Pomůže umělá inteligence vyřešit nepřátelství mezi Izraelci a Palestinci? Nejspíš ne. A nemyslí si to ani Justin Lane a Fount LeRon Shults, zakladatelé americko-slovenského startupu CulturePulse. Ten pro OSN vytvořil model pro analýzu izraelsko-palestinského konfliktu, který virtuálně replikuje každého jednotlivce v regionu na základě více než 80 faktorů – včetně náboženského přesvědčení, morálních hodnot nebo aktuální nálady. Platforma tak dokáže předpovídat, jak by lidé v oblasti mohli reagovat na různé změny. Startup teď získává další investici. Přinášíme souhrn nejdůležitějších informací.
Zainvestovaný startup: CulturePulse
Kdo investuje: Investiční fond Rockaway Ventures ze skupiny Rockaway Capital
Kolik a v jakém kole: V rámci investičního kola takzvané série A získala společnost financování ve výši 1,5 milionu dolarů (přes 36 milionů korun), přičemž kolo zůstává otevřené pro další investory. V roce 2023 obdržel startup milion dolarů (24 milionů korun) od slovenského fondu Zero Gravity Capital.
Foto: CulturePulse
Šéf CulturePulse Justin E. Lane
Co CulturePulse dělá: Platforma se sídlem v Bratislavě využívá pokročilé behaviorální modely umělé inteligence, které umožňují simulovat reakce různých cílových skupin na společenské a bezpečnostní výzvy, a to v reálném čase. Například Izraelci tak mohou „mapovat“ myšlení protivníka a otestovat si potenciální akce dříve, než je spustí naostro.
Jaký je kontext: „Nemluvíme tu o dalším z mnoha technologických AI startupů, které rostou jako houby po dešti. Inovativní přístup CulturePulse nemá na trhu obdoby,“ zdůrazňuje Dušan Zábrodský, investiční partner Rockaway Capital. Petr Šmíd z Rockaway Ventures pak doplňuje, že právě oblast bezpečnosti je pro jeho fond klíčová.
Kdo služby startupu využívá: Umělou inteligenci CulturePulse už kromě OSN využila například Univerzita v Cambridgi, a to k lepšímu pochopení situace v postkonfliktních oblastech Severního Irska, Jižního Súdánu a Balkánu.
Proč je to zajímavé: „Naše technologie neanalyzuje jen data, ale skutečně chápe a předvídá lidské chování způsobem, který byl dosud nemyslitelný,“ tvrdí zakladatel a šéf CulturePulse Justin Lane.
Na co startup plánuje peníze využít: Získanými prostředky chce rozšířit svůj tým a urychlit vývoj produktu. Cílem je technologii adaptovat pro širší spektrum komerčních aplikací, od marketingu až po plánování městského rozvoje.
Právě čtete webové vydání našeho newsletteru Startup. Na začátku každého nového měsíce v něm shrnujeme to nejdůležitější, co se v tom právě skončeném na poli českých startupů stalo, abyste byli neustále v obraze.
Zaostalá Evropa? To úplně neplatí
Často opakovaným tématem je, že Evropa, respektive její technologický sektor, nedokáže držet krok se světovou konkurencí, v inovacích jí ujíždí vlak, trpí kvůli ohromnému množství regulací a nedokáže zde vyrůst žádný pořádný technologický gigant. Ne, že by na tom nebylo něco pravdy. Portál Dealroom ale přinesl zajímavý pohled, který ukazuje, že ve skutečnosti starý kontinent minimálně svého hlavního konkurenta v podobě Spojených států dohání.
„Hanit evropskou technologickou scénu je v módě. Ale co když je to jen polovina příběhu?“ ptá se Dealroom.
Následně přidává data – mladá generace evropských startupů se aktuálně podílí na celosvětové hodnotě nových společností přibližně osmnácti procenty, zatímco v devadesátých letech to bylo jen pět procent.
Zdroj: Dealroom
Hodnota společností podpořených VC fondy
Související pohled pak na LinkedInu přinesla i partnerka fondu Sequoia Capital Luciana Lixandru. „I když jsem realistická, pokud jde o skromný úspěch Evropy v minulosti a o to, že zde nejsou žádné bilionové společnosti, jsem optimistou, pokud jde o její budoucnost,“ píše s tím, že na to sama také sází – VC se na starém kontinentu věnuje více než deset let místo toho, aby se přestěhovala do Silicon Valley.
V příspěvku pak přináší několik zajímavých myšlenek:
➡️ Budování tech firem v Evropě je těžší. Je zde fragmentovaný trh a ve většině segmentů musíte uspět v USA, pokud chcete vybudovat pořádného hráče. A to se nezmění.
➡️ Přehršel regulací, nedostatečná mobilita pracovní síly, pomalé a náročné fúze a akvizice… to vše se musí změnit, pokud budou vlády naslouchat a zajímat se o růst a inovace.
➡️ Srovnávání minulých úspěchů Ameriky v technologické oblasti s úspěchy Evropy je špatný pohled na věc. Je to jako běžecký závod mezi ročním dítětem, které se učí chodit, a teenagerem. Silicon Valley se začalo rozvíjet před padesáti lety, zatímco evropská technologická scéna zhruba až tak deset let nazpět.
➡️ Většina zakladatelů tzv. decacornů (startupy s hodnotou přes deset miliard dolarů) v USA jsou sérioví zakladatelé nebo zakladatelé, kteří se učili ve scaleupech a odešli dělat vlastní projekty. Vzhledem k tomu, že je evropský ekosystém mladší, začínáme tu tuto vlnu teprve pozorovat.
➡️ Máme špičkové inženýry i špičkové výzkumníky v oblasti umělé inteligence.
➡️ Ano, máme přístup ke kapitálu, a ne, evropští zakladatelé nechtějí prodávat předčasně… to jsou zastaralé a mylné představy.
Lixandru zmiňuje i konkrétní příklady velmi úspěšných startupů a evropských zakladatelů: UiPath, Deliveroo, Vinted, Framer, Miro, Pennylane, DeepMind, Spotify, Klarna, Revolut, Adyen, Supercell.
Svůj post pak zakončuje apelem: „Místo psaní dalšího příspěvku o tom, proč je Evropa nanic, se pusťme do práce na jejím zlepšení.“
„Ano, výzvy přetrvávají. USA a Čína jsou dominantními silami, mezera je velká a umělá inteligence přinesla zcela nové bojiště. Pokrok Evropy si však zaslouží více pozornosti a uznání, než se mu často dostává,“ dodává Dealroom.
A co vy – souhlasíte? Jsme často příliš kritičtí a negativní? Nebo popsaný optimismus nesdílíte? Budu rád za odpověď, jsem zvědavý na vaše pohledy.
👀 Jsem bohatý a nevím, co se životem, přiznává Vinay Hiremath, spoluzakladatel startupu Loom, který se prodal za miliardu dolarů. Přiblížil nečekanou a stinnou stránku úspěchu, se kterou se vypořádává po nabytí pohádkového jmění.
🚀 Jízda Credo Ventures na polské raketě pokračuje. ElevenLabs uzavřelo kolo Series C ve výši 180 milionů dolarů, jeho valuace vzrostla trojnásobně na 3,3 miliardy dolarů. Credo se teď již kola neúčastnilo, ale podíl ve startupu drží.
💸 Dvě stovky investorů ho odmítly. Když ale Jan Sláma ze startupu FaceUp změnil strategii, dostal prý čtrnáct nabídek za celkem 160 milionů. Přibližuje pohled za oponu, jak více než roční proces nabírání investice probíhal, co konkrétně investorům vadilo a co mu pomohlo situaci otočit.
💡Na 99 procent startupů nemusí investice pro svůj růst potřebovat. Mohou vám totiž zlomit vaz a bez nich se naučíte víc, říká Martin Ondáš z bootstrapovaného startupu BizMachine. Popisuje výhody a nástrahy přístupů, kdy se firma rozhodne pro externí kapitál i kdy jej odmítá.
🔄 Sázka na ředitele z USA nevyšla. Propouštěli jsme a zotavovali se dva roky, říká Michal Tresner z ThreatMarku. V rozhovoru popisuje, jak byznys nakonec otočili, což mu vydláždilo cestu k půlmiliardovému investičnímu kolu.
🦄 Ulovil dva české jednorožce. A radí, že úvěrové financování je čtyřikrát levnější než ředit svůj podíl. Radovan Nesrsta je u nás s fondem Orbit Capital průkopníkem venture debtu. Necílí prý na jednorožce, ale na zdravé firmy s ambicí rychle růst.
🤔 Kdyby Hubert Palán působil ve VC, do čeho by investoval a jaké by byly jeho strategie? Spoluzakladatel českého jednorožce Productboard se zamýšlí, co by dělal, pokud by byl investorem ve fondu.
📉 Počet VC fondů v Evropě klesá, během posledních dvou let až o třicet procent. Portál Sifted píše, že na horizontu se objevují „zombie“ fondy, a to zejména kvůli jejich investorům, kterým dochází trpělivost při čekání na výnosy.
Čeští investoři: startup (obor) | země | suma | kolo
Credo Ventures: Axoflow (kyberbezpečnost) | Maďarsko | 7 milionů dolarů (170 milionů korun) | seed
Díky za pozornost! Pokud se vám tento newsletter líbil, sdílejte jej se svými přáteli. Pokud se vám nelíbil, pošlete ho svým nepřátelům. K odběru se můžete přihlásit zde.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.