Víc prostoru a nabíječky pro elektrokola i auta. První terminál vysokorychlostní železnice v Česku se rýsuje
V roce 2025 by se měl začít v Nehvizdech u Prahy stavět první terminál vysokorychlostní železnice v České republice, po které mají jezdit vlaky přes 300 kilometrů v hodině. Začátkem roku Správa železnic ukázala, jak bude moderní dopravní uzel propojující železniční, autobusovou i osobní dopravu vypadat, a teď přichází s aktualizovanou podobou v rámci finalizace architektonické studie.
První vysokorychlostní železniční trať má začínat ve stanici Praha-Běchovice a následně se napojit na stávající traťové úseky u Poříčan. Povede přitom stanicí u městyse Nehvizdy, která se bude jmenovat Praha východ a má být první stavbou svého druhu v Česku. Architektonickou podobu celého projektu realizuje trio Jiří Opočenský, Štěpán Valouch a Ondřej Králík z ov architekti ve spolupráci s Metroprojektem Praha. Nyní představili finální podobu své studie.
„Dodavatelé zapracovali připomínky místních samospráv z projednání, která absolvoval tým přípravy vysokorychlostních tratí (VRT). Zohledněny byly také návrhy kolegů z francouzských státních drah SNCF, kteří mají s provozem terminálů řadu zkušeností,“ uvedla Správa železnic v tiskové zprávě s tím, že nadále probíhají práce na dokumentaci pro územní rozhodnutí.
V aktualizovaném návrhu se objevil například nový severní vstup do přestupního uzlu, který zlepší dostupnost pro pěší z obce Nehvizdy. Současný návrh je oproti tomu původnímu prostornější, aby dokázal odbavit plánovanou přepravní poptávku, na nástupištích přibyly čekárny a cestující se mohou těšit také na lávky, které zlepší přístup na nástupiště z parkoviště.
Moderní stavba bude připravená také na majitele elektrických vozidel, případně elektrokol. Cyklisté v areálu najdou cyklostojany s uzamykatelnými boxy i zařízení pro dobíjení elektrických kol. Na parkovišti pak bude u každého pátého parkovacího místa k dispozici stojan pro dobíjení elektromobilů. Podle původních plánů se počítá s tím, že parkoviště pojme tři tisíce aut, celým objektem by mohlo projít kolem 20 tisíc cestujících denně.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTerminál Praha východ, který vyroste poblíž městyse Nehvizdy pár kilometrů východně od hlavního města a v blízkosti dálnice D11, by měl sloužit zejména obyvatelům severovýchodní části Středočeského kraje a přilehlých oblastí Prahy.
Dopravní uzel bude součástí prvního pilotní úseku VRT mezi Běchovicemi a Poříčany, na který by následně Správa železnic chtěla navázat prodloužením tratě směrem k Brnu a Hradci Králové.