Vetřelec: Romulus je velká pocta filmům Scotta a Camerona. Chybí mu jejich kouzlo, umí ale strhnout
Ve čtvrtek do českých kin vstoupil sedmý vetřelčí film s podtitulem Romulus. Představuje návrat k hororovým kořenům série.
Předtím, než budeme hodnotit snímek Vetřelec: Romulus, sedmý film v legendární sci-fi hororové sérii započaté před 45 lety, je nutné si položit důležitou otázku: Je dnes možné znovu zachytit esenci původního filmu, jeho děs z neznáma, existenciální úzkost z toho, co nás tam venku může čekat? A hlavně, je to možné za použití podobných technik a motivů, které Ridley Scott ve svém teprve druhém celovečerním počinu dovedl takřka k dokonalosti?
Evidentně o tom pochyboval už režisér prvního pokračování James Cameron, když se s Vetřelci vydal spíš směrem akčního sci-fi, byť s výraznými momenty zneklidňujícího napětí. Také následující filmy se spíš s různou mírou úspěchu snažily přijít s jiným konceptem, byť v jádru vždy zůstal boj lidí s hrůznými xenomorfy nebo spřízněnými příšerami.
Po Prometheovi a Vetřelci: Covenant, v nichž se Ridley Scott rozhodl primárně rozšířit mytologii franšízy, přichází novinka s jasným cílem: vrátit sérii zpátky ke kořenům a pokusit se zopakovat to, co se podařilo prvnímu, potažmo druhému filmu. Režisér Romula Fede Alvarez přitom došel k závěru, že by se neměl zvlášť snažit vylepšovat něco, co tehdy fungovalo perfektně.
Právě v tom tkví největší problém jinak vzrušující novinky – ačkoliv ve vypjatých scénách dokáže (alespoň trochu) vyděsit, často příliš výrazně odkazuje na svoje předchůdce a odhaluje tak procesy, které bychom jako diváci přesvědčivého hororu měli vnímat spíš jen podvědomě. Například když hrdinka, oblečená jen v lehkém pyžamu, bojuje s monstrem z vesmíru, my se místo ponoření do napínavého momentu soustředíme na to, jak tvůrci zaonačili velice podobnou ikonickou scénu z roku 1979.
Velká část nového Vetřelce se pohybuje mezi chytrou variací a fanservisem, počínaje samotným námětem. Pětice mladých lidí žije v těžařské kolonii, kde musí dřít za hrozných podmínek s jen vzdálenou nadějí na lepší budoucnost. Když ale na orbitě planety objeví vyřazenou vesmírnou stanici, naskytne se jim možnost z ní ukrást komory pro kryospánek a vycestovat do nejbližší sluneční soustavy, kde by je čekal zcela nový život.
Naneštěstí se ukáže, že na oné vesmírné stanici probíhal výzkum xenomorfů, který skončil katastrofálním únikem testovacích subjektů a vymýcením veškeré posádky. Hrdinové o nebezpečném mimozemském životě samozřejmě nic nevědí a monstra je začnou rychle likvidovat.
Středem pozornosti pětičlenné lidské skupiny je Rain s tváří herečky Cailee Spaeny, jež předtím ztvárnila například manželku Elvise Presleyho v dramatu Priscilla. Přestože mladá žena neprojevuje tak velké charisma a vůdčí charakter, poměrně rychle je jasné, že má být nástupkyní Ripleyové, silné hrdinky, co se vetřelci postaví čelem. Její síla přitom podobně jako u Ripleyové ve Vetřelcích vychází ze starosti o svoje blízké.