Vodík coby palivo budoucnosti? Do Česka míří první veřejné vodíkové stanice, začnou se otevírat ještě letos
Vše nasvědčuje tomu, že se auta se spalovacími motory pomalu stávají minulostí. Otěže postupně přebírá elektřina a nasedá na ni čím dál více automobilek. Vozy poháněné baterkami ovšem nejsou jedinou alternativou – do popředí se dere i vodík, a proto na tento začínající trend reaguje i Česko, konkrétně skupina Unipetrol, která na tuzemském trhu spustí několik vodíkových stanic.
O veřejných vodíkových stanicích v Česku se mluví minimálně od loňského roku, kdy společnost Unipetrol a skupina Bonnett oznámily, že do konce roku 2021 otevřou u tuzemských silnic první dvě taková místa. Tento plán pokračuje a očekává se, že se v následujících měsících spustí pobočky v Praze a Litvínově, Unipetrol nicméně už teď ví, že jich chce výhledově udělat více.
Jak uvádí Jiří Hájek, šéf firmy UniCRE ze skupiny Orlen Unipetrol, v dohledné době se má v Česku spustit celkově šest veřejných vodíkových čerpacích stanice. Vedle poboček v Praze a Litvínově také v Brně, kam by měla dle server Novinky.cz dorazit v příštím roce, Plzni, Ostravě a opět v Praze. Zároveň firma plánuje dalších 22 čerpadel pro vodíkové vozy a do roku 2030 zprovoznit vodíkové plnicí stojany na 26 čerpacích stanicích své sítě Benzina Orlen.
Všechny vodíkové stanice budou schopné doplnit nádrž za čtyři až pět minut. „V Litvínově vyrábíme 80 tisíc tun tzv. šedého vodíku ročně. Od roku 2030 budeme nabízet zelený vodík, kterým můžeme ozelenit tradiční paliva. Jeho výroba bude klíčová, ale potřebujeme cítit zájem měst a obcí, aby na vodík přesedlaly,“ uvádí Hájek.