Volvo vyšlo vstříc ambiciózní elektrické budoucnosti. Ukázalo svůj první elektromobil XC40 Recharge
Začít nabízet pouze hybridní či elektrické vozy je rozhodnutí, které nejspíše časem učiní celá řada velkých automobilek. Nicméně když toto rozhodnutí v roce 2017 oznámilo Volvo s tím, že tak začne činit už od roku 2019, bylo to velké překvapení pro všechny. O dva roky později tak nyní přichází první čistě elektrický elektromobil Volva, kterým je XC40 Recharge.
Pro Volvo se nejedná o první čistě elektrický vůz. V rámci své divize Polestar již představilo elektrický pětidveřový fastback Polestar 2, jehož prodeje by měly začít začátkem příštího roku. Jeho cena bude atakovat hranici 60 tisíc eur, tedy přibližně 1,5 milionu korun.
XC40 Recharge je však vůz vystupující ryze pod značkou Volvo, která jej označuje za jeden z nejbezpečnějších automobilů světa. Automobilka ho představila dnes večer během akce Volvo Cars Moment, která se kromě elektrické novinky věnovala také strategii, prostřednictvím níž se chce Volvo vydat vstříc udržitelné budoucnosti.
Pro Volvo se jedná již o druhou podobnou událost v tomto roce. První akce byla věnována hlavně bezpečnostním systémům. Volvo se během ní zařeklo, že od roku 2020 v jeho vozech nezemře žádný cestující. Tento poměrně ambiciózní plán chce očividně dodržet, protože elektrické XC40 je podle jejích slov jedním z nejbezpečnějších automobilů na světě.
Automobilka novinku lehce poodhalila již minulý měsíc, kdy nechala nahlédnout na bezpečnost kostry vozu, bortivé zóny a ochranné prvky, mezi které patří i ochranná struktura zajišťující ochranu akumulátoru v případě kolize.
Stará nová XC40
Není velkým překvapením, že si elektrická verze modelu XC40 Recharge ponechala charakteristické designové prvky karoserie, které jsou jednou z příčin, proč patří klasická verze XC40 k nejoblíbenějším modelům švédské automobilky, která je vlastněná čínským Geely.
Stále je přítomen elegantní skandinávský design, který jde ruku v ruce s užitečností a funkčností. Jedinou výraznější změnou je absence koncovek výfuku a krytý prostor přední masky, kde se normálně nachází mřížka chlazení. Kryt v barvě karoserie navíc umožnil zabudování nových senzorů zlepšujících schopnosti asistence řízení vozu.
„Pro společnost Volvo Cars je budoucnost elektrická.“
Automobil nabízí výkon 408 koňských sil a baterii o kapacitě 78 kWh. Tu lze pomoci rychlonabíječky nabíjet na 80 % už za 40 minut a na jedno nabití by měla nabídnout dojezd až 400 kilometrů dle cyklu WLTP. Z 0 na 100 kilometrů za hodinu je vůz schopen akcelerovat za 4,9 sekundy, k čemuž mu výrazně dopomáhá i pohon všech čtyř kol.
Ve jménu Androidu
I přestože je v podlaze vozu uložena baterie, na velikosti vnitřního prostoru se tato změna projevila jen minimálně. V kabině je dostatek místa a stále zde najdeme celou řadu chytře řešených úložných prostor, kde nechybí ani háčky na malé tašky či úložné prostory pod sedadly.
Oproti klasické verzi vozu je novinkou také speciální přední úložný prostor na místě, kde je jindy uložen motor. Díky tomu je k dispozici dalších 30 litrů úložného prostoru, který lze využít například pro převoz drobnějších zavazadel nebo nákupu.
S elektrickou novinkou přichází také nový infotainment, jehož základním kamenem je operační systém Android. Ten nabízí zákazníkům maximální personalizaci prostředí, zlepšenou intuitivitu a nové vestavěné služby a technologie z dílny Googlu. Řidič se tak může těšit na vestavěné Mapy, hlasového asistenta a další automobilové aplikace. Veškeré aktualizace softwaru budou prováděny bezdrátově a podle slov Volva se bude vůz neustále zdokonalovat.
„Konečně vám poskytneme stejné zkušenosti s vozem, na které jste zvyklí z telefonu, ale přizpůsobené pro bezpečnou interakci během řízení,“ říká Henrik Green, technický ředitel společnosti Volvo Cars. „Zavedením bezdrátových aktualizací od údržby až po zcela nové funkce zůstane vůz aktualizovaný stejně jako vaše ostatní digitální produkty, vždy s nejnovějšími a nejlepšími funkcemi.“
Ovládání vozu probíhá přes hlasového asistenta Googlu. Posádka skrze něj může nastavovat teplotu ve voze, určovat cíle navigace, ovládat hudbu v aplikacích, jako je například Spotify, nebo třeba komunikovat s okolním světem prostřednictvím e-mailů či telefonních hovorů.
Díky mapám od Googlu má řidič vždy aktualizované dopravní informace i samotné mapy, může přijímat a sdílet informace o dopravní situaci v reálném čase či navrhovat alternativní trasy a sdílet je s ostatními řidiči, stejně jako podávat informace o nejbližších nabíjecích stanicích.
Samozřejmostí je i komunikace s mobilní aplikací Volvo On Call, prostřednictvím které bude možné kontrolovat úroveň nabití baterie, stav nabíjení, předehřívat kabinu vozu, hledání vozu na velkých parkovištích či dálkové zamykání a odemykání.
Budoucnost jménem Recharge
Recharge je nová rodina Volva, pod kterou budou spadat všechny další čistě elektrické a plug-in hybridní modely. Jen plně elektrických vozů chce automobilka v příštích pěti letech představit hned pět, a to v rámci svého cíle do roku 2025 celosvětově prodávat 50 % elektromobilů a 50 % hybridů. K tomu by jim měly dopomoci i nejrůznější pobídky, mezi nimiž bude například nabíjení po dobu jednoho roku zcela zdarma. Od příštího roku chce Volvo navýšit výrobní kapacitu až trojnásobně.
„Jak jsme řekli již mnohokrát předtím: pro společnost Volvo Cars je budoucnost elektrická,“ uvedl generální ředitel automobilky Håkan Samuelsson. „Dnes jsme představením našeho plně elektrického Volva XC40 a modelové linie Recharge udělali další zásadní krok tímto směrem.“
TOP PRACOVNÍ NABÍDKY
Více na CzechCrunch JobsAutomobilka zároveň zveřejnila další plán, který ona sama nazývá nejambicióznějším plánem v automobilové historii. V průběhu let 2019 až 2025 chce snížit uhlíkovou stopu jednoho vozidla o 40 %. Toho chce dosáhnout nejen elektrifikací flotily, ale i řešením emisí uhlíku během výroby ve svých provozovnách, recyklací a opětovným použitím materiálů. Činit tak chce na základě Pařížské dohody o klimatu z roku 2015.