Visa a Mastercard končí v Rusku. Země ale dokáže platby přesměrovat do vlastního systému

Iva BrejlováIva Brejlová

visa-mc

Foto: ArtRepublic (Canva Pro)

Platební karty značky Visa a Mastercard

0Zobrazit komentáře

Společnosti Visa a Mastercard oznámily, že v Rusku kompletně vypínají své služby. Absolutní stopku platbám nebo výběrům z bankomatů v zemi to ale neznamená. Krok bude mít dopad na cizince, kteří nebudou moct použít Visa ani Mastercard jak na nákupy, tak platby u obchodníků. A na ruské majitele karet, kteří by s nimi chtěli platit v zahraničí.

Na zavedení opatření firmy pracují – služby mají firmy vypnout v rámci několika dní. Majitelé karet vydaných v Rusku je ale budou moct stále používat k nákupům v této zemi. Jejich transakce budou putovat přes jiné sítě, především přes domácí ruský platební systém Mir, vysvětluje deník The Wall Street Journal. Přes ten proudí platby při použití karet – podobně na západních trzích funguje Global Payments.

Právě Mir má situaci vyřešit z dlouhodobějšího hlediska. Rusko se po jiném než západním řešení začalo v posledních dnech dívat, když Mastercard a Visa oznamovaly předchozí, mírnější opatření, v rámci kterého vyřadily ze svého platebního systému několik finančních institucí. V reakci na to ruská Sberbank oznámila, že hodlá vydávat karty v rámci systému Mir spolu s čínskou Unionpay.

Zatím tamní obyvatele Sberbank uklidňuje. „Všechny karty zákazníků Sberbanky budou fungovat, bude možné s nimi uskutečňovat operace na území Ruska, vybírat hotovost, převádět peníze podle čísla karty i platit jak v kamenných, tak ruských internetových obchodech,“ oznámila státem vlastněná banka. Řadoví Rusové v minulých dnech stáli v dlouhých frontách před bankomaty v obavách, že sankce povedou k nedostatku hotovosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro Visu i Mastercard je přitom krok velmi bolestivý. Podle Nilson Report tvořily v roce 2020 mezi debetními a kreditními kartami vydanými v Rusku karty Visa a Mastercard 74 procent platebních transakcí v zemi. Transakce pocházející z Ruska mají v jejich čistých ročních příjmech tvořit 1,2 miliardy dolarů, doplňuje The Wall Street Journal.

Západní země koncem minulého týdne mimo jiné vyřadily velké ruské banky ze systému SWIFT. Další opatření míří přímo proti ruské centrální bance. Spojenci se snaží omezit její možnost disponovat obrovskými devizovými a zlatými rezervami, které v současnosti činí zhruba 640 miliard dolarů, tedy asi 14,3 bilionu korun, a patří k největším na světě.

S přispěním ČTK.

Alkohol se hudebníkům vyplácí. Jay-Z se i díky svému šampaňskému stal nejlépe vydělávajícím rapperem

Filip HouskaFilip Houska

jay-z_1-1

Foto: Armand de Brignac/The Come Up Show/Flickr

Jay-Z a prémiové šampaňské Armand de Brignac

0Zobrazit komentáře

Být rapperem už neznamená být pouze hudebníkem. Dnes už jsou z těch nejlepších ostřílení byznysmeni, kteří si většinu peněz vydělávají bočními projekty – ať už jde o módu, alkohol nebo technologie. Stejně jako každý rok i letos se hudební novinář Zack O’Malley Greenburg podíval pod pokličku jejich výdělků, aby zjistil, komu se rok 2021 finančně vydařil nejlépe. A není divu, že se králem stal legendární Jay-Z.

Jay-Z si měl loni vydělat 450 milionů dolarů, respektive 10,6 miliardy korun. Značnou měrou se na této sumě podepsal jeho alkoholový byznys, ve kterém slavný rapper už několik let podniká. Konkrétně jde o značku prémiového šampaňského Armand de Brignac, kterou v roce 2014 převzal od americké skupiny Sovereign Brands. Loni v únoru totiž její polovinu prodal luxusnímu módnímu domu Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH).

I když dosud nebyly zveřejněny finanční podmínky, za které LVMH akvizici padesáti procent Armand de Brignac sjednal, odhaduje se, že řádově šlo o vyšší desítky milionů dolarů. Celebritám se tak podnikání v alkoholovém byznysu vyplácí – nejde totiž jen o hudebníky, kteří v něm jsou dobří. Například Leonardo DiCaprio nedávno investoval do organického šampaňského a Dwayne „The Rock“ Johnson rychle roste se svou tequilou.

Na vrchol žebříčku rapových králů se ale Jay-Z dostal hlavně díky své hudební streamovací službě Tidal, která se profiluje jako mecenáš hudebních umělců a dlouhodobě nabízí bezztrátový formát poslechu. Její část loni v březnu koupil Square, firma zakladatele Twitteru Jacka Dorseyho. Za dominantní – blíže nespecifikovaný – podíl dala skoro 300 milionů dolarů, v aktuálním přepočtu zhruba sedm miliard korun.

Zabodoval i Kanye West, překvapila Doja Cat

Na druhém místě v žebříčku nejlépe vydělávajících rapperů roku 2021 se umístil Kanye West, dnes oficiálně známý jako Ye. Americký rapper, který baví celý šoubyznys svými kontroverzními kroky, si měl loni přijít na 250 milionů dolarů (5,8 miliardy korun). Jak novinář Zack O’Malley Greenburg podotýká, většina z této sumy pochází z jeho módního projektu Yeezy, který produkuje hlavně proslulé tenisky ve spolupráci s Adidasem.

Módní značka Yeezy se ovšem v souvislosti s Yem v posledních týdnech příliš neskloňuje. Ikona americké rapové scény se do povědomí veřejnosti zapisuje jinak, konkrétně prostřednictvím svého alba Donda 2, které nevyšlo na žádné streamovací službě, ale naopak na speciálním hudebním přehrávači, který Ye sám navrhuje. Umělec to udělal proto, že hudební průmysl „okrádá interprety“ – a on do toho nechce přispívat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

red-bull-kolo-molo-3

Přečtěte si takéVyrazili jsme na Red Bull Kolo Molo a natočili kuriózní záběryJak jezdit na cyklokáře nad Vltavou? Vyjeli jsme na bláznivý závod, který tady ještě nebyl

Třetí místo obsadil Diddy (75 milionů dolarů), který má mimo jiné svou vlastní vodku Cîroc. Na čtvrtém místě skončil Drake (50 milionů dolarů), následovaný Wizem Khalifou (45 milionů dolarů), tragickým koncertem silně ovlivněným Travisem Scottem (38 milionů dolarů), DJ Khaledem (35 milionů dolarů), Eminemem (28 milionů dolarů), J. Colem (27 milionů dolarů) a Birdmanem (25 milionů dolarů).

V desítce nejvýdělečnějších rapperů se umístila i žena – Amala Ratna Zandile Dlamini, známá jako Doja Cat, která si měla vydělat stejně jako Birdman. Děkovat za to může partnerstvím se značkami jako Pepsi nebo CandyCrush, ale samozřejmě i svým chytlavým hitům, jež čítají miliony zhlédnutí a poslechů na YouTube a streamovacích službách. Na 25 milionů dolarů si přišel i rapper Tech N9ne.