Viva saké! Japonsku klesají daňové příjmy, a tak chce mladé občany přimět k většímu pití alkoholu
Japonský trh s alkoholem se zmenšuje. Viníkem je kromě klesající porodnosti i stárnutí obyvatel a pociťuje to také státní rozpočet.
Pijte alkohol, podpoříte tím ekonomiku. Byť se v dnešním světě snaží mnoho iniciativ podobné nezdravé návyky spíše omezovat, v Japonsku se rozhodli, že vyzvou své obyvatelstvo, aby začalo konzumovat alkohol ve větší míře. Tamní vládní představitelé totiž pozorují klesající daňové příjmy. Mladá japonská generace pije méně alkoholu než její rodiče, což má nepříznivý dopad na daně z takových nápojů, jako je rýžové víno saké. Národní daňová agentura proto vyhlásila celostátní soutěž, jejímž cílem je přijít s nápady, jak tento trend zvrátit.
Kampaň „Viva saké!“, na kterou upozornil například britský deník The Guardian, doufá, že mladí navrhnou nové plány, jak zatraktivnit pití alkoholu a podpořit tento průmysl. Soutěž vyzývá mladé lidi ve věku 20 až 39 let, aby se podělili o své podnikatelské nápady, které by mezi jejich vrstevníky nastartovaly poptávku po japonském saké, pálence šóčú, whisky, pivu nebo vínu.
Skupina, která soutěž pro daňový úřad pořádá, tvrdí, že k poklesu prodeje alkoholu vedou nové návyky – částečně vzniklé během pandemie covidu, stejně jako stárnutí populace. Chce proto, aby soutěžící přišli s propagačními akcemi, novými značkami či s nejmodernějšími marketingovými plány zahrnujícími umělou inteligenci. Japonská média uvádějí, že reakce jsou smíšené, přičemž někteří kritizují snahu o podporu nezdravého návyku.