Vetřelec: Romulus vychází na Disney+ v upravené verzi. Má lepší vizuální efekty, problém je ale jinde
Vetřelec: Romulus je dobrý film. Situace kolem jeho vizuálních efektů ale poukazuje na problém, kterému bude Hollywood do budoucna čelit stále častěji.
Vetřelec: Romulus vzbudil nemalou pozornost dlouho před vydáním. To v případě nového příspěvku do vetřelčího univerza samozřejmě není nic zvláštního, poprvé po dvanácti letech si ale pokračování vzal na starost nový režisér, který navíc sliboval návrat k nekompromisně hororovým počátkům filmové série. Romulus si vysloužil uznání novinářů i diváků, kritizovalo se ale využití digitálních vizuálních efektů. Úspěšný horor vychází ve středu na Disney+ s „opravenou“ vizuální stránkou, skutečný problém filmu, odkazující k současnému stavu Hollywoodu, je ale hlouběji.
Sedmý Vetřelec (většinou se předstírá, že crossovery s Predátorem neexistují) se vrací do minulosti svým pojetím i dějem, když se odehrává mezi prvním a druhým snímkem. Pětici mladých kolonistů, kteří úmorně pracují na těžařské planetě s mizivou nadějí na lepší budoucnost, se naskytne možnost ukrást moduly pro kryospánek a utéct na jiný svět. Na opuštěné vesmírné stanici ale spolu s moduly objeví také příšery z hlubokého vesmíru.
Jednoduchý námět, blízký filmu Ridleyho Scotta z roku 1979, dal prostor sérii napínavých scén, kde hrdinové bojují o přežití, a paralelně s tím objevují děsivé tajemství stanice Renesance. Fede Álvarez se prokázal jako schopný režisér i scenárista, který se sice poměrně otevřeně vzdal snahy slavnou sérii posunout výrazněji novým směrem a příliš se spoléhal na nostalgii, dokázal ale zajímavě variovat známý koncept.
Vetřelec: Romulus měl původně vyjít rovnou na streamovacích službách, nakonec ale v kinech vydělal přes 350 milionů dolarů, více než čtyřnásobek svého rozpočtu. Dokonce se objevil na mnoha seznamech nejlepších filmů loňského roku s chválou pro režii, herecké výkony, výpravu i vizuální efekty, které ve velké míře využívaly skutečné miniatury, masky nebo animatronické loutky.
O to více ale bily do očí nedopracované digitální efekty, zejména v případě jedné z hlavních postav filmu – zde je dobré upozornit, že pro pokračování je nutné prozradit část děje. Hrdinové totiž na Renesanci po prvním střetu s larvami vetřelců narazí na starého poničeného androida jménem Rook, jež dostal tvář Herce Iana Holma. Jelikož však Holm zemřel v roce 2020, filmaři jeho podobu vytvořili uměle, tak, jak vypadal ve Scottově Vetřelci. Nepříliš úspěšně.
V principu přitom zvolili správný přístup, který ve zbytku filmu uspěl, totiž skutečnou loutku doplněnou digitálními vrstvami. „Shane Mahan (filmový loutkař, pozn red.) tuhle animatronickou loutku vytvořil podle odlitku hlavy z Pána prstenů,“ vysvětlil Álvarez v rozhovoru pro magazín Empire. V průběhu produkce ale padlo rozhodnutí více využít digitální efekty.