Viva saké! Japonsku klesají daňové příjmy, a tak chce mladé občany přimět k většímu pití alkoholu

Japonský trh s alkoholem se zmenšuje. Viníkem je kromě klesající porodnosti i stárnutí obyvatel a pociťuje to také státní rozpočet.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

Japonci pijí méně alkoholu než dříve

0Zobrazit komentáře

Pijte alkohol, podpoříte tím ekonomiku. Byť se v dnešním světě snaží mnoho iniciativ podobné nezdravé návyky spíše omezovat, v Japonsku se rozhodli, že vyzvou své obyvatelstvo, aby začalo konzumovat alkohol ve větší míře. Tamní vládní představitelé totiž pozorují klesající daňové příjmy. Mladá japonská generace pije méně alkoholu než její rodiče, což má nepříznivý dopad na daně z takových nápojů, jako je rýžové víno saké. Národní daňová agentura proto vyhlásila celostátní soutěž, jejímž cílem je přijít s nápady, jak tento trend zvrátit.

Kampaň „Viva saké!“, na kterou upozornil například britský deník The Guardian, doufá, že mladí navrhnou nové plány, jak zatraktivnit pití alkoholu a podpořit tento průmysl. Soutěž vyzývá mladé lidi ve věku 20 až 39 let, aby se podělili o své podnikatelské nápady, které by mezi jejich vrstevníky nastartovaly poptávku po japonském saké, pálence šóčú, whisky, pivu nebo vínu.

Skupina, která soutěž pro daňový úřad pořádá, tvrdí, že k poklesu prodeje alkoholu vedou nové návyky – částečně vzniklé během pandemie covidu, stejně jako stárnutí populace. Chce proto, aby soutěžící přišli s propagačními akcemi, novými značkami či s nejmodernějšími marketingovými plány zahrnujícími umělou inteligenci. Japonská média uvádějí, že reakce jsou smíšené, přičemž někteří kritizují snahu o podporu nezdravého návyku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezitím už se na internetu objevily svérázné nápady – například slavné herečky „vystupující“ v digitálních klubech jako hostesky; ovšem nikoli osobně, ale prostřednictvím virtuální reality. Soutěžící mají na předložení svých nápadů čas do konce září. Nejlepší plány pak budou s pomocí odborníků rozpracovány, než budou v listopadu představeny finální návrhy.

Na internetových stránkách kampaně se uvádí, že japonský trh s alkoholem se zmenšuje. Viníkem je kromě klesající porodnosti i stárnutí obyvatel. Nedávné údaje daňové agentury ukazují, že v roce 2020 lidé pili méně než v roce 1995, přičemž průměrné množství zkonzumovaného alkoholu kleslo ze 100 litrů na 75 litrů ročně na osobu. Pro srovnání – podle údajů Českého statistického úřadu v České republice v letech 1995 až 2020 kolísala průměrná spotřeba alkoholu na jednoho obyvatele mezi 165 až 190 litry.

Úměrně klesající spotřebě se v průběhu let také snížily příjmy z daní z alkoholu. Podle deníku The Japan Times tvořily v roce 1980 pět procent celkových příjmů, ale v roce 2020 pouze 1,7 procenta. Celkové příjmy z daně z alkoholu v rozpočtovém roce 2020 klesly v Japonsku ve srovnání s předchozím rokem o více než 110 miliard jenů (19,7 miliardy korun) na 1,1 bilionu jenů (196 miliard korun). Podle Národní daňové agentury se jedná o největší pokles příjmů z daně z alkoholu za posledních 31 let.

S přispěním ČTK

Za učesané Česko. Bezvavlasy vyrostly na půl miliardy obratu a jdou si pro stamiliony na burzu

E-shop, který je po Notinu druhým největším online prodejcem vlasové kosmetiky v Česku, chce emisí získat až 214 milionů korun.

Luboš KrečLuboš Kreč

vlasy

Foto: Bezvavlasy.cz

Spolumajitelé Bezvavlasy.cz František Novotný a Aleš Hudeček

0Zobrazit komentáře

František Novotný a Aleš Hudeček nejsou širší veřejnosti známí podnikatelé. A to ani v rámci e-commerce, kde působí. Ostatně jejich e-shop donedávna neměl ani responzivní design. Zákazníkům to ale podle všeho nevadí, naopak jejich obchod s vlasovou kosmetikou Bezvavlasy.cz ročně roste dvouciferným tempem, je na dohled půlmiliardovým tržbám a je dlouhodobě ziskový. Co chybí? Snad jen vstup na burzu.

Hudeček s prodejem kosmetiky začínal před třinácti lety. A prý to tehdy byla skutečná garážová firma: „První zásilky jsem balil sám a chodil je posílat na Českou poštu.“ Jenže trpělivost se vyplatila a s Františkem Novotným, který se k němu později připojil a dnes každý vlastní po 50 procentech společnosti, to nakonec dotáhli dost daleko.

Bezvavlasy.cz jsou aktuálně druhý největší internetový prodejce vlasové kosmetiky v Česku hned po e-shopu Notino. Za rok 2021 měly tržby 450 milionů korun a hrubý zisk EBITDA před daněmi a odpisy činil 41,3 milionu korun. Za deset let tak firma vyrostla stonásobně, protože v roce 2012, když vzniklo formálně „eseróčko“, měl tržby 4,5 milionu korun.

Obchod momentálně působí kromě Česka i na Slovensku a v Maďarsku, z domácího trhu mu plyne zhruba 70 procent obratu. Nicméně jej čekají investice v desítkách milionů, plánuje totiž vlastní automatizovaný sklad. A právě na to se budou hodit peníze, které Hudeček s Novotným vyberou při svém vstupu na trh Start pražské burzy. Nabídnou celkem 35 procent firmy a věří, že za ně získají 171 až 214 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ten největší růst máme teprve před sebou, burza je pro nás platforma, přes niž se chceme zviditelnit a posilnit svoji značku. Jako burzovně obchodovaná značka můžeme i více oslovit muže, což je pro nás nejrychleji rostoucí zákaznická kategorie,“ dodává Novotný s tím, že do roku 2026 by Bezvavlasy.cz měly mít obrat 1,3 miliardy korun.

Do veřejné nabídky půjde 30 procent firmy, dalších pět procent si koupí investor Jaroslav Šura, fond Starteepo Invest finančníka Františka Bostla, který s úpisem akcií Bezvavlasy.cz pomáhá, a nynější ředitel e-shopu Jaromír Muchka. Bostl se nedávno podílel i na úspěšném vstupu na burzu společnosti vyrábějící luxusní kliky M&T bývalého fotbalisty Ivo Ulicha.

kasa-pilulka

Foto: Pilulka

Martin a Petr Kasovi, spoluzakladatelé a spolumajitelé Pilulky

„Firma Bezvavlasy mě zaujala hned z několika důvodů. Robustní růst tržeb, vysoká ziskovost, slušné marže. Ohledně poměrových ukazatelů se může zdát, že se jedná o hodnotovou firmu, přestože je jednoznačně růstová. Výhodou je atraktivní valuace. Rychle rostoucí sektor e-commerce je pro mě lákavý a Bezvavlasy budou spolu s Pilulkou ozdobou mého portfolia,“ řekl pro CzechCrunch burzián Šura.

Právě online lékárna Pilulka.cz byla pro zakladatele Bezvavlasy.cz inspirací, o vstupu na burzu uvažovali poslední dva roky. Úspěch, který tam potkal Pilulku, za níž stojí bratři Petr a Michal Kasovi, je nakopl. Pilulka šla na trh Start na podzim 2020 a od investorů vybrala 300 milionů korun. Dnes se akcie obchodují o více než 100 procent nad upisovací cenou. A to za sebou mají podobně jako další tituly velké propady z letošního roku.

V posledních měsících je na pražské burze docela živo. Kromě Pilulky, která k ní přitáhla tolik potřebnou pozornost, tam nedávno debutovaly pizzerie Colosseum, dále slovenský strojírenský podnik Gevorkian, Ulichovo M&T nebo společnost Fixed, která prodává příslušenství k mobilům.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Rubriku Investice podporujíjet-investment_logo_srgb