Viděli jsme první díly Andora. Nový seriál ze světa Star Wars je to nejlepší, co Disney+ nabízí
Andor se odehrává pět let před událostmi Rogue One: Star Wars Story. Seriál ságu posouvá do nových míst a slibuje komplexní příběh revoluce.
Rogue One: A Star Wars Story je v kánonu Star Wars v zásadě zcela zbytečný film, který vznikl ve snaze dovysvětlit díru ve scénáři Epizody IV. Totiž to, jak se Rebelové dostali k plánům odhalujícím slabinu Hvězdy smrti. Je to ovšem také velice dobrý film, podle některých i jeden z vrcholů celé vesmírné ságy. Jeho zcela uzavřený děj, oddělený od ostatních dílů, tvůrcům totiž umožnil výrazně jiné pojetí, než je pro Star Wars typické. Andor, nový seriál o době pěti let před Rogue One, je pro kánon také zbytečný, vydává se podobným směrem a je zároveň tím dosud nejlepším, co pro Disney+ vzniklo.
S poznámkami o zbytečnosti je to samozřejmě trochu složitější. Rogue One, podobně jako většina prequelů, sice nerozšířil hlavní děj série z předaleké galaxie, ukázal ale dosud neviděná zákoutí světa a představil zajímavé postavy, jež mu přidaly hloubku. Andor ve čtyřech epizodách, které jsem měl možnost zhlédnout, dělá totéž. Nejde přitom o snahu kopírovat starší film na větší ploše, ale spíš stavění na jeho motivech a uměleckém pojetí.
Andor si z Rogue One přebírá postavu zloděje a pašeráka Cassiana Andora. Sleduje jeho radikalizaci paralelně s tím, jak roste povstalecké hnutí proti autoritářskému – až fašistickému – Impériu. Kromě hlavního hrdiny se poprvé setkáváme s hromadou dalších, zcela nových postav a navštěvujeme světy, kde jsme dosud nebyli. Není to ale žádné velké dobrodružství, nýbrž tvrdý, nebezpečný boj proti masivní převaze. V tom je Andor opět radikálně jiný než všechny ostatní tituly z jeho univerza.
Problém, s nímž se Star Wars v posledních asi deseti letech potýkají, je snaha těšit fanoušky a držet se Skywalkerovy ságy. Mezi tím zbývá málo prostoru na nová zajímavá pojetí. A pokusy o ně, jako v případě Posledního z Jediů, jsou maximálně kritizované. Star Wars zkrátka znamenají rodinu Skywalkerů, Dartha Vadera, Hana Sola, Tatooine apod., takže vznikají bezradné filmy jako Solo: A Star Wars Story, Vzestup Skywalkera nebo seriály typu Obi-Wan Kenobi a Boba Fett: Zákon podsvětí.
Z toho, jak dopadly, je často viněno studio Disney, ale pod jeho vedením vznikly i široce chválené tituly. Jsou to právě ty, které jsou kanonickým postavám Star Wars vzdálené, představují nové a s nimi také zajímavé příběhy či kreativní pojetí – jako Rogue One a Mandalorian. Pokud chce mít zkrátka sága z předaleké galaxie ještě co říct, musí se nové přírůstky do ní odvážně pustit tam, kam se ještě nikdo nevydal. Novému seriálu se to prozatím daří.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs