Viděli jsme první díly Prstenů moci, nejočekávanějšího seriálu roku. Hobita předčí, ale co Pána prstenů?
Největší rozpočet v dějinách televize versus milované dílo J. R. R. Tolkiena a laťka nastavená veleúspěšnou filmovou trilogií. Jak to dopadlo?
Gil-Galad, Galadriel a Elrond. Mocní elfové z Prstenů moci
Jestli Prsteny moci zatratíte, nebo ne, bude záviset hodně na tom, jestli vás dráždí představa dialogu Durina III. a Durina IV. Anebo jestli tušíte, co je to Helcaraxë. Že se nechytáte? Anebo jste třeba jen běžný fanoušek fantasy či jste ochotni tvůrcům odpustit volnější přístup k dílu J. R. R. Tolkiena? Tak v tom případě vás novinka neurazí, na mnoha místech dokonce nadchne, nicméně ve výsledku… ale to bychom předbíhali. Než k verdiktu dojdete, tak vězte, že následují mírné spoilery. Ale prakticky nic, co byste neznali z trailerů.
Prsteny moci se nutně nevyhnou srovnání se dvěma trilogiemi Petera Jacksona. Stručně řečeno, filmový Pán prstenů to zdaleka není. Ale Hobit byl horší. Jak by také ne, když v jeho případě z krátké pohádky udělali tvůrci roztahanou trojici filmů nacpaných nezajímavými triky a až příliš velkou dávkou lacině žertovné akce. Ale sluší se připomenout, že i v pánoprstenovských filmech jel Legolas na štítu jako na skejtu. Anebo se házelo trpaslíkem. Podobné okamžiky by bylo dobré mít na paměti, až se konzervativnějším divákům budou na mysl drát možná přehnaně negativní verdikty o epizodách od Amazonu.
Seriál samozřejmě čelí jinému druhu potíží s předlohou. Vlastně žádnou srovnatelnou jako filmy nemá. Spoléhá na Tolkienovy dodatky k rozsáhlejším dílům. Vyplňuje tak prázdná místa – ale místy i přetváří to, co už bylo na papíře dáno. V tom prvním to s kolísavou kvalitou dokonce i velice dobře funguje, to druhé ale zcela nepřekvapivě je buď zbytečné, nebo není ku prospěchu. Ačkoliv jak moc to divákům bude vadit, záleží na míře znalosti Tolkienova díla a náklonnosti k němu.
První z úvodní dvojice dílů Prstenů moci nastaví laťku překvapivě příjemně vysoko, ale přesto si neodpustí její občasné až příliš nízké podlezení. Krátké načrtnutí historie fantastického světa připomínající úvodní scény Společenstva prstenu zakrátko následuje až moc přes závit přetočené rádoby cool adrenalinové lezení po skalách a superhrdinský bojový balet hyperválečnice Galadriel, klíčové postavy seriálu. Proč? Je to zbytečné a ani to není působivé. A pro ty, kdo znají knihy nebo film a vznešenou elfí paní Galadriel z nich, to je trojnásob dráždivé.
Podobně zklame trochu simplistické představení zápletky a některé dialogy. Galadriel je přesvědčena, že zlo temných pánů Morgotha a jeho následovníka Saurona i po dlouhé době míru stále žije. Ale kdepak, zní přezíravá odpověď celého jejího okolí. Už není válka, je mír. Húm hm rum húm, jak jen tohle asi může dopadnout, hm hm hm, zabručel by Stromovous. Přitom motiv temnoty a obav, jež si Galadriel nese v srdci, je jinak zajímavý a promluví třeba v působivé scéně, kdy elfové na lodi míří do své země zaslíbené.
Tento až mystický okamžik mimochodem připomíná jednu výtku k obsazení a vzezření postav v seriálu. Ano, jsou v něm různé barvy pleti, nicméně opravdu bych nechtěl být takový člověk, pro kterého to je problém. Barva kůže totiž nevadí, ale vzhled obecně ano. Odpusťte vlastně nesmírně povrchní poznámku, ale Tolkienovi elfové jsou lidskými měřítky přenádherné, mocné a majestátní bytosti. Jenže v Prstenech moci jsou někteří až moc kouzla zbavení a prachobyčejní – vzhledem i vystupováním. Snad pro vytvoření většího pnutí mezi jednotlivými pokoleními ve scénáři.
Není to Hobit. Ale chválu zaslouží i z jiných důvodů
Ale dost o výtkách, nechť zazní také zasloužené pochvaly. Některé záběry trumfnou i přelety nad horskými masivy z Pána prstenů a dávají připomenout slávu mocných elfích pánů a jejich říší, která v době děje filmů byla už polozapomenutá. Vidět Prsteny moci na plátně by musel být skvělý zážitek. Nicméně aby nebyla jen řeč o optickém pozlátku, ocenění si zaslouží i některé dějové linky – a skutečnost pracovně nazvaná „není to Hobit“.
Totiž ano, Galadriel je přespříliš bouřlivá hrdinka se zbytečně stylizovanými akčními scénami, ale takových okamžiků naštěstí není mnoho. Na škále „vznešená vládkyně lesní říše v podání charismatické Cate Blanchett“ až „hustopřísná Tauriel z Hobita, co je fakt cool a zamiluje se do trpaslíka“ by velmi intenzivní Morfydd Clarková mohla být mnohem víc vlevo, ale až na opačný extrém se nedostane. A ani v dalších částech děje se nedočkáme mnoho chvilek, u kterých by akce a triky přehlušily vyprávění příběhu.
Vedle Galadriel totiž sledujeme ještě dění ve Středozemi, kde se elfí voják Arondir sbližuje s lidskou léčitelkou Bronwyn. V upoutávkách asi nejvíce obav vyvolávající přídavek do Tolkienových příběhů zatím nedostal příliš prostoru, ale zatím neuráží ani nenadchne. Dokonce nabídne třeba až hororově vypjatou a povedenou scénu spojenou s odhalením vracejícího se zla.