Virtuální asistenti potřebují svoji osobnost, věří AddAI. Mladá česká firma je proto učí vtipkovat
Tým AddAI: Tomáš Jindra, Jindřich Chromý a Lukáš Winter
Během prvního týdne svého ostrého pracovního procesu se Aneta nezastavila. Přes aplikaci mluvila s 15 tisíci lidmi a zodpověděla přes 50 tisíc dotazů. Naprostou většinu z toho přes telefon, ale zvládla reagovat i v chatu. Přitom se její zaměstnavatel mohl spolehnout na to, že nebude na nikoho z klientů nepříjemná. Aneta je neúnavná. Je totiž virtuální. Přesto má vlastní osobnost a dá se s ní dá třeba i vtipkovat.
Virtuální asistentku vytvořila tuzemská společnost AddAI.Life ve spolupráci s týmem Air Bank. AddAI jí do kódu systematicky vkládá i osobnost. Věří, že to je jeden z rozdílů, které její virtuální roboty přibližují lidem, z rozhovorů činí příjemnou zkušenost a může je posunout k představě, že dostupného asistenta může svým zákazníkům nabídnout v prostředí aplikace jakákoliv firma. Ideálně samozřejmě toho jejich.
Její virtuální asistenti umí konverzovat česky. Aneta pracuje pro Air Bank a zapsala si prvenství, když se dostala rovnou do aplikace banky a ta se tak stala prvním hlasem ovládaným mobilním bankovnictvím v českém jazyce. Teď má za sebou rok působení a za tu dobu vyřešila víc než milion dotazů klientů. Každý den si bez lidské pomoci na webu a v aplikaci dohromady poradí s více než 1 200 konverzacemi.
Společnost AddAI funguje od konce roku 2019, tento tým už dřív ale na vývoji virtuální asistentky pracoval v rámci ING. Za loňský rok, tedy první své existence, se firma dostala na obrat ve výši 4,9 milionu korun. Letos hlásí, že míří nad 10 milionů. „V příštím roce chceme protnout 15 až 20 milionů a směřovat víc i do zahraničí,“ plánuje Jindřich Chromý, zakladatel AddAI a její CEO.
Jaká je tvoje oblíbená barva?
Pokud se budete snažit ji nachytat, nebude až tak velkým problémem narazit na něco, čemu Aneta nerozumí. Je však nepopiratelné, že toho ví dost o bankovních produktech. Můžete jí říct o vtip, zeptat se třeba, kolik je hodin, nebo na nějakou zajímavost. Zná jich spoustu z oblasti peněz a plateb, ale umí říct například i to, jak vysoko umí vyskočit blecha.
Jestli s ní budete zkoušet vést takzvaně zdvořilostní konverzaci, můžete se zeptat třeba na její oblíbenou barvu. Nebo na to, jestli s vámi půjde na pivo. Nepřekvapivě nepůjde. Je si vědoma toho, že z telefonu či webu nevyskočí. A oblíbenou barvu definuje naprosto přesně: ve vzorníku RGB má číslo 153, 204, 51.
To, že odpovídá osobitým způsobem, je ukázka jejího naprogramovaného vtipu. Osobnost je pro ni skoro stejně důležitá jako oborové znalosti, a dokonce se dá i vyčíslit. Balík znalostí pro potřeby neformálního rozhovoru může podle Chromého tvořit zhruba 40 procent. Oborové znalosti pak 60 procent.
„Neustále se učí z dotazů, které jí klienti kladou. A my podle těchto dotazů zároveň nadále rozšiřujeme škálu úkonů, se kterými si dokáže poradit,“ popisuje Jiří Suchý, manažer Digitálního bankovnictví Air Bank. Finanční ústav si je vědomý, že možnosti jsou otevřené. „V delším časovém horizontu se může posunout i do stavu, kdy kompetenčně plně zvládne ovládání banky v aplikaci i radu šitou klientovi přímo na míru, kterou aktuálně umí poskytnout pouze pobočka nebo kontaktní centrum,“ dodává Suchý.
Aby roboti zněli jako lidé
Základ týmu AddAI se seznámil uvnitř ING. Tehdy firma sbírala technologické nápady z celého světa a český tým se do interní soutěže s virtuální asistentkou přihlásil. V konkurenci 700 dalších projektů ze 40 zemí světa se dostal mezi nejlepších osm.
Tehdy vyvinutá asistentka se jmenovala Ema a za svou krátkou aktivní existenci stihla mluvit s celkem s 500 zákazníky. „Měla skvělý feedback. Systém rozuměl 93 procentům všech dotazů,“ říká Chromý. Tým si mohl dovolit vývoji věnovat skutečně hodně – na něj totiž ING dala štědrých sedm milionů korun.