Volvo chce dále zvyšovat bezpečnost na silnicích. Jeho vozy nově odhalí řidiče pod vlivem omamných látek

Michal MarekMichal Marek

Volvo-XC90

Foto: Volvo

Volvo XC90

0Zobrazit komentáře

Švédská automobilka Volvo byla vždy průkopníkem v oblasti bezpečnosti aut. Této značce vděčíme například za tříbodové bezpečností pásy, se kterými automobilka přišla již před takřka 60 lety, a od té doby se staly naprostým bezpečnostním standardem. Volvo ale na bezpečnost posádky klade maximální důraz i nadále a nyní představuje další zásadní bezpečností prvek, který má firmu dále přibližovat k naplnění ambice plně skoncovat se smrtelnými zraněními na silnicích.

Tentokrát se ovšem Skandinávci nezaměřili na zmírnění následků nehody, ale na předcházení tomu, aby k nebezpečným situacím vůbec docházelo. Automobilka, která od roku 2010 patří čínskému výrobci Geely, totiž představila systém na odhalování nesoustředěných řidičů a lidí řídících pod vlivem omamných látek. Volvo udává, že hlavními faktory přispívajícími k nižší bezpečnosti na silnicích jsou jednak rychlá jízda a následně právě řízení pod vlivem omamných látek a nesoustředěnost řidiče.

Proti rychlé jízdě se Volvo chystá alespoň částečně bojovat omezením rychlosti svých budoucích aut na 180 kilometrů v hodině. Nyní ovšem automobilka představila i klíč k řešení zbylých dvou příčin. Jsou jím speciální palubní kamery a intervenční systém eliminující řízení pod vlivem omamných látek.

Volvo_2

Automobilka Volvo věří, že palubní kamery a další senzory nejen uvnitř vozu dokáží u řidiče odhalit, zda není ve stavu, který znemožňuje bezpečnou jízdu. Monitorovací systém by měl odhalit nesoustředěnost či intoxikace řidiče a pokud vůz dostane signál, že řidič není způsobilý, adekvátně zareaguje. Pokud například řidič nebude reagovat na varovné signály a bude riskovat dopravní nehodu, auto se se situací samo vypořádá.

V případě ohrožení Volvo zastaví a zaparkuje

Monitorovací systémy budou schopny sledovat, zda řidič nemá zavřené oči, nemá tendenci sjet ze silnice, nejede v rámci jízdního pruhu příliš klikatě nebo jestli třeba nevykazuje příliš dlouhé reakční časy. Reakce vozu přitom může spočívat v omezení rychlosti vozu, upozornění asistenční služby Volvo a dokonce i v aktivním zpomalení a bezpečném zaparkování vozu.

„Pokud jde o bezpečnost, naším cílem je dopravním nehodám spíše předcházet než jen snižovat jejich dopad v případě, že jim nelze zabránit,“ uvádí Henrik Green, ředitel Volva pro výzkum a vývoj. „V tomto případě budou kamery monitorovat chování, které by mohlo vést k vážnému nebo smrtelnému zranění,“ komentuje Green snahy Volva zabránit nebezpečí na silnicích již v zárodku. Systém na monitorování řidiče zkrátka představuje prvek umožňující vozu aktivně se rozhodovat za tím účelem, aby předešel dopravním nehodám s potenciálním následkem vážného nebo smrtelného zranění.

volvo-polestar2_1

Přečtěte si takéPředstavujeme nový Polestar 2. Volvo jde se svým elektromobilem přímo proti Modelu 3 od TeslyPředstavujeme nový Polestar 2. Volvo jde se svým elektromobilem přímo proti Modelu 3 od Tesly

Dobrou zprávou je, že aktivní systémy předcházející nehodám nejsou v případě Volva hudbou daleké budoucnosti a systémy budou k dispozici již s příští generací vozů Volvo postavených na modulární platformě SPA2, které na trh přijdou hned po roce 2020. Podrobné informace o přesném počtu kamer a jejich rozmístění chce automobilka zveřejnit později.

Volvo_1

Společnost Volvo uvedením svých novinek otevírá i zajímavé společenské téma. Je dobře známo, že za valnou většinu dopravních nehod může chybné chování řidičů. Mají ale automobilky právo instalovat do svých vozů technologie, které chování řidiče aktivně mění? Mělo by být automobilu umožněno, aby mohl aktivně převzít zodpovědnost za vyústění situace na silnici? To je jistě otázka, která se do budoucna bude ještě hodně řešit.

Kromě systému monitorujícího kondici řidiče a plánu na omezení maximální rychlosti nových vozů představilo Volvo ještě jednu zajímavou novinku související s bezpečností. Tou je funkce Care Key, která umožní řidičům vozů Volvo od modelového roku 2021 omezit jeho maximální rychlost před zapůjčením vozu někomu jinému. Takovou funkci by mohl ocenit nejeden rodič či starostlivý partner. Funkce navíc najde uplatnění třeba u aut z půjčoven nebo u vozů sdílených skrze P2P carsharingové služby.