je, že veterinář tlappky už má předem informace o daném mazlíčkovi, a dokáže tak odpovědět kvalifikovaněji než většina poraden. Často tím ušetří zbytečnou cestu na kliniku. Naopak tlappka nechce být náhradou veterináře v případě úrazů nebo akutních problémů.
Na základě dat ale majiteli dokáže personalizovat obsah. „Mám třeba malou kníračku, chci aby aplikace tedy zobrazovala obsah mně na míru díky vstupním údajům. Upozorní mě například, že mám hlídat pitný režim, protože toto plemeno má predispozice k onemocnění ledvin,“ zmiňuje spoluzakladatelka tlappky jeden z případů použití.