Vídeň si začne vyrábět vlastní vodík. Město jím chce pohánět autobusy, průmysl i vytápět domácnosti

Rakouská metropole by se díky své vodíkové strategii mohla stát jedním z nejčistších měst Evropy. Metou je rok 2040.

Hlavní město Rakouska

0Zobrazit komentáře

Až 60 nákladních vozů či autobusů by mohl v ulicích rakouské Vídně každý den pohánět tzv. zelený vodík. Bezemisní palivo budoucnosti si chce město produkovat samo a kromě dopravy jej využívat i v průmyslu nebo ho začít míchat se zemním plynem a vytápět jím třeba domácnosti. To vše s cílem stát se do roku 2040 klimaticky neutrální metropolí.

Vídeň se k takovému činu zavázala a prostřednictvím městského výrobce i distributora energií Wien Energie a sesterské společnosti Wiener Netze buduje elektrolytickou stanici. Stavba objektu probíhá od konce loňského roku, přičemž hotovo by mělo být během letošního léta. Jakmile se provoz stanice o výkonu tří megawatt spustí, měla by být schopna denně dodávat 1 300 kilogramů zeleného vodíku. Ten bude vyrábět zmíněným elektrolytickým procesem, při němž se voda pomocí elektrické energie rozkládá na vodík a kyslík, který se dostává do ovzduší. Vodík je naopak stlačen a dále distribuován či skladován.

Aby se mohl vodík nazývat zeleným, je nutné k elektrolýze využívat energii z obnovitelných zdrojů. Vídeň ji chce získávat ze solárních, větrných a vodních elektráren. „Zařízení na výrobu vodíku bude postaveno v již existujícím provozním areálu regionálního provozovatele infrastrukturních sítí Wiener Netze. Při tom bude využita a ekonomicky modernizována doposud uzavřená část areálu a zároveň využita stávající infrastruktura. Veškeré použité technologie a stavební práce odpovídají nejnovějšímu stavu techniky,“ popsal pro CzechCrunch umístění stanice mluvčí Wien Energie Alexander Hoor.

vodkov-autobus-ve-vdni-wien-energie-max-kropitz-2-copyright_wien-energie-_-max-kropitz-min

Foto: Wien Energie / Max Kropitz

Vodíkový autobus provozovaný ve Vídni

Řešení, do kterého město investovalo 10 milionů eur, tedy bezmála 240 milionů korun, by mělo každý den poskytnout palivo pro provoz zhruba šesti desítek nákladních aut a autobusů. Vodík bude za tímto účelem dopravován také do již existující vodíkové čerpací stanice, která se nachází v areálu autobusového nádraží Leopoldau. Toto nádraží je domovem prvního vodíkového autobusu, který město pravidelně provozuje od listopadu 2022. Do roku 2025 by chtělo vodíkových autobusu provozovat hned deset.

Vídeň by se měla stát prvním městem v Rakousku, které rozvine úplný řetězec vodíkového hospodářství od výroby přes vlastní spotřebu až po prodej zákazníkům z oblastí mobility a průmyslu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Svůj zelený vodík chce město začít v tomto roce přimíchávat také k zemnímu plynu. Za tímto účelem dojde k přestavbě elektrárny Donaustadt. Plyn by měl být obohacován vodíkem přibližně z patnácti procent, a to za účelem zelenějšího způsobu vytápění. Při spalování vodíku totiž vzniká jako odpadní látka pouze voda, nikoliv oxid uhličitý.

Stále se jedná o píseň vzdálené budoucnosti, Vídeň však všemi těmito kroky směřuje k naplnění svých závazků stát se do roku 2040 tzv. klimaneutrálním městem. Za tímto účelem byla vytvořena i komplexní vodíková strategie, jak z Vídně učinit hlavní vodíkové centrum Rakouska.

První firma za peníze pochytala CO2 ze vzduchu a uložila pod zem. Nadějná metoda může masově uspět

Zařízené švýcarské firmy ročně pochytí asi čtyři tisíce tun CO2, což je málo. Konkurent ale buduje zařízení, které zvládne až půl milionu tun.

Eliška NováEliška Nová

orca-climeworks-2

Foto: Climeworks

První komerční zařízení na zachytávání CO2 je na Islandu

0Zobrazit komentáře

Mezi její zákazníky patří třeba Microsoft, který společnosti Climeworks už dříve předem zaplatil, aby se vypořádala s jeho uhlíkovou stopou. Teď to konečně zvládla. Švýcarská firma oznámila, že se jí podařilo zachytit oxid uhličitý z atmosféry a uložit ho pod zem. A použila na to speciální technologii, která sice funguje už asi sedmdesát let, ale až teď byla úspěšně využita pro sběr CO2, respektive ochranu klimatu.

„Příkladem využití mohou být ponorky nebo kosmické lodě, kde je potřeba obsah CO2 ve vzduchu systematicky snižovat,“ říká na úvod Vít Hladík z České geologické služby. „Počátky klimaticky orientovaných aktivit lze datovat někdy do roku 1999, kdy profesor Lackner z Arizony přišel s konceptem takzvaných umělých stromů. Od té doby se technologie intenzivně vyvíjí, jejímu širšímu uplatnění zatím brání hlavně vysoké náklady,“ doplňuje.

Až dosud se zachycený oxid uhličitý používal například pro výrobu syntetických paliv nebo zásobování skleníků. Druhou stránkou nového konceptu je uložení CO2 pod zem – a to je podle Hladíka dnes už rozvinutá, ověřená a v podstatě komerční technologie, která je ve světě provozovaná na desítkách úložišť CO2 v rozsahu stovek tisíc až jednotek milionů tun za rok.

„Uložený oxid uhličitý v těchto případech ovšem pochází ze zachytávacích zařízení u průmyslových zdrojů emisí, nikoliv přímo z atmosféry. Climeworks je patrně první firma, která tyto dvě technologie spojuje a oxid uhličitý zachycený přímo z atmosféry rovnou ukládá do geologického prostředí,“ vysvětluje dále Hladík.

orca-climeworks

Foto: Climeworks

První čtyři zachytávače CO2

Právě zachytávací zařízení u průmyslových zdrojů emisí jsou dnes už vcelku běžnou věcí. „To má řádově větší kapacitu a funguje už od sedmdesátých let. Chemický princip je zhruba stejný. Bodový zdroj má výhodu větší koncentrace a dává smysl v tom, že k vypuštění oxidu uhličitého vůbec nedojde,“ líčí Eva Pluhařová z Ústavu fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského.

Zachytávání u průmyslových objektů je mnohem dál. Ročně zachytí a uloží do podzemí 42,5 milionu tun CO2. Jedenáct dalších takových zařízení je nyní ve výstavbě, dalších sto padesát ve fázích přípravy. „U těchto projektů je CO2 zachytáváno ze spalin nebo odpadních plynů různých průmyslových zařízení – od úpraven plynu přes elektrárny a cementárny až po výrobny etanolu a další chemické výroby. V řadě případů už jde o komerční technologie, které si můžete na mezinárodním trhu objednat,“ říká Hladík.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nové zařízení, které lapá uhlík přímo ze vzduchu, naproti tomu ročně z atmosféry stáhne čtyři tisíce tun CO2, všechna existující zařízení zvládnou z atmosféry stáhnout deset tisíc tun ročně. To je velmi málo. Globální emise oxidu uhličitého loni byly na bezmála 37 miliardách tun. „Je ale třeba poznamenat, že prognózy rozvoje zachytávání CO2 ze vzduchu předvídají masivní rozvoj této technologie,“ popisuje Hladík.

„Například jeden z konkurentů Climeworks, americká firma Carbon Engineering, ve spolupráci s ropným gigantem Occidental chystá projekt, který má zachytávat půl milionu tun CO2 ročně. To už je zajímavý rozsah i z pohledu ochrany klimatu,“ popisuje odborník z České geologické služby. Další taková zařízení – navíc větší – se v tuto chvíli už staví.

Novinka firmy Climeworks se jmenuje Orca, sídlí na Islandu a v podstatě filtruje oxid uhličitý z okolního vzduchu. Kolik švýcarská firma zachytila v první várce, nechce říct z důvodu uzavřených kontraktů. Ty má nejen se zmíněným Microsoftem, ale také se společností Stripe a Shopify. Pro představu má samotný Microsoft různé smlouvy na odstranění dohromady dvou a půl milionu tun uhlíku. Kromě zachytávání počítá také s projekty v lesnictví.

orca-climeworks-1

Foto: Climeworks

Za projektem stojí švýcarská firma Climeworks