Vlastimil Hrabal z Oriente: Jak Filipínci vykoupili všechna kuřata v Manile aneb učíme Asiaty finanční odpovědnosti
Vlastimil Hrabal, Vice President Sales ve společnosti Oriente
Půjčku „pro lidi“ nabízí kdekdo. Ale produkt opravdu šitý na míru lidem musí odpovídat infrastruktuře a vyspělosti jejich země. Půjčky, a finanční servis jako takový vůbec, jsou v různých zemích vnímány rozličně. V Asii, největším trhu světa, si tuto logiku osvojil fintechový startup Oriente a s pomocí umělé inteligence a strojového učení zde nabízí škálu produktů od tzv. nano financingu, tedy půjček ve výši třeba jen sto korun, po úvěry kolem deseti tisíc korun.
Jako viceprezident pro obchod působí v Oriente Vlastimil Hrabal, který v Asii již několik let působí a žije. Nejprve rozjížděl na zelené louce Home Credit v Indii, pak se přesunul na Filipíny a nyní pendluje mezi Hongkongem a dalšími státy právě při rozvoji Oriente. Pro CzechCrunch popisuje, jak učí Asiaty finanční zodpovědnosti a proč jsou odložené platby na východě mnohem zásadnější než u nás.
***
Nemají kreditku, ale mají mobil
Zatímco v Evropě jsou odložené a kreditní platby zlepšovákem, který uživatelům „jen“ usnadňuje život, v jihovýchodní Asii jsou nutností. Bankovnictví je jen pro bohaté. Vždyť například 67 % Filipínců a Indonésanů nemá účet u žádné finanční instituce a jen 2 % vlastní kreditku. Online nakupování je sice na vzestupu, ale stále tvoří naprosté minimum z celkového retailového objemu, 97 % prodaného zboží pochází z klasických kamenných obchodů. V Asii neexistuje přístup k penězům pro jakýkoli případ nouze. Lidé se jako první obracejí na rodinu nebo kamarády. Další možností jsou lichváři, kteří půjčují s nehorázným úrokem a nezodpovědně.
Nicméně penetrace smartphonů v populaci je na podstatně vyšší úrovni než u nás v Evropě (v Indonésii je to 132 %, na Filipínách 116 %). Mobilní aplikace jsou denním chlebem většiny Asiatů, kteří na svém chytrém telefonu tráví deset hodin denně, z toho čtyři a půl hodiny na na sociálních sítích. K růstu digitalizace přispívají technologické firmy tím, že vytvářejí tu správnou infrastrukturu.
Součástí této velké digitalizace je také Oriente, které prostřednictvím telefonní aplikace zpřístupňuje peníze všem bez rozdílu lokace a nebo společenské úrovně. Například naše aplikace Cashalo pro Filipíny po 18 měsících dosáhla přes pět milionů stažení a 2,8 milionu registrovaných uživatelů. V Indonésii registrujeme po 12 měsících působení podobná čísla. Daří se i ve Vietnamu.
Filipínci si půjčí klidně na kuře ve fast foodu
Popularitu nových technologií a využívání kreditu na běžné životní výdaje dokládá jeden příklad z akce při zavádění Cashalo na Filipínách. Nově zaregistrovaní uživatelé mohli zaplatit pouze polovinu útraty za kuřecí stehna v místním fastfoodovém řetězci Jolibee, což je je filipinský ekvivalent McDonald’s. Zbytek jsme jim půjčili my. Za den se zaregistrovalo přes 5 000 lidí, což po 14 dnech vedlo k vyprodání kuřat v celé Manile. Příklad navíc ilustruje, jak jsou v byznysu důležití silní lokální partneři.