Virtuální krásy skandinávské krajiny. Microsoft Flight Simulator láká na detailní nová prostředí a chystá se na Xbox

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

msfs

Foto: Microsoft

Microsoft Flight Simulator je doplněn o skandinávské lokality

0Zobrazit komentáře

Hra Microsoft Flight Simulator je hlavně o požitku ze simulovaného létání a poutavých pohledech. Když tedy loni po letech vyšla nová verze, internet obletělo bezpočet úchvatných záběrů takřka fotorealistických krajin, věrného chování počasí, letů při západech slunce a podobně. Fanoušci virtuálních scenérií se teď mohou těšit na novou dávku míst k objevování, Microsoft totiž připravil detailní zpracování Skandinávie. Tu si budou moci brzy proletět i hráči na Xboxu.

Microsoft Flight Simulator se po svém vydání stal jedním z vizuálně nejpropracovanějších leteckých simulátorů (a možná také her obecně). Vzhledem k tomu, že téměř nemá klasickou kampaň s postavami, sériemi úkolů a příběhem, grafické zpracování se stává jádrem hráčské zkušenosti. Proto je nová aktualizace, zaměřená na vizuály Dánska, Finska, Islandu, Norska a Švédska, velmi důležitá a umožní tak s titulem strávit více času.

Hra sice už od vydání loni v srpnu nabízí otevřený svět o velikosti skutečné Země, naprostá většina prostředí je ale pochopitelně vygenerovaná automaticky podle mapových podkladů. Přestože algoritmus, který má generování světa na starost, je poměrně kvalitní, stále v mnoha případech nesprávně identifikuje objekty. Na YouTube jsou videa, u nichž spíš než údiv při letu nastává smích.

Například centrum Prahy s Václavským náměstím a množstvím krásných historických budov zpočátku vypadalo spíš jako sídliště s řadami nezajímavých kvádrovitých staveb. Sochu Jana Žižky na Vítkově zase nahradil panelový dům. Objevují se ale také mnohem podivnější věci, například kilometr vysoké mrakodrapy popírající zákony fyziky nebo bizarní díra do prostoru dávající vzpomenout na závěr filmu Interstellar.

Ačkoliv je hledání podobných anomálií samo o sobě zábavou, vývojáři z Asobo Studios jednoznačně preferují realismus. V traileru na aktualizační balíček World Update V tak ukazují rozmanitou krajinu severských zemí, od bezpočtu fjordů v Norsku po gejzíry a ledovcová jezera na Islandu. Samozřejmě nechybí ani detailní vyvedení měst, architektury a památek, třeba největší kostel na Islandu Hallgrímskirkja nebo Drottningholmský palác ve Švédsku, přezdívaný „Versailles severu“.

Zvláštní pozornosti se pak dostalo stovce letišť umožňujících přistávat a vzlétat a 77 vybraných zajímavých míst, typických pro dané země. V Dánsku je to například sousoší Muži na moři, větrné farmy na pobřeží či zážitkové centrum LEGO House, ve Švédsku Katedrála svatého Mikuláše a dekonstruktivistický mrakodram Turning Torso. Pětice letišť, jedno v každé ze severských zemí, se pak dočkala ručního zpracování s vlastní přistávací výzvou. Ty nabídnou hodnocení schopností hráče správně ovládat letadlo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Balíček severských zemí představuje už pátou velkou aktualizaci, která pro Microsoft Flight Simulator vyšla, přičemž každá z nich obsahuje nová prostředí. Předchozí se zaměřily třeba na Japonsko, přírodu Spojených států, Spojené království a Irsko, Francii, Belgii, Nizozemsko a Lucembursko. Už teď se mluví také o šestém balíčku, který se zaměří na Německo, Rakousko a Švýcarsko. Všechny aktualizace světa jsou přitom hráčům dostupné zdarma.

Později se chystá dokonce spolupráce s filmovým studiem Paramount Pictures, stojícím za očekávaným leteckým snímkem Top Gun: Maverick. Do Microsoft Flight Simulatoru tak přibudou moderní proudové stroje, ale také letadlová loď, představující další zajímavou přistávací výzvu. Tyto novinky Microsoft oznámil před několika dny na herní konferenci E3, kde zazněly také informace k příchodu hry na Xbox Series X a S.

msfs-1

Reprofoto: Xbox/YouTube

Microsoft Flight Simulator a pohled na část Finska

Majitelé konzolí si budou moci v simulátoru poprvé zalétat 27. července, a to rovnou ve 4K. Jediným kompromisem u tak náročné hry bude plynulost, omezená asi na 30 snímků za vteřinu při 4K rozlišení. Z hlediska ovládání bylo pro vývojáře naopak důležité hru oproti PC verzi nijak neomezovat, takže možnosti létání mají být stejně široké. Přibudou k nim ovšem také jednodušší módy jako vyhlídkový let, kde na hráči zůstane jen ovládání kniplu či výkonu.

Spolu s přepracovaným výukovým režimem, větší asistencí při létání nebo možností přidání popisků míst do krajiny se zde Microsoft snaží svůj letecký simulátor zpřístupnit co nejvíce lidem. Ať už se chtějí přiblížit ovládání skutečného letadla nebo obdivovat výhled, existuje pro to adekvátní mód. A mimochodem, létat mohou také v několika českých strojích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Česko, země hráčů. Dokument Herní národ spouští crowdfunding, vystoupí v něm Vávra, Anastasov, Fuka i další osobnosti

Michal MančařMichal Mančař

herni-narod-startovac

Foto: Herní národ

Radim Grzybek a Petr Pelech (v popředí) lákají na dokument Herní národ

0Zobrazit komentáře

Videohry baví nejen české hráče už několik desítek let. V minulém století zažily nesmělé počátky, prošly někdy až neuvěřitelně rychlým vývojem a dnes patří k naprosto běžným kratochvílím nejedné generace. O tom, jak v České republice hry začínaly, ale i jaká je na domácí herní scéně situace dnes, se rozhodla natočit dokumentární snímek dvojice filmařů Radim Grzybek a Petr Pelech. Na své dílo Herní národ nyní vybírají 850 tisíc na crowdfundingové platformě Startovač.

„Dle statistik si minimálně každý druhý Čech jednou v životě zahrál nějakou videohru. A co vy?“ ptají se na stránce kampaně Herního národa na Startovači jeho tvůrci. Připomínají tak skutečnost, že počítačové hry už dávno nejsou výsadou „ajťáků“ zalezlých u monitorů, ale doslova celospolečenskou záležitostí a nesmírně lukrativním byznysem. Dokazují to i čísla, vždyť Česko se může chlubit videoherním segmentem s loňskými tržbami přes 4,5 miliardy korun.

Bohatou historii i současný stav české herní scény ukážou režisér Radim Grzybek a scenárista Petr Pelech v připravovaném dokumentu. „Nápad se mi v hlavě zrodil trochu jinak než u předchozí tvorby. Většinou mě inspiruje něco, co uvidím nebo zažiju. Ale tady to přišlo zničehonic při koukání z okna. A hned mě napadlo, že Petr Pelech je ideální kandidát na spolupráci, je totiž také vášnivý hráč,“ popisuje pro CzechCrunch zrod projektu Grzybek.

Pokud kampaň, v níž chtějí Grzybek s Pelechem získat 850 tisíc korun, dopadne úspěšně, mohli by diváci Herní národ zhlédnout už příští rok v červenci. Do té doby mají mladí filmaři se zkušenostmi z reklamní tvorby a studentských snímků čas na natočení materiálu s těmi nejzvučnějšími jmény herního průmyslu. Právě seznam osobností, které už přislíbily svou účast, nejlépe dokazuje, že se bude jednat o skutečně hlubokou sondu.

herni-narod-vavra

Foto: Herní národ

V dokumentu Herní národ vystoupí řada osobností české herní scény včetně Daniela Vávry

Ikonu českého internetu Františka Fuku nebo tvůrce Kingdom Come: Deliverance a Mafie Daniela Vávru doplní například zakladatel největšího českého herního studia Bohemia Interactive Marek Španěl. Chybět nebude ani Jakub Dvorský, jenž stojí za Amanita Design a tituly jako Samorost nebo Machinarium. Zastoupení se ale dočkají i autoři lokálních legend, uvidíme tak třeba Petra Svobodu, producenta série Polda, nebo Jaroslava Wagnera, jenž spolupracuje s Bulánky.

Kromě vývojářů ale v dokumentu vystoupí i Andrej Anastasov, herní novinář spojený s nejslavnější érou časopisů Excalibur a Score z devadesátých let. S druhým zmiňovaným magazínem nebo s pořadem Re-Play se pak pojí další oslovená osobnost, Mikuláš Tuček. Především mladší generaci pak může přilákat Filip „Fiola“ Kraucher, zakladatel projektu Indian, nebo populární streameři Pavel Mikeš a Oldřich Štěrba, známí spíše coby Herdyn a ArcadeBulls.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

To je však jen ochutnávka z více než dvacítky jmen, která diváky provedou počátky českých počítačových her v osmdesátých letech i jejich současností. Navíc se dá očekávat, že seznam účastníků ještě poroste. „Chceme oslovit další vývojáře a zajímavé lidi především z té dřívější éry,“ upřesňuje Radim Grzybek. A samozřejmě doufá, že ještě rychleji než seznam respondentů poroste i částka na počítadle Startovače.

Kampaň Herního národa zatím vybrala přes sto dvacet tisíc korun a na získání požadovaných 850 tisíc má čas do 14. července. Tvůrci také plánují oslovit firmy z branže, už teď je podpořil například obchod Xzone, jehož majitel Martin Schovanec nám nedávno poskytl rozhovor. Pokud cílovou sumu autoři překonají o 150 tisíc, své dílo uvedou ve formátu celovečerního filmu a využijí dobové rekvizity. Zajímavější jsou však mety s hodnotami 1 279 000 a 1 499 000 korun.

Do kina a do minulosti

Prvně jmenovaná bude znamenat distribuci snímku v klasických kinech, jinak totiž zamíří jen online, případně na vybrané akce. „Film samozřejmě může a nemusí vydělávat, ale pro nás je to také práce a poslední dva měsíce prakticky neděláme nic jiného. Pokud tedy nevyjde tento cíl, dokument pustíme na některou z placených streamovacích služeb,“ říká Grzybek. Jak ale vzápětí dodává, s premiérou na velkém plátně se počítá tak jako tak.

Druhá zmíněná částka pak slibuje rekonstrukci nejzajímavějších momentů z tuzemského herního světa. „Chtěli bychom tak oživit okamžiky z hlubší minulosti. Třeba první počátky pirátství a sdílení her nebo různé historky, co jsme v uplynulých týdnech slyšeli od těch prvních pamětníků. Jako když paní Fuková odpovídala na dotazy hráčů, kteří volali mladému Františkovi kvůli jeho hrám,“ dodává Grzybek.

Za podporu projektu na Startovači pak zájemcům autoři nabízí poměrně tradiční výběr odměn. Tedy od možnosti uvedení jména podporovatele v titulcích přes obrandovaný merch Herního národa až po setkání s filmaři nebo možnost si v dokumentu zahrát – či si zahrát s jeho tvůrci vybrané videohry naživo v rámci osobního setkání.