Vít Šubert: Garážovou kapelou nelze být napořád aneb proč by se startupy neměly bát vyrůst

Vít ŠubertVít Šubert

Vít Šubert, spoluzakladatel a CEO UP21

0Zobrazit komentáře

„Z nás korporace nikdy nebude,“ říkají mi startupy poněkud naivně, ale často. Přitom naprosto chápu, co je na té větě tak přitažlivé – vždyť tolik startupů vzniklo právě díky averzi jejich zakladatelů vůči korporátním rutinám a díky touze změnit status quo. Nicméně je třeba mít na paměti, že jsou to právě ony ne až tak sexy věci jako vybroušené procesy, přehledná hierarchie nebo měřitelné postupy, které tvoří zásadní rozdíl mezi ambiciózním startupem a úspěšnou firmou.

Pevně věřím, že pokud byznys roste a zakladatelé v něm chtějí pokračovat, je doslova utopie zůstávat startupem v nejčistším smyslu slova. Upínat se na to znamená zavřít si cestu k budoucímu růstu a nakonec i k šanci stát se jednorožcem.

Zajímavé je, že podobné snahy zůstat navždy startupem jsou většinou koncentrované v rámci střední Evropy. A i když uvádět Silicon Valley nebo Londýn coby příklady zdravého a udržitelného přístupu ke vztahu startupy versus firmy je klišé, taková klišé vznikají z nějakého důvodu. Právě na těchto trzích totiž existuje mezi zmíněnými dvěma světy příkladná symbióza.

Korporáty vs. startupy

Zavedené společnosti i ty nově založené vědí, v čem se mohou jedny od druhých v rámci spolupráce inspirovat. Korporáty se na startupy obrací, aby získaly nové nápady, neokoukané produktové koncepty a bystré mozky, které by pro ně bylo těžké oslovit napřímo. A aby zrychlily svou inovaci tímto externím a nezávislým pohledem na to, čím oslovit zákazníka z pohledu produktů a služeb. Startupy naopak vidí své firemní protějšky jako ty, kteří „už to zvládli“, mohou jim pomoci neobjevovat už dávno objevené a otevřou jim násobně rychlejší cestu ke své široké zákaznické bázi.

UP21-office2

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Obzvlášť na českém trhu se často setkávám s přesvědčením zakladatelů startupů, že než spolupracovat s korporací, raději půjdou vlastní cestou postupného „okusování“ trhu a získávání zákazníků na svou stranu. V UP21 jsme podobný mindset dlouho rozmlouvali startupu Sens, který vyrábí tyčinky a další produkty s cvrččí moukou. Začali s vlastním e-shopem, vyhýbali se spolupráci s velkými prodejci a prodávali stovky produktů měsíčně.

To rozhodně není špatný start, ale až po uzavření dohody s Lidlem a Kauflandem vystřelily objednávky do desetitisíců kusů. I na základě této zkušenosti jsme se rozhodli více otevřít Startup World Cup & Summit, který spolupořádáme, korporacím a jejich zástupcům. Věřím, že užší spolupráce těchto dvou světů prospěje oběma.

yemi-ad1

Přečtěte si takéYemi A.D.: Od začátku jdu za svým snem. Jsem hrdý, že můžu ve světě reprezentovat Českou republikuYemi A.D.: Od začátku jdu za svým snem. Jsem hrdý, že můžu ve světě reprezentovat Českou republiku

Americký trh je v tomto ohledu stále o několik kroků před námi. Velká technologická jména jako Google nebo Oracle systematicky spolupracují s inkubátory a akcelerátory, které jim najdou a svým způsobem „vychovají“ startupy do vlastního portfolia, ať už se do něj později přidají akvizicí nebo navázáním úzké spolupráce při zachování vlastnické struktury startupu.

Korporace získávají rychlost, obratnost a inovativnost startupů, startupy získávají distribuční systém, stabilní základy dalšího fungování a mnohdy až tisíce zkušených obchodníků, kteří mají zájem na jejich úspěchu. Těší mě, že i na našem trhu postupně vznikají podobné iniciativy. První vlaštovkou v našem případě je právě spuštěná spolupráce s energetickou společností E.ON, o té ale někdy příště.

up21-office

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Bez ohledu na to, jak dlouho se budou zakladatelé startupů bránit volání korporátního světa, si z něj nakonec budou muset něco vzít. Ať už jde o správu financí, nabírání nových lidí nebo naopak rozhodování o tom, kdo v jejich řadách zůstane a kdo by je měl opustit.

Produkt nebo marketing

Za svou kariéru jsem vypozoroval, že nejkritičtější chvíle pro budoucí směřování firmy nastává, když je třeba změnit mindset zaměřený primárně na produkt. Tím neříkám, že by se měl začít zanedbávat. Myslím tím spíš, že zakladatelé – mnohdy velmi zkušení a technologicky orientovaní lidé – mají tendenci posílat veškeré peníze do samotného produktu, nekonečně ho „ladit“ a v případě jeho marketingu si držet palce a doufat v zázrak. Takový scénář může skvěle fungovat na samotném začátku, když ještě není moc co prodávat (a i to je s velkým otazníkem!). Pokud se to ale změní, určitá změna v přerozdělení zdrojů je nevyhnutelná. Ještě jsem například nenarazil na B2B startup, který by dokázal něco prodat většímu počtu zákazníků bez obchodního oddělení.

Nezáleží na tom, jak přelomový je váš produkt – pokud ho nebude znát nikdo mimo okruhy zakladatele, prodávat se nebude. Obzvlášť to pak platí v digitálním byznysu. Tisíce nových nástrojů, aplikací a systémů zaplavují trh každý týden a míra úspěchu je čím dál více úměrná výšce částky, která je vyhrazená pro sales týmy a marketingové aktivity – což je pro některé zakladatele absolutním zhmotněním cesty, kterou se nechtějí vydat.

UP21-office1

Kanceláře UP21 v pražském Karlíně

Další kritický moment přichází ve chvíli, kdy startup úspěšně roste a první „HRové“ otázky si začínají žádat své odpovědi a často i první „oběti“. A to nemusí být zrovna příjemné, zejména pokud se zakladatelé startupů musí rozhodnout mezi tím, zda zachovat přátelské vztahy se svým původním týmem kamarádů, nebo se zachovat jako byznysmeni a CEO nehledě na to, jak to ovlivní jejich osobní vztahy ve firmě. Lidé, kteří byli ve startupu od samého začátku, nemusí přechod v korporátní prostředí vůbec nést dobře, i když je pro ně z dlouhodobého hlediska výhodný. To je nicméně velmi běžný scénář a chápu ho jako rozhodující moment, který určí, jestli zakladatel doopravdy má na to stát se skutečným plnohodnotným CEO.

Je tedy přechod ve firmu to pravé zrovna pro vás? Pokud jen toužíte po tom, vypadat víc seriózně, tak rozhodně ne. Pokud si ale už nějakou dobu připadáte zaseklí na jednom místě, vzdát se špetky „cool“ startupového faktoru výměnou za dobře našlápnutý byznys může být rozhodnutí, které vás posune k lepším zítřkům.

Revoluce v intimním světě. Český startup Snuggs vytváří speciální kalhotky z nanovláken, které nahrazují vložky a tampony

Nela VítováNela Vítová

linda-sejdova-snuggsStory

Foto: Snuggs

Linda Šejdová, spoluzakladatelka a CEO Snuggs

0Zobrazit komentáře

Mnoho příběhů úspěšných podnikatelů spočívá jednoduše v tom, že přišli s něčím novým, co tu ještě nebylo. Může to znít jako klišé, ale další podnikatelka se díky tomuto instinktu rodí z třiadvacetileté Lindy Šejdové, která nebyla spokojená s produkty, jež používala, a tak přišla s vlastní inovací. Ta má potenciál proměnit odvětví, o němž se příliš nemluví. A proměnit ho chce rovnou produktem, který na světě dosud nikdo nevytvořil.

Na první pohled toho nemá nanotechnologický průmysl s módou, a obzvlášť tou intimní, příliš společného. Šejdovou to však nezastavilo a tuzemské nanotechnologie, v nichž patří Česká republika ke světovým lídrům, využila pro výrobu inovativních dámských kalhotek pro tu skutečně nejintimnější potřebu.

„Ačkoliv žijeme ve vyspělém světě, téma menstruace zůstává pro většinu lidí stále velkým tabu, o kterém se veřejně příliš nemluví,“ přitakává Linda Šejdová, která i proto založila firmu Snuggs, s níž chce toto tabu částečně prolomit. Recept představují speciální kalhotky, které si sama vysnila poté, co si uvědomila, že ji současná nabídka ženských hygienických potřeb vůbec nevyhovuje. To, že si kvůli tomu nakonec dokonce založila firmu, je vlastně jen vedlejší efekt. Cíle ale rozhodně nemá mladá podnikatelka malé.

linda-sejdova-tomas-zahradnik-snuggs

Foto: Snuggs

Tomáš Zahradník a Linda Šejdová, spoluzakladatelé Snuggs

Vše začalo, když začala mladá podnikatelka hledat alternativy k běžným hygienickým potřebám, které žena během menstruace využívá. Tehdy se dozvěděla o existenci jistých menstruačních kalhotek, které fungují podobně jako vložky, jsou přitom ale mnohem komfortnější a ekologičtější. Znělo to sice dobře, ale mělo to několik háčků a zádrhelů. První byl ten, že se nevyrábí a neprodávají zdaleka všude.

„Chtěla jsem je vyzkoušet a objednat, když jsem zjistila, jak drahé je jen poštovné. Kamarádky mi řekly, že si je nechávají dovážet z Ameriky a na poštovné se společně skládají, protože by se jim to jinak nevyplatilo,“ vzpomíná Šejdová zhruba na moment, kdy ucítila první byznysovou příležitost. Proto k sobě brzy přibrala posilu v podobě o rok staršího Tomáše Zahradníka, který byl z inovativního nápadu nadšený a dnes je druhým ze zakladatelů firmy.

S vlastním podnikáním oba dva teprve začínají, v minulosti ale působili hned v několika českých a rychle rostoucích startupech, odkud si odnesli potřebné zkušenosti, ať už jde o dopravní startupy Rekola a Liftago, české SpaceKnow nebo fintech BudgetBakers. Dnes už mají ve Snuggs hotovou první verzi svého produktu a chystají se do prodeje. Ještě předtím se ale snaží nasbírat co nejvíce zpětné vazby od prvních uživatelek, protože chtějí, aby byl inovativní produkt maximálně vyladěný.

Inovace v ženském světě

Jelikož oba zakladatelé vědí, že mají v rukávě inovativní produkt, jaký ve světě nikdo nevyrábí a který může do konzervativního světa hygienických pomůcek přinést svěží vítr, spojili se s českými odborníky na nanotechnologii, aby ho mohli vytvořit tak, jak si usmysleli. Hlavní konkurenční výhodu kalhotek Snuggs představuje technologie absorpční vrstvy, kterou pomocí nanovláken dokázali vyladit tak, že přináší mnoho výhod proti současným modelům na trhu.

snuggs1

„Odlišuje nás hlavně technologie absorpční vrstvy. Konkurenční firmy produkt vyrábí tak, že skládají kalhotky z několika vrstev různých materiálů. Výsledek potom není tolik komfortní, protože materiál je relativně tlustý,“ vysvětluje technologický postup Šejdová.

Snuggs s tuzemskými odborníky vytvořili jinou technologii, jejímž základem je velmi tenká absorpční vrstva tvořená nanovlákny. Ta se postarají o to, že tekutina neprosákne, ale zároveň umožňují paropropustnost, a tím pádem zajišťují ženě větší komfort. Savá vrstva je navíc velmi tenká a žena má tedy pocit, jako by měla na sobě běžné spodní prádlo.

Většina firem vyrábějící menstruační kalhotky proti tomu využívá způsob vrstvení, kdy jsou na sebe skládány různé běžné materiály, které tvoří ochrannou vrstvu zajišťující ženě pohodlí a nepropustnost. Nevýhodou většiny těchto kalhotek ale je, že prakticky vždy je jednou z vrstev igelit, který sice nepropustí tekutiny, ale nezajistí paropropustnost, což není ze zdravotního hlediska zcela správné.

„V Evropě zatím žádný velký hráč, který by se tím zabýval, není, máme tady proto ohromný potenciál,“ dodává Šejdová, která se dříve věnovala marketingu ve startupech LidskáSíla.cz a Productboard a v současnosti je stále ještě marketingovou ředitelkou v BudgetBakers. Sama se o podobných kalhotkách poprvé dozvěděla náhodou, vyrábí se především ve Spojených státech nebo Austrálii, ale v Evropě se o nich zatím příliš neví. První firmy začaly vznikat i na starém kontinentu teprve před dvěma třemi lety, a tak chtějí Snuggs využít příležitosti naplno.

linda-sejdova-snuggs11

Linda Šejdová, spoluzakladatelka Snuggs

Příležitost to je i proto, že první produkt, který Snuggs chystají, je teprve začátek. „V budoucnu bychom se rádi zaměřili třeba i na menstruační bolest. Chceme v inovaci pokračovat dál,“ vysvětluje Šejdová. V plánu má vytvořit například i různé úrovně savosti kalhotek. Díky technologii se toho dá dosáhnout zcela jednoduše bez nutnosti přidávání silných materiálů. Do savé vrstvy se přidá pouze jedna úzká nanovrstva, která zajistí savost až o dva tampony navíc a tloušťka „vložky“ se spolu s tím prakticky nezmění.

Snuggs jako evropská firma

Přestože klíčová technologie pro výrobu kalhotek pochází od českých odborníků, plánuje dvojice zakladatelů budovat Snuggs od začátku jako evropskou firmu. Módní průmysl a jeho výroba totiž v České republice prakticky nefunguje a chybí tu tak i strategičtí partneři a investoři. Veškerý vývoj i výrobu si dosud mladá dvojice financovala sama, ale již se začíná poohlížet po prvních investorech.

„Na veletrhu v Paříži jsme zjistili, že v Evropě nemá Česká republika ve spodním prádle jméno, a uvědomili jsme si, že musíme jít na zahraniční trh, abychom mohli využít co nejzkušenějších lidí. V Čechách jich je v řádu jednotek, v jiných evropských zemích se kolem tohoto odvětví točí velké komunity,“ vysvětluje Šejdová, která má v plánu začít s evropskou crowdfundingovou kampaní na Kickstarteru, která přinese první prostředky pro zahájení velkovýroby a také cennou zpětnou vazbu.

snuggs2

Kickstarterová kampaň by měla být spuštěna do konce roku a ve Snuggs nyní řeší především to, v jakém evropském velkoměstě ji spustí, respektive kam budou směřovat nejvíce energie. Rozhodovat se bude patrně mezi Berlínem a Londýnem, což jsou velké trhy, jež by podobně inovativní produkt podle Lindy s Tomášem měly přijmout nejlépe.

V rámci crowdfundingu chtějí Snuggs prodat kolem dvou tisíc kusů kalhotek, další tři tisíce se pak prodají přes distribuční partnery, s nimiž mladá firma teprve jedná. Češky si již nicméně mohou kalhotky vyzkoušet díky trial programu přímo na webu Snuggs. „Zájemkyně si mohou zakoupit kalhotky pouze za 10 eur, což nám pokryje pouze výrobní náklady. My od nich žádáme pouze feedback a poznámky na další vylepšení, které bychom mohli před zahájením výroby implementovat.“

Důraz na technologii i design

I přes celoevropské a následně i globální ambice ale zatím vše klíčové kolem Snuggs probíhá v Česku. Spolupráci mají navázanou s libereckou univerzitou a českou nanotechnologickou firmou, která zajišťuje potřebnou technologii, tedy nejdůležitější funkční vrstvu. Celková podoba se pak komunikuje s módními designéry, protože dalším důležitým aspektem kalhotek Snuggs je kromě jejich funkčnosti také designový vzhled. Šejdová sama tvrdí, že aby ženě produkt vyhovoval stoprocentně, je třeba, aby se jí líbil také na pohled.

Aktuálně se v Česku hi-tech kalhotky také skládají u švadlen z různých dílen, ale do budoucna má být jen jedna firma, která bude schopná zajistit výrobu potřebných kusů. Přestože by Linda s Tomášem rádi zůstali i v tomto ohledu v Česku, pravděpodobně budou muset za dostatečnými kapacitami do Evropy. „Otázkou je jen to, zda je sešije někdo v Česku, nebo jinde v Evropě. Ačkoliv bychom byli rádi, kdyby mohla výroba probíhat u nás, počítáme s tím, že to nebude možné.“

tomas-zahradnik-snuggs

Tomáš Zahradník, spoluzakladatel Snuggs

Svou finální podobu by měl produkt získat po kickstarterové kampani, která přinese další zpětnou vazbu a poznámky od zákaznic a díky tomu se doupraví, co bude potřeba. Cena jednoho kusu kalhotek Snuggs by se nakonec měla pohybovat v podobné výši, jako stojí konkurenční kalhotky, tedy 30 až 40 eur (800 až 1 000 korun). Vedle internetového prodeje má zakladatelka v plánu zahájit také maloobchodní prodej, kde již jedná s několika evropskými módními značkami.

Ekologicky rozhýbat konzervativní svět

Snuggs skutečně slibují inovaci, protože, jak sama Šejdová přiznává, velkým problémem celého odvětví s intimní módou a hygienickými potřebami je ten, že v něm jen minimálně vznikají převratné novinky či alespoň další varianty k běžně dostupným způsobům. V poslední době byl jednou z největších inovací za několik desítek let vznik menstruačního kalíšku, který během posledního roku otřásl ženským světem.

Inovativní byl mensturační kalíšek v tom, že v jistém smyslu nahrazuje tampony, a spousta žen nespokojených se starými způsoby si tak tento produkt velmi oblíbila. Pro menstruační kalhotky se nicméně podle Lindy rozhodují naopak spíše ženy, které běžně užívají klasické vložky – proto kalíšek není úplně konkurentem, ale spíše opačnou variantou, která je více ekologická a v mnoha případech pro ženu i komfortnější.

eduardo-saverin5

Přečtěte si takéPříběh vytlačeného spoluzakladatele Facebooku Eduarda Saverina, který i tak pohádkově zbohatlPříběh vytlačeného spoluzakladatele Facebooku Eduarda Saverina, který i tak pohádkově zbohatl

Pokud jde však o klasické způsoby, tedy vložky a tampony, žena prakticky nemá na výběr a musí zvolit mezi těmito dvěma produkty. „Když se rozhodnu koupit si boty, můžu si vybrat z desítek druhů, v případě menstruace ale příliš na výběr nemám. Můžu vybírat jen mezi tampony, vložkami a nyní ještě kalíškem.“

Velkým paradoxem je podle Lindy fakt, že ačkoliv jsou v dnešní době lidé velmi proekologičtí a snaží se různými způsoby šetřit životní prostředí, spousta z nich si neuvědomuje, jakou stopu za sebou zanechává právě užívání běžných menstruačních potřeb. Průměrná spotřeba jedné ženy za celý život je totiž asi 10 tisíc vložek či tamponů, což hraje navíc ještě s plastovými obaly velkou roli.

V případě alternativních způsobů, jako je kalíšek či speciální kalhotky, žena jednak šetří životní prostředí a přitom ještě ušetří. Podle průzkumu při užívání tamponů či vložek průměrnou ženu totiž menstruace za celý její život vyjde zhruba na 100 tisíc korun, z dlouhodobého hlediska tedy bezpochyby nejde o zcela zanedbatelnou částku. Ve Snuggs se proto velmi zaměřili na tuto stránku věci a jejich kalhotky by měly mít životnost minimálně 50 pracích cyklů.

linda-sejdova-snuggs

Linda Šejdová, spoluzakladatelka Snuggs

„Důležité je, aby byla vyřešena hygienická stránka kalhotek, proto jsou všechny materiály důkladně testovány. Nejlepší je si je přeprat ručně a dát do pračky až potom, ale každá žena si najde vlastní systém. Materiál je velmi podobný jako třeba ten na sport, takže jakmile se namočí do vody, tekutina se okamžitě od vlákna oddělí,“ popisuje další výhodu menstruačních kalhotek z nanovláken Linda Šejdová.

Menstruace je i v dnešním vyspělém světě tabu

Třiadvacetiletá podnikatelka pak navíc vidí problém i v tom, že lidé se o menstruaci bojí veřejně promluvit, protože jde v jejich mysli o trapnou věc. „Když jde o ženskou menstruaci, ačkoliv žijeme ve vyspělém světě, pro spoustu lidí je toto téma stále velkým tabu. Právě z toho potom plynou problémy, se kterými se ženy potýkají. Z vlastních zkušeností vím, jak je trapné si v kanceláři vytáhnout z tašky vložku a jít s ní na záchod. Většinou to doprovází tajné schovávání pod tričko, aby si toho náhodou někdo nevšiml, a přitom je to vlastně úplně běžná věc.“

Někomu z mužského světa nejspíš může připadat zvláštní, že jedním ze zakladatelů Snuggs je právě muž. Podle Lindy je to ale skvělá příležitost, jak přinést osvětu i do mužského světa a ukázat, že by se o menstruaci měli s ženami na rovinu bavit.

solarni-panel

Přečtěte si takéVelká rána pro solární byznys. V úpadku je pionýr oboruVelká rána pro byznys se soláry na střechách domů. V úpadku je pionýr oboru s miliardovými tržbami

„Jako žena sama vidím, že spousta chlapů je vůči tomu velmi stydlivá a neradi se o tom se ženou a na veřejnosti baví. Když řeknu, že mám rýmu, nikdo se nepodiví, ale o menstruaci se veřejně mluvit nedá. Tomáš je s tímhle tématem zcela ztotožněný a rád se v tom angažuje. Naopak by chtěl přinést takovou osvětu mezi muže a ukázat, že jde o celospolečenské téma a ne nic trapného. Naopak, vtipné je, že sám ví ještě mnohem víc teorie než já, protože si o menstruaci musel vše načíst,“ směje se Šejdová, která mimochodem se svým startupem uspěla v nedávné soutěži Women Startup Competiton, kde se umístila na třetím místě.

Ani v týmu Snuggs neplatí zaběhnutá pravidla, že menstruace je ženská věc. Sama zakladatelka přiznává, že jejich tým tvoří minimálně z padesáti procent muži, kteří jsou tomu otevření. „Velmi rychle pochopili detaily a dnes se už dokáží i vžít do problémů ženy během její menstruace. Chápou, co žena potřebuje, a dokáží se do toho vcítit, a proto sami často přijdou s inovativními nápady, které by nenapadly ani mě,“ dodává nakonec.