Visa je lídr českého trhu, lidé propadli digitálním platbám. Jsou rychlejší i bezpečnější, říká Gajdoš

Marcel Gajdoš stojí v čele společnosti Visa v Česku, na Slovensku a v Maďarsku a říká, že Češi jsou v bezhotovostních platbách lídři regionu.

Luboš KrečLuboš Kreč

visa-a

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Marcel Gajdoš ze společnosti Visa

Češi si už dávno zamilovali placení kartou, i když to tak někdy v obchodech a restauracích s cedulkami, že berou jen cash, nevypadá. Z dat společnosti Visa, která drží podíl 57 procent na tuzemském trhu debetních karet, navíc vyplývá, že přes polovinu všech bezhotovostních plateb Češi provádějí mobilem a že podíl bezhotovostních plateb na celkovém množství úhrad odpovídá více než 40 procentům. „To je na poměry střední a východní Evropy nejvíc, Češi jsou lídři v inovativních způsobech placení,“ říká Marcel Gajdoš, generální ředitel Visa pro Česko, Maďarsko a Slovensko.

Počet vydaných platebních karet Visa v Česku stoupl o 3,6 milionu za posledních pět let. Ještě rychleji roste počet virtuálních karet a tokenů. Těch společnost k začátku června celosvětově vydala více než 10 miliard. Tokenizace je bezpečný proces, kdy je tradiční číslo platební karty nahrazeno unikátním tokenem u online a mobilních transakcí. Odehrává se přitom na pozadí a spotřebitel o ní ani neví.

„Tokenizace je klíčovým prvkem, který přispívá k pohodlným, bezproblémovým a bezpečným platbám pro spotřebitele. Je také dalším stupněm změn v oblasti digitálních plateb, a to jako přirozený důsledek rozvoje bezkontaktních plateb v obchodech,“ říká Gajdoš.

Za posledních deset let Visa zvýšila bezpečnost v celém platebním ekosystému právě prostřednictvím tokenizace. Neustále proto vyhodnocuje, jak která platba zapadá do uživatelovy rutiny a jestli je legitimní, či nikoli. „Když zaplatíte kartou, na pozadí probíhá extrémně rychlé a sofistikované vyhodnocování dat, abychom si byli jistí, že jste to vy a že ta platba je v pořádku,“ dodává Gajdoš.

visa-b

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Marcel Gajdoš vede firmu Visa v Česku či na Slovensku

Tyto transakce jsou bezpečnější pro uživatele a obchodníkům zase zvyšují míru schválených plateb. Tokenizované platby zároveň ušetřily podle firmy za poslední rok 650 milionů dolarů, které by jinak zmizely při podvodech. V současné době více než 40 procent všech transakcí zpracovávaných společností Visa v Evropě využívá tokeny.

I proto se firmy jako ona za poslední roky proměnily – už dávno se nezabývají jen platbami, ale jsou to i komplexní specialisté na platební transakce všech forem. „Ano, dnes poskytujeme rozsáhlou infrastrukturu, už dávno nejsme jen karetní firma. Popravdě fyzické karty jsou čím dál menší část našeho byznysu,“ vysvětluje Gajdoš.

Co tedy Visa dělá? V posledních několika letech investovala společnost s globální působností více než 10 miliard dolarů do posilování kybernetické bezpečnosti, do rozvoje umělé inteligence a strojového učení, do rychlosti a přesnosti svých systémů. Gajdoš dává příklad, aniž by jmenoval konkrétní banku: „Máte u nich účet a kartu a používáte je kvůli výhodnému kurzu v zahraničí. Když si děláte převody měn, vše vám funguje v milisekundách a ani nevíte, že to běží na platformě od firmy Visa. Třeba zrovna kvůli tomuto jsme před časem koupili startup Currencycloud.“

Currencycloud umožňuje bankám, fintechům a devizovým makléřům rychle a snadno nabízet služby ve více měnách prostřednictvím hotové sady řešení, která jsou prostřednictvím rozhraní API integrována do softwaru. „Díky tomu mohou podniky rychle přesouvat peníze přes hranice a provádět transakce po celém světě ve více měnách,“ dodává Gajdoš. Rychlé a bezpečné placení po celém světě pak umožňuje Visa Direct. V roce 2023 firma skrze tuto službu zpracovala 7,5 miliardy globálních transakcí.

visa-c

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Generální ředitel společnosti Visa v Česku, na Slovensku a v Maďarsku Marcel Gajdoš

Kromě technologických vylepšení myslí Visa i na lidský faktor. Z toho důvodu má k dispozici konzultační tým odborníků VCA (Visa Consultancy & Analytics), kteří již několik let v Česku pomáhají partnerům v dalších oblastech, naposledy například v redesignu platební brány s Global Payments či propozici podnikatelského účtu s mBank.

A budoucnost? „Průměrný zákazník je připraven strávit u pokladny maximálně dvě minuty, než od nákupu odejde. Myslíme na to a snažíme se proto délku transakce udržovat na co nejkratším čase,“ vysvětluje generální ředitel.

Do dalších let se například pracuje i na možnosti platit na čerpacích stanicích pomocí automobilu tak, aby řidič nemusel své auto opouštět. „Je to hudba budoucnosti. Držet krok s dobou a být inovativní je a vždy bude pro firmu Visa naprostou prioritou,“ uzavírá Marcel Gajdoš.

CC Premium

Partnerem článku je Visa