Viděli jsme první díly Andora. Nový seriál ze světa Star Wars je to nejlepší, co Disney+ nabízí

Andor se odehrává pět let před událostmi Rogue One: Star Wars Story. Seriál ságu posouvá do nových míst a slibuje komplexní příběh revoluce.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

andor-disney-1

Foto: Disney+

Diego Luna jako Cassian Andor

0Zobrazit komentáře

Rogue One: A Star Wars Story je v kánonu Star Wars v zásadě zcela zbytečný film, který vznikl ve snaze dovysvětlit díru ve scénáři Epizody IV. Totiž to, jak se Rebelové dostali k plánům odhalujícím slabinu Hvězdy smrti. Je to ovšem také velice dobrý film, podle některých i jeden z vrcholů celé vesmírné ságy. Jeho zcela uzavřený děj, oddělený od ostatních dílů, tvůrcům totiž umožnil výrazně jiné pojetí, než je pro Star Wars typické. Andor, nový seriál o době pěti let před Rogue One, je pro kánon také zbytečný, vydává se podobným směrem a je zároveň tím dosud nejlepším, co pro Disney+ vzniklo.

S poznámkami o zbytečnosti je to samozřejmě trochu složitější. Rogue One, podobně jako většina prequelů, sice nerozšířil hlavní děj série z předaleké galaxie, ukázal ale dosud neviděná zákoutí světa a představil zajímavé postavy, jež mu přidaly hloubku. Andor ve čtyřech epizodách, které jsem měl možnost zhlédnout, dělá totéž. Nejde přitom o snahu kopírovat starší film na větší ploše, ale spíš stavění na jeho motivech a uměleckém pojetí.

Andor si z Rogue One přebírá postavu zloděje a pašeráka Cassiana Andora. Sleduje jeho radikalizaci paralelně s tím, jak roste povstalecké hnutí proti autoritářskému – až fašistickému – Impériu. Kromě hlavního hrdiny se poprvé setkáváme s hromadou dalších, zcela nových postav a navštěvujeme světy, kde jsme dosud nebyli. Není to ale žádné velké dobrodružství, nýbrž tvrdý, nebezpečný boj proti masivní převaze. V tom je Andor opět radikálně jiný než všechny ostatní tituly z jeho univerza.

andor-disney-star-wars-1

Reprofoto: Star Wars/YouTube

Záběr ze seriálu Andor

Problém, s nímž se Star Wars v posledních asi deseti letech potýkají, je snaha těšit fanoušky a držet se Skywalkerovy ságy. Mezi tím zbývá málo prostoru na nová zajímavá pojetí. A pokusy o ně, jako v případě Posledního z Jediů, jsou maximálně kritizované. Star Wars zkrátka znamenají rodinu Skywalkerů, Dartha Vadera, Hana Sola, Tatooine apod., takže vznikají bezradné filmy jako Solo: A Star Wars Story, Vzestup Skywalkera nebo seriály typu Obi-Wan Kenobi a Boba Fett: Zákon podsvětí.

Z toho, jak dopadly, je často viněno studio Disney, ale pod jeho vedením vznikly i široce chválené tituly. Jsou to právě ty, které jsou kanonickým postavám Star Wars vzdálené, představují nové a s nimi také zajímavé příběhy či kreativní pojetí – jako Rogue One a Mandalorian. Pokud chce mít zkrátka sága z předaleké galaxie ještě co říct, musí se nové přírůstky do ní odvážně pustit tam, kam se ještě nikdo nevydal. Novému seriálu se to prozatím daří.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak přibližuje článek serveru Variety, Disney původně Andor chtělo natočit bez tvůrců předchozího filmu, kteří o Star Wars neměli zájem. Záměrem přitom bylo vytvořit seriál o dobrodružstvích Cassiana Andora a droida K-2SO před útokem na pevnost Citadela – v zásadě něco podobného jako ostatní tituly Star Wars pro Disney+. Studio ale scénář poslalo Tonymu Gilroyovi, spoluscenáristovi Rogue One, který tento nápad důkladně zkritizoval a přišel s tím, co teď skutečně míří na obrazovky.

Gilroy, který v minulosti napsal třeba scénáře k trilogii filmů o Jasonu Bourneovi, se rozhodl do světa Star Wars vnést vlivy špionážních thrillerů a zároveň prozkoumat životy nižších sociálních tříd nebo podsvětí s šedou morálkou. První záběry Andoru tak připomínají spíše Blade Runnera nebo dystopickou budoucnost Westworldu než ostatní tituly Lucasfilmu. Sám hlavní hrdina se přitom hned v úvodu zaplete se zkorumpovanými strážníky v nevěstinci a výsledek ho ukáže jako morálně problematickou postavu.

Okamžitě je tak jasné, že máme co do činění s „dospělým“ seriálem z univerza dříve mířícího spíš na děti, případně rodiny. Samozřejmě zde zcela absentuje explicitní násilí či nahota. Vše ale působí méně jako dobrodružná fantazie z dálek a naopak více jako autentické prostředí, které má jen zvláštní technologii či kulturu.

Andor jsou dospělé, špinavé a komplexní Star Wars

Dobře tento posun demonstruje způsob, jakým se představuje Impérium. Dříve ho reprezentovaly snadno pochopitelné metafory a ztělesnění zla jako Darth Vader s černou kápí, helmou, zlověstným dechem nebo škrcením na dálku. Zlou moc režimu zase zosobňují všudypřítomné zástupy bílých stormtrooperů. Samozřejmě nesmíme zapomenout ani na Sílu, typicky chápanou v binárních protipólech světlé a temné.

Andor se místo toho spoléhá na subtilnější paralely se skutečným světem. Vidíme hlavně vliv Impéria na podružných planetách. Obyčejní lidé žijí ve skromných podmínkách až chudobě a pracují v obrovských dolech devastujících životní prostředí, zatímco na ně z jiné, bohatší planety dohlíží bezpečnostní složky. Jinde zase sledujeme vytěsňování původních obyvatel z jejich domova.

Nevidíme performativní ikonografii Impéria, ale praktické podmínky života v imperialismu a kolonialismu. Později explicitně zaznívají také poznámky o propastných rozdílech mezi bohatými a chudými. A dokonce se objevuje vládní organizace připomínající CIA.

Gilroy šel proti proudu ostatní tvorby Disneyho také při vizuálním zpracování Andora. Zatímco filmy Mandalorian, Obi-Wan i Boba Fett se natáčely ze značné části před obřími LED obrazovkami zvanými Volume, které nahrazují zelená plátna, novinka tuto technologii vůbec nepoužila. Místo toho se v co největší míře pracovalo se skutečnými kulisami a točilo na skutečných lokacích. Andor díky tomu vypadá mnohem taktilněji, epičtěji a jednoduše dráž.

Seriál, respektive jeho první čtyři epizody, není bez zádrhelů. Podobně jako Andor v Rogue One nepatřil mezi nejzajímavější postavy, ani zde nejsou motivace jeho jednání vždy srozumitelné. V úvodu například urputně hledá sestru a paralelně s jeho příběhem se odvíjí série flashbacků, které ukazují zásadní moment z dětství sourozenců. Propojení těchto linií pak ve třetí epizodě vytvoří první emoční vrchol seriálu. Andorovo mentální rozpoložení ale přesto není příliš čitelné a často ho spíš pozorujeme, než abychom dění prožívali s ním.

andor-disney-star-wars-3

Reprofoto: Star Wars/YouTube

Záběr ze seriálu Andor

Rozjezd seriálu je navíc trochu pomalejší, což je paradoxně dané relativně krátkou stopáží úvodních epizod. Až ve zmíněné třetí nastane výraznější posun děje a předtím je znatelný efekt čekání na rozestavění všech figurek na hracím poli, než dojde k jejich střetu.

Jak se Andor vypořádá se svou hlavní výzvou, přitom teprve uvidíme. Tvůrci seriálu totiž zvolili nezvyklý přístup k vyprávění, který celou řadu dělí na několik segmentů po třech epizodách s menším dějovým obloukem. Segmenty pak na sebe mají navazovat a posouvat kupředu hlavní příběhovou linii sledující počátky Aliance rebelů. V prvních epizodách přitom Andor hlavně uvádí do děje a představuje postavy.

Základy jsou nicméně položeny velice dobře. Tak dobře, že by opravdu mohlo jít o revoluci v tom, jak o Star Wars do budoucna přemýšlíme. Nemusí to být jen příběh vyvolených, co všechny zachrání díky specifické moci či statusu, ale také příběh obyčejných lidí, co spojí síly. Nemusí to být jen o tom, kdo se přikloní na světlou a kdo na temnou stranu. Ale také o tom, že skutečnost tuto volbu často tak docela neumožňuje. Andor má rozhodně ambice diváky přenést do fantastického světa, ovšem zároveň ho zajímá ten reálný.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Diváci nás mají radši než Voyo, říká Stanislav Hruška rok po startu Talk TV. Chystá další pořady

Jedna ze známých internetových televizí v Česku má po roce pět pořadů a osmnáctičlenný tým. Žije hlavně díky své věrné komunitě.

Jiří SvobodaJiří Svoboda

standashow_1Rozhovor

Foto: Talk TV

Stanislav Hruška je tvůrce internetové StandaShow a Talk TV

0Zobrazit komentáře

Internetovému pořadu StandaShow se léta dařilo. Do loňska přilákal téměř pět tisíc platících diváků, a tak mohl jeho hlavní tvůrce a moderátor Stanislav Hruška svůj byznys rozvíjet. Mohl se sice dál věnovat svému jednomu pořadu, ale dnes třiatřicetiletý streamer se před rokem rozhodl, že investuje do tvorby vlastní internetové televize. Projekt nazval Talk TV a spustil jej 1. září 2021. V rozhovoru pro CzechCrunch teď reflektuje první rok provozu.

Zatímco StandaShow začínala jako youtuberský sólo projekt, tým Talk TV dnes čítá osmnáct lidí včetně osmi tvůrců. Ti tvoří pětici pořadů – cestovatel Vladimír Váchal má pořad Za hranicí, spisovatel Leoš Kyša moderuje pásmo Jadrná Věda, dvojice Jaromír Möwald a Naomi Adachi svůj popkulturní pořad a šéf televize si ponechal StandaShow. Nejnovějším přírůstkem je pak pořad Tech Guys, kde se trojice už zkušených internetových tvůrců Honza Březina, Jakub „Kicom“ Vejmola a Ondřej „Tesláček“ Bačina baví o nejžhavějších technologiích současnosti.

Talk TV cílí na to, aby nový díl některého z pořadů vycházel každý den. U těchto pěti tak výčet neskončí, brzy by měly přibýt další relace, přičemž ta první by se měla odchýlit od tradiční rozhovorové formy a více pracovat s hudbou, vyprávěním a melodickým podkresem.

Stejně jako u dosavadní tvorby se chce Hruška opřít o věrné komunity, které se kolem jednotlivých pořadů tvoří. Ačkoliv jsou malé, věří, že díky nim propluje ekonomickou krizí třeba i lépe než velké streamovací služby. „Vypadá to, že nás lidi mají fakt rádi, sžili se s námi a podporují nás prostě proto, že je jim Talk TV sympatická,“ vysvětluje Hruška

1rok-b-min

Foto: Talk TV

Tvůrci internetové Talk TV

Do dvou let jsi chtěl mít patnáct tisíc předplatitelů. Jak jste daleko?
Teď se pohybujeme mezi čtyřmi a pěti tisíci předplatiteli, rekord byl kolem 4 800 (při předplatném 159 Kč to znamená hrubé příjmy 763 tisíc korun měsíčně – pozn. red.) Ve srovnání s konkurencí je to ale dobré. Když přeskočíme Novu a jejich Voyo, kterému se nedá konkurovat, tak DVTV má patnáct tisíc předplatitelů a Tři tygři mají devět tisíc. My jsme tedy ze zmíněných internetových televizí třetí. Víc než absolutní růst je pro mě ale důležité, že se daří získávat počet stabilních předplatitelů. Čili těch, kteří s námi zůstávají více měsíců. Nárůst není tak rychlý, jak jsme plánovali, ale přesto se nám daří dobře. Určitě na to nicméně bude mít vliv i ekonomická situace. Vidíme, že se od února začala na číslech negativně projevovat.

Hádám, že náklady na služby typu Talk TV začnou lidé v krizi osekávat jako první…
No určitě. Když nemáš na elektřinu, tak se ti bude blbě poslouchat Talk TV. Na druhou stranu, diváci mají nějaké priority a já mám dojem, že nejsme úplně první položka, co odseknou. Vypadá to totiž, že nás lidi mají fakt rádi, sžili se s námi a podporují nás prostě proto, že je jim Talk TV sympatická. Když to řeknu blbě, tak lidi radši zruší to Voyo, protože to je velká televize bez konkrétních tváří, zatímco za Talk TV stojí tým, a tak si k nám divák snadněji vytváří vztah.

Nejsme ten „velkej hnusnej korporát“.

Prostě sázíš na to, že se ti podaří vybudovat dostatečně velký lovebrand a s ním těžké časy překleneš.
On už se částečně vybudoval. Nejsme ten „velkej hnusnej korporát“, takže to šlo snadněji. Je to úplně něco jiného než velký mediální projekt, ke kterému lidi nemají vztah. To, co děláme, je možné jen díky komunitě. Je opravdu neskutečnou výhodou.

Jak moc ale značka Talk TV stojí na tobě a komunitě, která existovala před samotnou televizí? Máte třeba vyčísleno, kolik lidí přešlo ze StandaShow i na další pořady na Talk TV?
V procentu celkové sledovanosti Talk TV postupně StandaShow klesá, což je dobře. Pořád je pochopitelně nejsledovanější, ale jestli její dominance byla ze začátku třeba 90 procent, tak teď je 60procentní. Je celkem vtipné, že mi někdy lidé píšou a říkají, že kdyby nebyli na Talku Tech Guys, tak si ji ani nepředplatí. Myslí to jako negativní zpětnou vazbu, ale ono je to vlastně dobře. A to se děje víc a víc. Moje zkušenost je tak taková, že lidé si tu cestu k jiným pořadům najdou.

A najdou? Dívá se tedy jeden předplatitel Talk TV na více pořadů? Při spuštění jsi totiž řekl, že chceš aby lidé chodili na Talk TV jako takovou a nikoliv jen za jednotlivými pořady.
Ano, v tomhle fungujeme překvapivě dobře. Typický divák se sice dívá na většinu epizod svého oblíbeného pořadu, ale zároveň prostřednictvím doporučovacího systému zabrousí i do nejlepších epizod jiných. Například přijde za rozhovorem s Martinem Veselovským ve StandaShow a když už je na webu, tak mu doporučíme rozhovor Jadrné vědy o novinařině. Třeba Za hranicí už má přes padesát epizod, a tak když člověka zajímají aerolinky, najde tři epizody o létání.

tg-konec-min

Foto: Talk TV

Pořad Tech Guys patří k horkým želízkům Talk TV

Od začátku jsi koncipoval Talk TV tak, že spíš než na kvantitu pořadů jsi cílil na kvalitu. Vyplatila se tahle sázka? Nebylo by lepší jít do větší tematické šíře?
Myslím, že ano. Přijde mi, že každý z pořadů si našel svoji cílovou skupinu, byť některé ji mají velmi úzkou. To je třeba případ pořadu Jadrná věda, který dělá spisovatel sci-fi Leoš Kyša. Číselně nemá vysokou sledovanost, ale ti lidé, co ho sledují, ho naprosto milují. My ani nepotřebujeme, aby se na každý pořad dívaly statisíce lidí. Stačí nám stovky, co ho budou chtít podpořit, a v tu chvíli máme vyhráno.

Další pořady fungují stejně dobře, co se týče interakce s komunitou?
Ano, je to vidět například u pořadu Za hranicí. Tam se zase vytváří komunita lidí, kteří mají rádi cestování. Zajímají je detaily třeba o životě v Kolumbii nebo jak se létá s Qatar Airlines. StandaShow a Tech Guys jsou zase trochu mainstreamovější, ale celkově se snažíme najít malé cílové skupiny a těm dodat přesně to, co chtějí. Víme zhruba, kolik předplatitelů se dívá na jaké pořady. A máme spočítané, kolik lidí se na ně musí dívat, aby nám ekonomicky fungovaly.

Jestli to chápu správně, snažíš se tedy o to, aby každý z pořadů na Talk TV byl samostatně výdělečný?
V dlouhodobém horizontu ano. Na začátku je každý samozřejmě ztrátový, ale za první rok se nám celkově podařilo být v provozním zisku. Je to právě i proto, že si dáváme pozor, aby každý z pořadů fungoval ekonomicky i samostatně.

Další obsah budeme péct víc na míru.

Účetně jste už tedy v plusu. Chcete být i nadále, nebo budete investovat?
Jsme v provozním zisku, ale investiční ztrátě. Máme další velké investiční plány po technické i obsahové stránce. Teď se tedy spíš bavíme o tom, jestli dáme balík peněz do nového pořadu, nebo třeba aplikace pro mobily.

Jak chcete koncipovat další obsah?
Za rok fungování už jsme myslím pochopili, co se lidem líbí – ohledně stopáže, periodicity a vyvážení informací a vtipu. Další obsah tedy budeme péct víc na míru. Můžu prozradit, že kromě mnoha nápadů v tuhle chvíli máme na stole rozpracované koncepty pořadů.

O čem ty nové pořady budou?
Jeden z nich bude variace na žánr true crime (oblíbený podcastový formát s vyprávěním skutečných kriminálních příběhů – pozn. red.). Doposud jsme tvořili hlavně rozhovory, případně jsme sem tam komentovali nějakou událost. Jsme ale povídací televize, a tak si myslím, že k nám příběhy patří. Na české scéně máme spousty true crime podcastů nebo jejich variací, ale my bychom ho chtěli udělat ještě trochu líp, než to dělají ostatní.

standashow_vladimirvachal

Foto: Talk TV

Cestovatel Vladimír Váchal má na Talk TV pořad Za hranicí

True crime podcast s videem… To si vlastně vůbec nedovedu představit.
S videem je kreativita v tomhle případě zajímavá, ale chceme si hlavně vyhrát se zvukem. Tak aby si to člověk pustil do sluchátek před spaním a pokud možno u toho neusnul. Chceme perfektní scénář a hudební podkres.

To je zajímavé téma, protože čím dál tím víc slýchávám hlasy, že minimálně české podcasty se tematicky zacyklují, vyprazdňují. Vnímáš to podobně, případně jak s tím chcete na Talku bojovat?
Vnímám, že obliba podcastů se třeba poslední dva tři roky blíží ke kulminaci. Nemyslím si, že ten formát samotný vymře, ale trh už se vypracoval a neporoste nijak závratně. Osobně vidím obsah budoucnosti tak, že buďto bude extrémně krátký, typu TikTok, nebo naopak extrémně dlouhý, typu podcast. Vytrácí se ten střed. Věci jako desetiminutová, informačně nosná videa podle mně zaniknou.

JURASSIC WORLD REBIRTH

Přečtěte si takéRecenze: Jurský svět: Znovuzrození vykrádá starší filmy i VetřelcePo novém Jurském světě budete závidět dinosaurům, že vymřeli. Vykrádá Vetřelce i předchozí díly

Když je řeč o TikToku, tak jsem viděl, že jste na něm rozjeli účty Talk TV…
Udělali jsme tiktokové účty pro pořady StandaShow a Tech Guys a aktuálně je to pro nás druhá největší síť po YouTube. Daří se nám tam proto, že chytrého obsahu je na TikToku málo. Funguje naprosto skvěle, co se počtu zhlédnutí týče. Máme za čtyři měsíce asi čtyři miliony zhlédnutí … ale přišli z toho dva předplatitelé (smích). To krásně ukazuje, jak je konverze z TikToku nefunkční, ale je pro nás zajímavý kvůli zvýšení povědomí o značce.

Což je důležité, protože potřebujete získávat nové diváky.
Ano. A to je i jedna z priorit do druhého roku fungování. Mezi původními fanoušky StandaShow už není kde brát, takže se soustředíme na zcela nové cílové skupiny. Proto třeba pořad Tech Guys má svůj samostatný kanál na YouTube, kterému se pěkně daří. Na poli internetových televizí v Česku to každopádně začíná být velká zábava a my jsme rádi, že jsme na něm naprosto validní hráč.