Vetřelec dorazil do Čech. Alšova jihočeská galerie představuje tvůrce monstra z hlubin vesmíru

Jestliže si chcete zpestřit idylické odpoledne v jižních Čechách hororovou sci-fi atmosférou, vydejte se do Hluboké nad Vltavou. Číhá zde totiž Vetřelec.

vetrelec-nahled

Foto: Alšova jihočeská galerie / Hans Rudolf Giger

Alšova jihočeská galerie vystavuje dílo Hanse Rudolfa Gigera

0Zobrazit komentáře

Kultovní snímek Vetřelec je ztělesněním nočních můr z kosmu. Děsivé stvoření s biomechanickým tělem a protaženou lebkou zakončenou sadou tesáků s neustále ukapávajícími slinami, které má navíc místo krve kyselinu, se nesmazatelně vepsalo do paměti každému, kdo první film z roku 1979 viděl. A jeho skalní fanoušci dobře vědí, že za vizuálním zhmotněním této vesmírné obludy stál švýcarský umělec Hans Rudolf Giger, který zároveň založil směr biomechanického surrealismu. Jeho fascinující a velmi znepokojivá tvorba je od 11. června k vidění v Alšově jihočeské galerii v Hluboké nad Vltavou.

Gigerovi, který se nikdy netajil tím, že ho vždy fascinovalo dílo umělce Salvadora Dalího, vděčíme za naše pestré noční můry, ale také za obrovský přínos nejen filmové tvorbě. Právě noční můry byly to, co umělce na jeho originální tvůrčí styl přivedlo. Kolem roku 1970 se mu totiž zdál sen, na základě kterého vytvořil obrázkovou knihu Necronomicon. Ta se o několik let později dostala do rukou Ridleyho Scotta, který se rozhodl, že Giger navrhne podobu jeho Vetřelce.

Umělec vytvořil nejen jeho vzezření, ale zabýval se také vývojovým cyklem tohoto kosmického tvora – od jeho vylíhnutí z vejce až po přisátí na obličej oběti, aby do ní vložil zárodek, který v těle hostitele v krátkém čase dosáhne dospělosti. Znepokojivá atmosféra, která z Gigerova díla pramení, je přisuzována jeho zkušenosti s druhou světovou válkou. Sám Giger v některých rozhovorech mluvil o tom, že když vyrůstal, cítil strach svých rodičů. Ten ve společnosti přetrval v období studené války, zhmotnil ho tak ve své tvorbě.

vetrelec

Foto: Alšova jihočeská galerie / Hans Rudolf Giger

Giger stál za vznikem biomechanického surrealismu

Švýcarský umělec byl zapojen rovněž do realizace filmu Duna v podání režiséra Alejandra Jodorowského, který však bohužel nikdy nespatřil světlo světa. Nicméně Giger pro něj vytvořil impozantní vizuální ztvárnění rodu Harkonnen včetně jeho sídla na planetě Lankiveil. Vtiskl mu patřičnou porci temnoty, možná až nechutnosti, se kterou uměl ve své tvorbě skvěle pracovat. V té době se Giger setkal také se svým uměleckým vzorem Salvadorem Dalím, který se o jeho práci velmi zajímal a představil ji právě režisérovi Jodorowskému.

Tvůrce Vetřelce měl ale spojení také s Českem, jelikož byl fascinovaný Franzem Kafkou. Právě na to navazuje současná výstava v jižních Čechách, která nese název Metamorphoses (Proměny) – její nosným prvkem jsou Gigerovy kresby, které jako ctitel Franze Kafky vytvořil na základě slavné povídky Proměna.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Výstava Metamorphoses si dala za cíl představit Gigerovu tvorbu v co nejširším kontextu. Vystaveny tak jsou četné kresby, obrazy vytvořené airbrushem, díky kterému stvoření jeho imaginace ožila s mnohem větší vehemencí, a také plastiky. Nechybí ani výběr jeho ikonických realizací Necronomiconu, které vedly k tomu, že byl díky práci na Vetřelci v roce 1980 oceněn Oscarem za nejlepší vizuální efekty.

Alšova jihočeská galerie výstavu připravila ve spolupráci s Museem HR Giger ve švýcarském Gruyères, dále s umělcovou ženou Carmen Mariou Giger a sběratelem Marco Witzigem. Díla jsou vystavena v Zámecké jízdárně v Hluboké nad Vltavou, při procházení expozice si tak divák může užít zajímavý kontrast mezi atmosférou anglických středověkých zámků obklopených zahradou s děsivými výjevy v podání velkého vizionáře 20. století. Výstava potrvá do 19. listopadu.

Blíží se Pražské Quadriennale. Město promění na velkolepou přehlídku scénografie a divadelního designu

Pouze jednou za čtyři roky si Prahu vezmou do parády divadelní umělci a architekti a přetvoří ji na jedno velké jeviště.

pq-nahled

Foto: Jan Hromádko

Pražské Quadriennale promění Prahu na jedno velké jeviště

0Zobrazit komentáře

Od roku 1967 se Praha co čtyři roky mění na světově unikátní přehlídku scénografie. V jejích ulicích totiž propuká Pražské Quadriennale, na které se sjíždějí scénografové z celého světa. Diváci tak mají možnost prozkoumat tuto oblast ze všech úhlů – scénickým uměním počínaje a pouličními performancemi konče. Událost mohou zároveň prožít všemi smysly, jelikož letos se její pořadatelé rozhodli pro živé pojetí. Patnáctý ročník Quadriennale potrvá od 8. do 18. června a jeho dějištěm bude Holešovická tržnice, Veletržní palác Národní galerie Praha, DAMU a veřejný prostor.

První ročník Pražského Quadriennale se uskutečnil v Bruselském pavilonu, který se v té době nacházel na Výstavišti. A už od počátků akce bylo organizátorům zřejmé, že nechtějí vytvořit pouhou výstavu bez jakéhokoliv přesahu, ale spíš komplexní událost, na kterou se bude vázat mnoho doprovodných aktivit – představení, přednášky a diskuze, později také performance a různé experimentální prostory.

Markéta Fantová, která je uměleckou ředitelkou festivalu, však dodává, že v minulosti scénografie poukazovala hlavně na to, jak divadelní scéna, kostým nebo světlo pro divadelní představení, tanec nebo operu vlastně vzniká. Předmětem výstav tak byly především scénické modely, kresby, návrhy, někdy i samotné kostýmy na figurínách nebo divadelní rekvizity.

„Od té doby se toho hodně změnilo a Pražské Quadriennale se rozšiřovalo a měnilo z lineární profesionální výstavy v současný multižánrový, živý festival. Ta změna nastala zhruba kolem roku 2000, ale posun mezi snahou zachytit myšlení scénografa ke snaze vystavit zážitek nebyl, myslím, otevřeně definovaný až do teď. I když jde v jádru o festival určený divadelním profesionálům, teoretikům, pedagogům a studentům, svým obsahem dokáže oslovit kohokoliv, kdo má rád kulturu, umění a nebojí se prožít něco neobvyklého,“ říká Fantová.

pq-1

Foto: Alžběta Jungrová

Festival propukne 8. června a potrvá jedenáct dnů

Festival je velmi rozsáhlý, za což vděčí také obrovskému zájmu ze strany divadelních profesionálů, kteří se na festivalu chtějí podílet a aktivně se ho účastnit. Pojící linku ale přece jen má – nejpatrnější je na Výstavě zemí a regionů a Studentské výstavě. První zachycuje podstatu scénografie a divadelního prostoru prizmatem kultur, mapuje pokrok a nové techniky, druhá se rovněž zaměřuje na inovace a proměny, které vycházejí z lokálních znalostí, místních kultur a identit. Pojítkem je i téma festivalu RARE, které lze chápat ve dvou významech – jako něco unikátního, ale rovněž syrového.

„Doufáme, že si každý najde to, co ho nejvíce zajímá. Proto také divákům doporučujeme tři různé typy zážitku. V Holešovické tržnici ten nejživelnější, plný performancí, živých výstav, debat, přednášek, večerních programů a setkání. Pro ty, kteří mají rádi kulturu zarámovanou čistým galerijním prostorem, nabízíme tři výstavy v krásných interiérech Veletržního paláce a několik vybraných performancí v Malé dvoraně. A pro ty, kteří se chtějí podívat na tu nejmladší tvorbu a nahlédnout do budoucnosti divadla, pak nabízíme studentská představení na DAMU a v jejím okolí, workshopy a soutěžní výstavní projekty,“ doplňuje Fantová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na poslední ročník Pražského Quadriennale se vydalo dvacet tisíc návštěvníků, mezi nimi i profesionálové, tvůrci, teoretici a studenti ze 106 zemí světa. Volně přístupné performance a výstavy v ulicích Prahy pak zhlédlo dalších padesát tisíc návštěvníků. Podle Fantové už jen samotný nápad vystavovat uměle vytvořené prostředí s vlastní dramaturgií, které funguje v čase a prostoru pouze za přítomnosti diváků, je unikátní experiment.

„Vystavit zážitek není snadné. Do galerií chodíme za zážitkem, který si jako návštěvníci vytváříme sami a většinou potichu. Současná scénografie je živelná záležitost a často člověka naprosto pohltí a zaměstná všechny jeho smysly. Scénografie se zároveň čím dál tím více otevírá spolupráci s jinými obory a rozrůstá se i do sféry digitální a oblasti nových médií,“ dodává.

I vzhledem k tomu získalo Pražské Quadriennale prestižní ocenění EFFE, které pravidelně hodnotí mezinárodní evropské festivaly, a bylo v roce 2015 jmenováno jedním z nejinovativnějších festivalů v Evropě. Komisi soutěže zaujala mezioborovost a pestrost akce, stejně jako její živý formát a performativní prostředí. O velkou rozmanitost bude postaráno i letos. Akce uvede více než tři sta bodů programu: performancí, představení, architektonických konceptů, workshopů nebo přednáškových bloků v rámci desíti programových sekcí od tvůrců z více než sta zemí – od Nového Zélandu po Kolumbii.

pq-5

Foto: Holešovice Market

Jedním z hlavních dějišť bude Holešovická tržnice

I vzhledem k pandemii covidu a výzvám, kterým současná společnost čelí, bude letošní ročník od těch předchozích odlišný v tom, že vznikal za jiných podmínek. Mezinárodní tým totiž neměl šanci se ani jednou setkat naživo, vše se posunulo do onlinu. Průnik živého umění a virtuálního prostředí však přinesl nové nápady a inspiraci. Stejně tak se objevily nové možnosti, jak chápat veřejný prostor, jelikož se stal hlavním útočištěm divadelních umělců, což vedlo k novým zajímavým experimentům.

„Naše chápání vzdálenosti, někdy i času, se pandemií i ruskou agresí na Ukrajině změnilo. Náhled na minulost a snaha o nápravu určitých kroků přinesla nová témata, která tomuto ročníku dominují, jako například ekoscénografie nebo pohled na tvorbu umělců ze zemí a regionů globálního jihu. A pro festival je čím dál tím důležitější představit scénografii zemí, kde divadlo v klasickém slova smyslu – tedy jak ho známe z domácích scén – neexistuje. Zkrátka změny přináší novou inspiraci a já osobně jsem opravdu zvědavá, jaké nejzajímavější trendy se na tomto ročníku ukáží,“ uzavírá Fantová.