Virtuální výcvik od českých VRgineers používá i NASA. Miliony jim teď posílají i Průšové či Daniel Vávra
Headset pro virtuální realitu od české firmy VRgineers patří mezi světovou špičku a díky svým zobrazovacím schopnostem a vysokému rozlišení zaujal také americké letectvo, námořnictvo nebo vesmírnou agenturu NASA. Spolu s nimi ale láká i investory, což VRgineers znovu potvrzují. Na další vývoj pokročilých brýlí pro piloty získávají 2,5 milionu dolarů mimo jiné i od Prusa Research.
Investiční kolo, které VRgineers přineslo v přepočtu necelých 54 milionů korun, navazuje na financování z loňského listopadu, kdy výrobce headsetů pro virtuální realitu získal dva miliony dolarů (tehdy zhruba 44 milionů korun). Stejně jako minule i nyní se do nové investice zapojil investiční fond Nation 1, čímž opět ve startupu posílil na podíl 10,8 procenta. VRgineers ovšem vedle řady dalších menšinových investorů věří i noví.
Mezi nimi se nachází tuzemský výrobce 3D tiskáren Prusa Research a český startup Somnium Space (oba s podílem tři procenta), který vyvíjí světy ve virtuální realitě a přináší do obýváků netradiční zážitky, nebo šéf herního studia Warhorse Studios Daniel Vávra s podílem 1,4 procenta. Nejen ti se podíleli na tom, aby VRgineers pod vedením Marka Polčáka, který drží největší podíl 22,9 procenta, mohli pokračovat ve vývoji virtuálních leteckých simulátorů.
Věrná kopie skutečného létání
„Nesnažíme se létání nahradit, ale chceme piloty připravit na situace, ve kterých jim trénink ve virtuální realitě může zachránit život. Takových situací je extrémně velké množství. Jedná se například o poruchu letounu, srážku s jiným objektem nebo vlet do mraků při nenadálé změně počasí,” popisuje Polčák smysl, proč takové headsety se svým týmem vyvíjí.
Vlajkovým produktem VRgineers jsou brýle XTAL, jež díky horizontálnímu rozlišení 8K v LCD displeji, čočkám s 180stupňovým zorným úhlem nebo frekvencí 210 snímků za sekundu umožňují uživatelům zobrazovat vizuální obsah takových kvalit, které by jinde nenašli. Hlavní cílovou skupinou jsou pak zmínění piloti záchranných složek nebo stíhaček.
Při výcviku tak s nasazenými brýlemi vidí autenticky vykreslený virtuální svět, který kopíruje reálné scenérie. Prostřednictvím použitých technologií navíc mohou vnímat skutečnou hloubku okolí, díky čemuž mohou piloti trénovat například záchranné operace s podvěsem a kontrolovat tak bezpečí převáženého člověka. Ve výsledku je pak tento výcvik i levnější než v opravdovém letounu.