Vodíkové zepelíny se vrací. Americkou vzducholoď bude vodík pohánět i nadnášet, sama ho bude rozvážet
Nejjednodušší chemický prvek si postupně podmaňuje dopravu. O budoucnosti aut na vodík se mluví nejčastěji, teď se ale na nebe vydá vodíkem poháněná i nadnášená vzducholoď. Zepelín od kalifornského startupu H2 Clipper by měl tento plyn navíc nejen pohánět, ale i převážet. A z hangáru má vylétnout už v roce 2027.
Kalifornský startup chce se svou vzducholodí otevřít cestu nejen k levnější letecké přepravě, ale i k dalšímu využití vodíku. Pokud by totiž tento plyn měly v budoucnu ve velkém využívat i další dopravní prostředky, pak bude potřeba k nim vodík bezpečně přepravit. Přesně k tomu je zepelín H2 Clipper určený – bude přepravovat vodík z míst, kde je levnější, na trhy, kde bude potřeba k dalším zeleným projektům.
Stroj budou pohánět vodíkové palivové články spojené s elektrickými motory, které mu poskytnou maximální rychlost 280 kilometrů za hodinu s doletovou vzdáleností bezmála deseti tisíc kilometrů. Pro srovnání, průměrné dopravní letadlo létá rychlostí 800 až 900 kilometrů v hodině. Jenže vzducholoď bude bezemisní a levnější. Cena přepravy má být totiž až o sedmdesát procent nižší než u letadel. A byť rychlostí se letounům nevyrovná, stále bude až desetkrát rychlejší než lodní přeprava.
V nákladovém prostoru s objemem sedm a půl tisíce metrů krychlových uveze H2 Clipper 150 tun nákladu. První prototyp kalifornští konstruktéři plánují na rok 2024, za další tři roky by už vzducholodní přeprava nákladu měla být v ostrém provozu.