Výběr investora je jako výběr partnera. Akcelerátory StartupYard a Startup Wise Guys radí, jak odstartovat svůj byznys

Iva BrejlováIva Brejlová

ccshine-accelerator

Foto: CzechCrunch

Na akci Funding Talks #1 hovořili Alexandra Balkova a Cedric Maloux

0Zobrazit komentáře

Spojení mezi startupy a akcelerátory je žádané, ale složité. Jak si najít to správné, co od vás akcelerátor očekává, a jak se z programu nezbláznit? To je otázka, kterou si pokládá nejeden začínající podnikatel, a proto jsme zahájili sérii o investování do startupů, kde chceme se zkušenými investory projít vše, co může startupisty zajímat. A začínáme právě s akcelerátory.

Série Funding Talks je součástí naší vzdělávací platformy CzechCrunch Shine, která má za cíl podporovat začínající zakladatele a jejich týmy na cestě k úspěchu. V rámci jednotlivých dílů nové série chceme ukázat celý životní cyklus startupů a začínáme s akcelerátory.

Cedric Maloux ze StartupYardu a Alexandra Balkova ze Startup Wise Guys mluvili o tom, co u zakladatelů hledají, jak se o nich rozhodují a co se svým startupem rozhodně musíte mít, abyste se jejich běhů mohli účastnit. Nebo vůbec chtěli. A samozřejmě, co všechno získáte.

„Akcelerátor je bezpečné místo. Můžete říkat hloupé věci, dělat blbosti. Jste v něm přeci z nějakého důvodu,“ říká s úsměvem Maloux, který vede pražský StartupYard, nejstarší akcelerátor v regionu. Právě z něj vychází po třech měsících akcelerace startupy do reálného světa v takové fázi, o které někteří absolventi říkají, že vydá za tři roky.

cedricmaloux

Foto: StartupYard

Šéf pražského akcelerátoru StartupYard Cedric Maloux

Tedy, v obvyklém režimu. Letos se tříměsíční intenzivní program naživo roztáhl na půl roku distanční pomoci a vzdělávání, který prý ale není o nic méně náročný. „Nicméně občas se setkávám s něčím, čemu říkám post-akcelerační minideprese. Zakladatelé jsou u nás tři měsíce a pak jsme s nimi stále ve spojení, říkají, že jsou v depresích, stýská se jim po StartupYardu a po všem s tím spojeném,“ uvádí Maloux.

Peníze ano, ale…

Není divu. Startupové akcelerátory obvykle fungují jako první investoři. Kromě peněz však nabízejí hlavně vzácné kontakty a další propojení s odborníky i celým byznysovým prostředím. A to se může stát rozdílem mezi těmi úspěšnými a těmi, které se na trhu neuchytí.

„Pokud jsou pro vás peníze jen jediná věc, o které si myslíte, že vás dělí od úspěchu, program pro vás nebude,“ říká Balkova z pobaltského akcelerátoru Startup Wise Guys, který se soustředí především na B2B startupy. A hned upozorňuje, že vybírat si investora je jako vybírat si partnera.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Budete s ním příštích pět, sedm, nebo i deset let. Kratší dobu jen v případě, že váš startup skončí dřív. Do té doby budete mít děti. A ty už budou chodit do školy,“ připodobňuje. Namlouvání takového partnera by proto obě strany měly věnovat dostatek pozornosti. Akcelerátory očekávají, že si zájemci zjistí dost informací také o nich.

„Pobavte se třeba s absolventy, řeknou vám, jak program probíhá, jaká byla jejich očekávání versus realita. Programy nejsou perfektní pro všechny,“ říká Balkova. „Nefungujeme pro oblast B2C. Odmítám i startupy zaměřené na gaming, tomu se nevěnujeme,“ přidává Maloux. Samozřejmostí je s rozmyslem a precizně vyplněná přihláška – odlehčený přístup nebo dojem, že některé otázky jsou pro daný startup zbytečné, není přitom na místě.

Na druhé straně ovšem očekávejte bedlivé posuzování. „Měli byste si pamatovat, že se na vás stále někdo dívá. Hodnotí, jak reagujete, jak přijímáte informace,“ popisuje Balkova.

„Hledám ty, co září. Chci vědět, že o tohle já nemůžu přijít.“

„Musejí mi svou vizi prodat. Hledám charismatické, chytré, výrazné lidi, přirozené obchodníky, i když jsou technicky zaměření. Máme pár takových, co když si s nimi poprvé popovídáte po telefonu a pak přístroj položíte, říkáte si: páni. Hledám ty, co září. Chci cítit, jako by mě něco praštilo do břicha. Chci vědět, že o tohle já nemůžu přijít,“ přitakává Maloux.

Ovšem na zmíněnou ránu do břicha se Maloux nutně nespoléhá, ani ji nutně nevyžaduje. Občas prý naopak oceňuje, když zakladatel řekne, že prostě něco neví.

Na čem se ale oba mluvčí nejjasněji shodli, je očekávané plné nasazení. Je to také jeden z důvodů, proč se pozastaví nad tím, když k nim přijde zakladatel jediný. A proč mu doporučují najít si partnera, než s programem začne.

A ano, může se stát, že běh pro vás bude tak náročný, že ho třeba nezvládnete. Jeden ze zakladatelů účastnících se běhu ve Startup Wise Guys nakrátko dokonce skončil v nemocnici. „Byl tam tři dny, vlastně tam jen spal a pak se z nemocnice dostal. Ale vypovídá to o té intenzitě,“ říká Balkova.

Pokud vás zajímá více o tom, jak startupové akcelerátory fungují, podívejte se na celý záznam – najdete v něm podrobné rady, jak se na případný běh připravit, jak oslnit, i co se vlastně děje po něm. Další akce ze série o investování do startupů následuje už dnes, tentokrát s andělskými investory. Hovořit bude Ester Szabó a Jiří Hlavenka. Veškeré informace včetně přímého přenosu najdete zde.

***

Cílem série Funding Talks je ukázat celý životní cyklus startupů a projít si vše od akcelerátorů, andělských investorů přes seedová investiční kola a Series A, Series B a další až po IPO, tedy vstup na burzu. V diskuzích se zkušenými investory z Česka i zahraničí vysvětlíme klíčové momenty, které startupy v jednotlivých fázích čekají, jak vypadá investiční proces nebo kolik peněz mohou od investorů získat.

CzechCrunch Shine je komunita ambiciózních lidí, kteří se chtějí spojit se startupovým světem. Vedle podpory podnikatelů a nadějných studentů se zaměřuje na pořádání tematických akcí, workshopů a také internshipy a mentory.

Naší misí je vzdělávat a zároveň propojovat celý startupový ekosystém, a to nejen u nás, ale také v rámci regionu střední a východní Evropy, abychom mohli startupům ukázat, jaké mají možnosti za hranicemi, a investorům zase to, že se i u nás rodí miliardové projekty. V naší sérii Funding Talks se tak můžete těšit na zástupce Credo Ventures, Eneru, StartupYardu, Digital+ Partners, Index Ventures a mnoha dalších.

Čeští VRgineers znovu posilují. Na vývoj VR brýlí, které využívá i americké letectvo, nabírají další desítky milionů

Filip HouskaFilip Houska

vrgineers-xtal

Foto: VRgineers

Brýle XTAL od českého startupu VRgineers

0Zobrazit komentáře

Je tomu zhruba deset měsíců, co česko-americká firma VRgineers představila svou další generaci unikátních brýlí pro virtuální realitu XTAL, které díky svým zobrazovacím schopnostem a vysokému rozlišení patří ke špičce na trhu. A byť se těší velké oblibě u profesionálních klientů, jež její headset používají například k prototypování vozů nebo simulování letů, firma pod vedením Marka Polčáka rozhodně neusíná na vavřínech. Naopak.

VRgineers v uplynulých dnech uzavřeli další úspěšné investiční kolo, které navazuje na loňské září, kdy se společnosti podařilo vybrat několik desítek milionů korun. I tentokrát jde o stejné řády, když firma nabrala další dva miliony dolarů (zhruba 44 milionů korun) od investičních fondů Y Soft Ventures, Nation1 a dalších investorů.

Zatímco Y Soft Ventures miliardáře Václava Muchny a Nation 1 investora Marka Moravce ve firmě posilují a každý z fondů zvyšuje svůj podíl z původních 7,5 procenta na přibližně 11 procent, do VRgineers přichází i noví hráči. Mezi ně patří  vývojová společnost Quanti, kterou před deseti lety založil zmíněný Polčák. Ten ve VRgineers stále drží největší podíl (27 %).

marek-polcak-vrgineers4

Foto: VRgineers

Marek Polčák, zakladatel a CEO VRgineers

„Náš obor se vyvíjí neuvěřitelným tempem a my musíme držet krok. Například již dva měsíce po uvedení modelu XTAL s 8K rozlišením na trh jsme měli dokončenou instalaci 55 zařízení na americké vojenské základně Vance Airforce Base, která je považována za průkopníka nových technologií ve výcviku pilotů amerického letectva,“ reaguje na probíhající změny této oblasti spoluzakladatel a šéf VRgineers Marek Polčák.

Právě americké letectvo (i námořnictvo) a další obrovští zákazníci jako NASA, Audi, BMW nebo Westfield z pokročilých technologií brýlí XTAL nejvíce benefitují, jelikož jim umožňují dělat takové věci, které mnoho jiných produktů na trhu tak dobře nedokáže. Typicky jde o zmíněné vizualizování vozů, s čímž experimentuje i Škoda Auto, nebo simulování náročných letů pilotů. A přesně na tuto oblast se bude firma nadále silně zaměřovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

VRgineers se navíc dál daří navzdory pandemii, která byznys tuzemského technologického startupu příliš neomezuje. Podle Polčáka rostou firmě tržby meziročně dvojnásobným až trojnásobným tempem a chtějí je letos dostat nad hranici 45 milionů korun. „Abychom mohli pokračovat v tomto růstu, potřebujeme dodatečné finanční prostředky na rozšíření produktů směrem k našim hlavním odběratelům,“ dodává jeden z trojice zakladatelů.

Aktuálním vlajkovým produktem jsou zmíněné vylepšené brýle XTAL, které společnost představila vloni na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas. Ty nabízí především horizontální rozlišení 8K v LCD displeji, díky němuž lze na jedno oko zobrazovat vizuální obsah ve 4K. Obsahují ale i technologii „foveated rendering“ pro precizní zobrazování té části obrazu, kterou uživatel skutečně sleduje, čočky s 180stupňovým zorným úhlem nebo snímkovou frekvenci o 210 snímcích za vteřinu.

vrgineers-xtal

Foto: VRgineers

Headset XTAL na hlavě pilota