Virtuální vozy v hokejových halách. Technologie zařídí, že divák nic nepozná a fanoušci mají nerušený výhled
Pokud jste v televizi zahlédli alespoň jeden přímý přenos z letošního Mistrovství světa v ledním hokeji juniorů, pak jste si na tribunách mohli tradičně prohlédnout nejnovější modely značky Škoda Auto. Ovšem návštěvníci zápasu, kteří v ten moment seděli přímo na stadionu, žádný z vystavených vozů vidět nemohli. Každý z vystavených vozů byl totiž virtuální.
Vystavování automobilů přímo v dějišti sportovních akcí patří mezi klasické formy propagace automobilek. Tak například BMW, coby hlavní sponzor, pravidelně umisťuje své vozy k tratím Světového poháru v biatlonu, vozy Škoda Auto jsou již nedílnou součástí Tour de France a tuzemská automobilka má velmi blízko také k hokeji, díky pravidelnému sponzoringu právě světových šampionátů.
Toto partnerství prozrazují nejen loga automobilky objevující se přímo na kluzišti a mantinelech, ale i vozy, které se umisťují na podstavce za ochranné plexisklo do jednotlivých rohů stadionu. Takové vozy si mohli diváci prohlédnout i na nedávném šampionátu juniorů, který se konal v Ostravě a Třinci. Ovšem pouze ti televizní. Ve skutečnosti totiž nebyl na stadionu ani jeden vůz.
Škodovka byla nucena přistoupit k netradičnímu řešení poté, co vozy nebylo možné z důvodu kolize licenčních podmínek na stadion fyzicky umístit. Využila proto technologii rozšířené reality navržené kreativní agenturou Isobar ve spolupráci s Českou televizí a dalšími partnery.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsTato technologie využívá 3D data jednotlivých vozů, která vznikají již při jejich navrhování. Tato data jsou upravena do zjednodušeného virtuálního modelu, který je následně promítán do živého televizního vysílání. Aby vše působilo co nejvěrohodněji, bylo pro model nasimulováno i realistické osvětlení, které přesně odpovídalo podmínkám panujícím na stadionu.
„Využití augmentovaného product placementu se stává stále populárnějším. Díky rozšířené realitě mohou firmy propagovat své produkty i v případě, že fyzický prostor má v rámci partnerství zakoupen jiný partner, popřípadě dochází ke kolizím licenčních a sponzoringových podmínek, které nedovolují marketingovou podporu přímo v místě akce,“ říká Jakub Binder, Senior Account Manager agentury Isobar.
Sám Isobar se svými partnery vidí v premiéře nového způsobu prezentace vozidel velký potenciál. Projektování virtuálního obrazu tzv. augmentovaného product placementu je totiž možné aplikovat v podstatě na jakýkoliv přenos. Značky tak mohou zcela novým a originálním způsobem dostávat své produkty i jméno na obrazovky, a to bez vynaložení většího technického úsilí.
Použití této nové technologie v sobě ukrývá i další výhody. Nejenže není nutné vozy na stadion fyzicky dopravovat a instalovat je do hlediště, ale bystrý divák si mohl všimnout, že „vystavované“ modely Kamiq a Scala postupně vystřídaly tři různé barevné varianty laku.
Nová technologie navíc přináší výhody i pro samotné návštěvníky pořádané akce, zejména hokejových zápasu. Nezřídka se totiž stává, že vystavený vůz alespoň částečně zabraňuje některým divákům ve výhledu na celou ledovou plochu.
Tento problém tento týden řešili i fanoušci švédského týmu Frölunda, který se utkal s Hradcem Králové o titul v hokejové Lize mistrů. Švédský tým sice vyhrál, ale někteří z přítomných Švédů jej celou dobu sledovali zpoza vystavené Škody Superb. Jejich rozhořčení bylo dokonce tak veliké, že museli zasáhnout organizátoři a vůz o něco snížit.
Pokud by Škoda využila k propagaci 3D model i zde, sice by návštěvníci hradecké arény přišly o pohled na vystavený vůz, ale švédští fanoušci by měli perfektní výhled na svůj tým. A to jim šlo především. Na fotkách, jak je zachytil jeden z fanoušků na Twitteru, níže se můžete podívat, jak auto blokovalo výhled.
Frölunda-fansens utsikt i Kralove.
Katastrof. pic.twitter.com/xPh2JOJDnP— Ros (@Rosenrasande) February 4, 2020
Frölundas fans gillar inte placeringen av sponsorbilen.
Kan förstå dem.
Kymner försöka medla mellan svenskar som åkt långt och säkerhetsvakter. pic.twitter.com/gEPlbf2Eyt— Ros (@Rosenrasande) February 4, 2020