Vybíráte, přes koho kupovat akcie? Sledujte, zda broker zveřejňuje, jak moc u něj lidé prodělávají
Šéf společnosti Purple Trading vysvětluje, co znamená znepokojující oznámení u reklam na burzovní aplikace, že jejich klienti prodělávají.
David Varga ze společnosti Purple Trading
Obchodování na finančních trzích jakožto možný zdroj vedlejších příjmů láká hodně lidí. Mnohdy se zarazí u toho, že na ně vyskakují zdánlivě děsivá čísla ztrátovosti klientů brokerských společností. Ty je o sobě zveřejňují samy. Proč to dělají a jestli to má někoho odradit, rozebírá David Varga ze společnosti Purple Trading.
Ten, kdo chce online investovat, už dnes nepotřebuje chodit do banky, stačí mu mobil a platební karta. Na výběr má z mnoha aplikací a služeb. Tomu, pro kterou se rozhodne, je ale třeba věnovat pozornost. Jedním z nenápadných znamení, zda platforma, přes kterou chcete nakupovat akcie, je důvěryhodná, může být zdánlivě strašidelná věta o tom, kolik procent jejích klientů prodělává. Proč, to právě vysvětluje David Varga, CEO investiční firmy Purple Trading.
***
Ona krátká věta „XY % klientských účtů je ztrátových“ a její další drobné varianty, které vídáte pod online reklamami brokerů, jsou součástí takzvaného disclaimeru (česky zřeknutí se odpovědnosti). Ten nabývá mnoha podob od jedné věty pod bannerem na Facebooku až po kolos o několika odstavcích v patičce webových stránek brokera.
Účel disclaimeru je prostý – sdělit zájemcům o obchodování na finančních trzích potenciální rizika této aktivity a zříct se odpovědnosti na jejich případném neúspěchu. Avšak celkové vyznění disclaimeru se může měnit. Někdy se tak setkáme s procenty ztrátovosti pod reklamou brokera A, zatímco disclaimer brokera B nám pouze sděluje, že obchodování je rizikové. Nic víc.
Fungování brokerské společnosti v sobě obnáší mnoho menších legislativně ukotvených úkonů. Od fungování jakožto firmy se zaměstnanci přes zprostředkování zakládání klientských účtů až po nakládání s klientskými vklady a provoz online platformy, pomocí které klienti obchodují. K tomu všemu broker potřebuje licenci. Tu lze vystavit u státního orgánu, přičemž licence některých států jsou více chtěné než jiné. A to z rozličných důvodů.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsBrokerské licence vystavované v offshorových státech, jako jsou Bahamy nebo Svatý Vincenc a Grenadiny, umožňují brokerům poskytovat pro klienty velmi lákavé podmínky k obchodování. Například finanční páka, díky které si může klient znásobit svou obchodní pozici a tím i potenciální výdělek (ale i ztrátu), dosahuje u offshorových licencí mnohdy poměru až 1 : 1000. Avšak co se týče ochrany klientů, tam offshorové licence pokulhávají.
Ochrana klienta má mnoho podob a jednou z nich je právě i znění disclaimeru. Pokud tedy pod obrázkem reklamy vidíte disclaimer, který neuvádí procenta ztrátovosti, ale pouze poněkud vágně varuje před možným rizikem, je dost pravděpodobné, že broker, jemuž reklama patří, nemá evropskou licenci.
Právní prostředí Evropské unie se totiž vyznačuje mnohem přísnějším regulatorním přístupem. To platí pro kontrolu léčiv, potravin, ale také například pro kontrolu činnosti brokerských společností. Tomuto odvětví se věnuje Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA), kterému se musí zodpovídat regulátoři veškerých států na území EU.
Je to právě ESMA, kdo si bere za úkol ochranu spotřebitele (v tomto případě investorů a retailových obchodníků na finančních trzích). A činí tak všemožnými způsoby a požadavky na brokery. Právě již zmíněná procenta ztrátovosti klientských účtů, uvedená na veškerých jejich marketingových materiálech, jsou jedním z nich. Výjimku z tohoto nařízení mají brokeři, kteří vůbec nenabízí obchodování na páku, ale těch je relativně málo. Nicméně bylo by docela zajímavé vidět i jejich čísla.
Mezi další způsoby ochrany ESMA patří právě nucené omezení finanční páky. Finanční páka je poměr velikosti kapitálu, který obchodník na účet vloží, vůči prostředkům, které mu poskytne broker. Zjednodušeně řečeno je to v podstatě vypůjčený kapitál od brokera, který se ovšem neprojeví stavem peněz na vašem účtu, ale který vám umožní obchodovat větší objem transakcí, než byste sami mohli se svými vlastními penězi.
Zkušenější obchodníci dokážou pomocí páky mnohonásobně zvýšit své zisky a díky ní nemusí mít u brokera tolik peněz. Stejně jako zisky však znásobuje také ztráty, a tak by se méně zkušení obchodníci měli mít před velkorysým používáním finanční páky na pozoru. To je také důvod, proč ESMA v roce 2018 nastavila limit na finanční páce pro retailové klienty na 1 : 30 a vyšší páku (třeba až 1 : 500) mohou brokeři poskytovat pouze klientům, kteří splnili řadu kritérií pro získání statusu profesionálního klienta.
Stěžejním aspektem ochrany klienta je také ochrana před negativním zůstatkem. Pokud se klientovi nepovede obchod, který měl ještě navíc „napákovaný“, a takto znásobená ztráta by jej dostala do mínusu, veškerou částku, která je „v červených číslech“, uhradí broker. Klient tak nemůže nikdy přijít o více peněz, než kolik vložil na svůj účet a nestane se dlužníkem.
Ochranu před negativním zůstatkem musí povinně nabízet všichni brokeři působící na území EU. U offshorových brokerů povinná není, což v kombinaci s vysokými finančními pákami, které jsou zde nabízeny, a také jejich agresivními obchodními praktikami může vést k velmi nešťastným situacím.
Forex a online trading obecně si prošel od svých počátků v roce 2008 dlouhou cestou. Zejména v začátcích bylo prostředí online tradingu značně neregulované a nezřídka se stávalo, že brokeři financovali kapitálem z klientských vkladů své fungování. Byly i případy, kdy takto získané peníze byly vyloženě zneužity k obohacení hrstky vyvolených.
Brokeři působící na území EU jsou povinni držet klientský kapitál na účtech oddělených od kapitálu, kterým platí náklady na svůj provoz. To vše za přísných podmínek, které v podstatě znemožňují zneužití klientského kapitálu brokerem.
Ačkoliv se tak vnějšímu pozorovateli může zdát podivné, že někteří brokeři dobrovolně zveřejňují svá procenta ztrátovosti klientských účtů, je to vlastně pozitivní signál. Svědčí totiž o tom, že broker splňuje přísná regulatorní opatření, jež chrání klienta. Pokud tedy někdy budete přemýšlet nad tím, že byste si obchodování na finančních trzích vyzkoušeli a nebudete vědět, jakého brokera zvolit, procenta ztrátovosti klientských účtů pod online reklamou či na webových stránkách brokera budou dobrým znamením.