Když před čtvrt stoletím vyrazila Jennifer Lopez na předávání cen Grammy v odvážných zelených šatech od Versace, šlo o natolik vyhledávaný outfit, že kvůli němu Google vymyslel službu Images. To proto, aby lidé mohli rychleji hledat na internetu pomocí fotek. To je ale jen malý střípek vlivu, který měla Donatella Versace na celý svět – a ne nutně jen ten módní. A některé její principy si mohou osvojit i firmy, které s módou nemají nic společného.
Před pár dny se módní průmysl na chvíli zastavil. I když to dřív nebo později muselo přijít, to, že slavná návrhářka a byznysmenka Donatella Versace po skoro třiceti letech odchází z pozice kreativní ředitelky Versace, by mediální zájem vyvolalo kdykoliv. Zpráva navíc přišla v době, kdy sílí spekulace o tom, že ikonickou italskou značku chce koupit Prada, která za ni údajně nabízí zhruba 1,5 miliardy eur.
I přes konec na postu, ze kterého Versace bez nadsázky měnila trh s luxusní módou, ale nikdy neskončí její nesmírný vliv, z něhož mohly – a nadále mohou – všichni čerpat. Je totiž živoucím důkazem, že se odvaha a risk může vyplácet, když máte ty správné karty, se kterými hrát. Nebýt toho, značka by jen stěží mohla ročně generovat miliardy korun v tržbách.
Donatella už dávno před vznikem sociálních sítích pochopila, jak důležité jsou pro jméno značky a její byznys celebrity. Tušila, že když vybraným modelkám, zpěvačkám nebo herečkám poskytne šaty nebo doplňky, budou prakticky zdarma šířit její značku před zraky milionů lidí. Na internetu, v televizích, na prestižních událostech. Takřka kdekoliv.
Nevsázela přitom jen na mainstreamové hvězdy. Šla i do dosud neprobádaných vod hip hopu a nebála se módní chloubu Itálie spojovat s rappery. Versace tak nosil The Notorious B.I.G. nebo Tupac, kteří ze značky udělali drahý symbol svého žánru. A ona tak prakticky spojila vysokou módu s pouličním stylem, což se v devadesátých letech nikomu nepodařilo.
Co si z toho můžete odnést vy? Hlavně to, že spolupráce s influencery může být nesmírně silný marketingový nástroj, který může fungovat napříč odvětvími. Je skoro jedno, ve kterém oboru podnikáte – vždy se dá najít přesah, do kterého lze napasovat známou osobnost, která vaši firmu zviditelní.
Značková fúze
Byla si vědomá, že její značku si nemůže dovolit kdekdo. Nechtěla ale budovat Versace jen pro movitou klientu – a proto když se v roce 2011 spojila se švédským módním řetězcem H&M, se kterým vymyslela kolekci dostupnějšího oblečení, vyvolala dojem, že značku mohou nosit i ti, kteří k high fashion tolik netíhnou.
Postupem času se tohoto trendu chytily i ostatní firmy z branže. Spojení s dostupnějšími brandy nebo franšízami navázali Gucci, Louis Vuitton, Balenciaga a další, kteří se tak velmi rychle dostali do hledáčků nových cílových skupin. A ty tak o nich minimálně začaly mít povědomí, které by jednou mohly překlopit v nákup.
Co si z toho můžete odnést vy? Třeba to, že není třeba se soustředit jen na úzkou skupinu vašich zákazníků, potažmo jen na stávající klienty. Často může stačit jen malé vystoupení ze zajetých pořádků a navázání ne tak očekávané spolupráce, abyste se dostali do jiných okruhů – a potenciálně vydělávali více peněz.
Šéfsymbol
Donatella je stejně slavná jako Versace. Není snad nikdo, kdo by její fotku někde neviděl – a mnoho lidí ji dokáže i verbálně popsat. Platinové blonďaté vlasy, odvážný make-up, sebevědomé vystupování, neustálá péče o zevnějšek. A tak dále. Pochopila, že když lidé budou znát ji, budou znát i její firmu. A naopak.
I přes spolupráci se slavnými osobnostmi to byla ona, která byla nejviditelnější ambasadorkou značky. Ostatně od prvního dubna, kdy se vzdá pozice kreativní ředitelky, se bude věnovat výhradně ambasadorství pro Versace, byť to dělala i celá ta desetiletí před tím. Podobně funguje například Olivier Rousteing z Balmain.
Co si z toho můžete odnést vy? Především to, že se může vyplácet, pokud se stanete tváří vaší značky, ačkoliv je vaše hlavní role jiná, exekutivní. Pomoci to může nejen vašemu osobnímu brandu, čemuž se dnes v marketingovém světě přikládá čím dál větší důraz, ale právě i firmě. Zvýšíte tak šance, že si vás lidé všimnou.
Když v roce 1997, po smrti jejího bratra Gianniho, převzala Donatella otěže firmy, stála před náročnou výzvou. Nikdo by Versace neodpustil, kdyby upustila od svých kořenů, zároveň ale značka potřebovala být relevantní i v novém tisíciletí. Proto se rozhodla zariskovat a vstoupit na tenkou hranici zachovávání tradic a inovování.
Ponechala glamour, sex appeal a ikonické, výrazné vzory, ale přizpůsobila své kolekce novému vnímání světa. Modernizovala střihy, přidala nové materiály, zavedla udržitelnější přístupy k produkci a prostoupila více i do zmíněné streetwearové módy. Nikdy neusnula na vavřínech a vždy se snažila držet prst na tepu doby, případně určovat nové směry.
Co si z toho můžete odnést vy? Hlavně to, že se nemusí vyplácet se zarytě držet tradic a původního DNA, protože pak vás může konkurence snadno předběhnout. Není třeba kompletně překopávat váš produkt, ale snažit se ho dělat tak, aby odrážel váš brand a zároveň byl neustále aktuální a kvalitní.
Tailoring in the Wild Poppies print for #VersaceSS25
Donatella excelovala v kreativním pojetí módy – a magazín Harper’s Bazaardal dokupy velmi dobrý výběr –, ale podobně silná byla i v jiných, ne tak tvůrčích oblastech. Například v expanzní strategii, kdy včas vycítila ten správný moment k rozšíření do Asie, na Střední východ a do Latinské Ameriky, díky čemuž svůj zákaznický repertoár rozšířila o další movitou klientelu.
Zejména se jí ale spolu s jejím týmem podařilo v roce 2018 sjednat akvizici, díky níž mohla značka ještě agresivněji expandovat dál. Tehdy ji totiž koupila americká skupina Capri Holdings, kterou založil neméně slavný návrhář Michael Kors. Cena? Přes 2,1 miliardy dolarů. I díky tomu mohla reagovat na rostoucí konkurenci v podobě Gucciho, Louise Vuittona nebo Prady.
Co si z toho můžete odnést vy? Především to, že se vyplatí myslet globálně. Jde o klíčový aspekt k tomu, jak si mimo jiné udržet konkurenceschopnost v dnešním rychlém světě. Šance, že tak myslí ostatní, je totiž vysoká – a pokud má váš produkt celosvětový přesah, je vhodné tomu jít naproti a být zákazníkům z celé planety „blíž“.
Na první pohled by člověk možná neřekl, že kdysi šlo o vášnivého hráče počítačových her. Slavomíra Pavlíčka, jednoho z nejbohatších Čechů, ale prozradí jeho velký hrníček, ze kterého popíjí během rozhovoru – je na něm totiž nápis DayZ. Jde o jednu z her ze stáje Bohemia Interactive, miliardové mašiny, kterou šedesátiletý Pavlíček vybudoval se svým o osm let mladším byznysovým parťákem Markem Španělem. Ve velkém rozhovoru pro CzechCrunch nyní popisuje, jak vlastně společně fungují a investují.
Tito byznysmeni se znají přes třicet let. Poprvé se setkali v obchodě počítačových her JRC – Pavlíček tam šéfoval, Španěl začínal jako prodavač a skladník. A dnes? „Marek mi kecá do všeho,“ vtipkuje Pavlíček. Se svým parťákem se nicméně tak často nepotkává. Zatímco Španěl řídí Bohemia Interactive, jejíž obrat za posledních šest let neklesl pod miliardu korun, finanční ředitel studia Pavlíček tráví většinu času jen o několik stovek metrů dál v sídle SPM.
Skrze tuto investiční skupinu má na starosti zhodnocování miliard vydělaných v herním byznysu. A v investicích se zaměřuje hlavně na tuzemské podnikatele. „Máme tři základní kritéria: česká firma, čeští lidé, český produkt. Prostě český kapitál českým projektům,“ říká Slavomír Pavlíček v rozhovoru pro CzechCrunch. V portfoliu skupiny jsou farmy, módní značky Pietro Filipi nebo Ferratt, startupy, velké kancelářské budovy jako Palác Křižík i média, jako jsou Echo, Hrot nebo Parlamentní listy.
Foto: SPM
Marek Španěl a Slavomír Pavlíček, spoluzakladatelé investiční skupiny SPM
Jedním z mála případů, kdy se Pavlíček se Španělem ohledně podnikání neshodli, byla právě investice do médií. Pavlíček do toho původně jít nechtěl, nakonec se ale nechal přesvědčit. Teď však zaměřuje svou pozornost na hokej – sportu, který miluje odjakživa a stále se mu jednou týdně aktivně věnuje. Před rokem a půl nechal postavit SPM Arenu na Praze 5, nyní pokukuje po klubu na prodej, který by mohl převzít. Jednu zajímavou příležitost měl prý nedávno na dosah.
Hrajete ještě občas počítačové hry? Posledních deset let ne. Mám doma malé děti, které zatím nejsou ve věku, aby si se mnou mohly něco zahrát.
Takže pak plánujete hrát s nimi? Ano. Kdysi jsem byl velký hráč.
Až budete mít příležitost, co byste si rád zahrál? Mám rád jakoukoli strategii. Sice jsem si dost užíval i jednoduché mlácení ve Warcraft 3, ale zároveň jsem odehrál téměř všechny díly série Total War, která je více o budování a přemýšlení. Až budu mít zase čas, budu si hry vybírat i podle toho, zda jsou v češtině. Češtinu mám prostě rád.
Zahrajete si něco i s Markem Španělem? Ten mi nedávno vyčetl, že jsem ještě nevyzkoušel hru Silica od Bohemia Interactive, přestože je to můj styl. Brzy ale vydáme její plnou verzi – a pak se do ní asi pustím.
A co na to Marek Španěl?
Do rozhovoru se Slavomírem Pavlíčkem přidal několik svých poznámek jeho dlouholetý byznysový parťák Marek Španěl. Tady je jeho reakce:
„Se Slavomírem Pavlíčkem bych si něco zahrál s radostí. Třeba chystanou hru z Bohemia Incubator Silica. Myslím, že ten okamžik se blíží. A dovolená? To by rozhodně nebyla dovolená, ale společný pracovní výlet. A výlety mám rád.“
Jak vlastně vypadají vaše profesní vztahy s Markem Španělem? Je to tak, že máte každý rozdělené svoje role a moc si do nich vzájemně nekecáte? Marek kecá vždycky do všeho. (smích) Jako šéf Bohemia Interactive má vývoj her přímo pod kontrolou a moc si do toho nenechá mluvit. Ale já ani nemám nějaké tendence do toho zasahovat – vývoj jsem opustil už v roce 2005, když jsem usoudil, že bude lepší věnovat se financím.
A jak je to ve skupině SPM? Tady mám zase většinu věcí na starosti já, jsme tu ale tři partneři – kromě mě a Marka ještě Kateřina Skalická. Každý z nás se věnuje své oblasti.
Nedávno jsme dělali rozhovor se zakladateli skupiny Partners, Petrem Borkovcem a Radimem Lukešem, kteří nám říkali, že si občas společně vyjedou na dovolenou. Co vy a Marek Španěl? Na dovolené spolu nejezdíme, myslím, že nám stačí čas, který spolu strávíme v práci. Ale s Markem rád chodím na obědy.
Co je SPM Invest
Česká investiční skupina, která ve své institucionální podobě funguje od roku 2016 a je postavena na úspěších jejích dvou zakladatelů Slavomíra Pavlíčka a Marka Španěla.
Nemá oborové vymezení, preferuje alokaci kapitálu do aktivit s vyšší přidanou hodnotou představující silnou konkurenční výhodu.
Velikost úvodní investice vlastních prostředků se pohybuje v rozmezí 10 až 200 milionů korun.
Jak vypadá její portfolio?
Technologie: Bohemia Interactive, QuaternAR, Coolpany, Filuta AI
Média: Echo Media, Radio Prostor, Hrot Media (Parlamentní listy jsou soukromou investicí Slavomíra Pavlíčka a Marka Španěla, nepatří tedy pod skupinu SPM)
Nemovitosti: Palác Křižík, SPM Aréna, Panorama Klaudiánka, Vila Nad Pomníkem a řada dalších
Jídlo: Farma Druhaz, Vejce z Bystřice, Farma Skřeněř, Farma Struhy, Doktor Pekař
Jak často se stane, že se na něčem neshodnete? Když jste se rozhodovali, zda investovat do nákupu médií, tak jste byl spíš proti… Nestává se to příliš často. Když ale Marek přišel s tímto plánem, řekl jsem mu, že se mi moc nelíbí. Nakonec jsme se však rozhodli, že do toho půjdeme. A od té doby je to i můj projekt.
Jste s ním spokojený? S tím, jak se Echo, Hrot a Rádio Prostor posouvá, spokojený jsem. Těší mě rostoucí čtenost i sledovanost, zároveň se zlepšuje obsahová kvalita. Velkou radost mi dělá zejména měsíčník Hrot, který jsme spustili teprve loni. Co se ale týče ekonomické stránky, tam spokojený nejsem.
Vaše média jsou zatím ve ztrátě. Kdy si myslíte, že se přehoupnou do černých čísel? Respektive – budou vůbec někdy zisková? Budou muset. (smích) Myslím si, že se letos dostanou na nulu. Byť mi občas někdo říká, že je to spíš optimistický plán.
Foto: Lavin Nguyen / CzechCrunch
Slavomír Pavlíček, spoluzakladatel investiční skupiny SPM
Kdyby se naskytla nějaká příležitost, koupíte další médium? Nebo si počkáte, až ta stávající budou v černých číslech? Pokud to bude dávat ekonomický smysl, tak ano, nebráním se ničemu. Máme tu výhodu, že když nás něco nadchne, můžeme se do toho pustit okamžitě.
Ničemu? Takže byste šel i do nějakého levicového média? Já jsem pravicově zaměřený člověk. Takže pokud se ptáte mě osobně, levicová média nepotřebuju.
Když jste se ale rozhodli pro nákup médií, hlavní motivací byla podpora názorové plurality, ne? To není úplně otázka na mě, tohle má na starosti Marek.
S politikou nechci mít nic společného. Ani já, ani Marek Španěl.
No ale řešili jste to spolu… Ano. Mám na to stejný názor jako Marek. Prostě mi jde o svobodu slova. Byl bych rád, kdyby byla více podporována.
Máte skrze vaše média potenciálně nějaké politické ambice? S politikou nechci mít nic společného. Ani já, ani Marek.
Ptám se proto, že jste v roce 2021 poslal 300 tisíc korun SPD… Nejvíc peněz jsem poslal Svobodným. A ne straně jako takové, ale Liboru Vondráčkovi (současný předseda Svobodných – pozn. red.), protože se mi zamlouvalo, jakým způsobem se prezentuje. Menší částku jsem pak poslal Radku Kotenovi z SPD. U něj se mi líbilo, co dělá v parlamentu. Takže to beru tak, že podporuji konkrétní lidi, ne strany.
Foto: SPM
Marek Španěl a Slavomír Pavlíček, spoluzakladatelé investiční skupiny SPM
Kdyby se teď objevil politik, který vás něčím zaujme, podpoříte ho? Vzhledem k tomu, jaké se objevily reakce na moje aktivity, nevím, jestli mám ještě vůbec chuť někoho v politice podporovat. Opět jsme u svobody slova – některá média se neprojevila způsobem, jaký bych očekával ve svobodné zemi.
Jak to myslíte? Žiju ve svobodné zemi, mám tedy právo podporovat politiky a vyjadřovat svůj názor. Nechci, aby mě někdo pomlouval jen proto, že jsem udělal něco, co se mu nelíbí. Proto jsem si radši našel jiné oblasti, kde se mohu realizovat.
Ve vaší mediální stáji jsou kromě titulů sdružených v SPM Media i Parlamentní listy. Jak zpětně hodnotíte jejich nákup? Často se o nich mluví jako o dezinformačním webu… Četli jste je někdy?
Někteří je tak označují… Opět jsme u svobody slova. Parlamentní listy nejsou svázány s jedním politickým názorem. Dávají prostor různým pohledům a publikují myšlenky širokého spektra politiků. S Markem jsme do nich vstoupili soukromě, abychom zajistili zvýšení jejich kvality. Nastavili jsme nové standardy, aby informace redakčního charakteru procházely důkladným ověřením. Dáváme také prostor protistranám, aby se mohly k dané problematice vyjádřit.
Před vaším vstupem tam tento proces ověřování nebyl? Byl, my ho ale posunuli na další úroveň.
A co na to Marek Španěl?
Do rozhovoru se Slavomírem Pavlíčkem přidal několik svých poznámek jeho dlouholetý byznysový parťák Marek Španěl. Tady je jeho reakce:
„Rozhodnutí vstoupit do mediálního byznysu bylo těžké, ale také velmi důležité. Rozhodl jsem se pro něj v době, kdy nejenom náš stát zásadním způsobem omezil základní občanská práva a svobody. Nikdy bych nevěřil, že se toho po listopadu ’89 zase dožiji, natož že se dožiji segregace společnosti. A že jsou Parlamentní listy dezinformačním médiem? Tato tvrzení ní svědčí o neschopnosti přijímat a akceptovat jiné názory a jiné pohledy na svět.
Pravdu nemá jedno médium, a už vůbec ne státní úřad anebo státem placená neziskovka, která by snad měla potlačovat názory, které se zrovna někomu nehodí do krámu. Monopol na pravdu anebo nějaká novodobá inkvizice nikomu nepomohou. Právě naopak. Je třeba, aby ve veřejném prostoru zaznívalo co nejpestřejší spektrum hlasů a názorů.“
Říkal jste, že jste si už radši našel jiné oblasti, kde se osobně realizovat. Co máte na mysli? Postavil jsem například hokejový stadion v Praze u Obchodního centra Galerie Butovice. Podpora mládežnického sportu je pro mě mnohem bližší a zajímavější než politika – a přinesla mi větší radost. Cítil jsem i podporu lidí kolem sebe, kterým se líbilo, že se věnuji něčemu takovému. Do projektu se pak zapojili skvělí jedinci, bez ohledu na jejich politickou příslušnost. To mě opravdu potěšilo.
Do sportovních klubu začínají vstupovat bohatí Češi stále více, ať už jde o Daniela Křetínského, Pavla Tykače, Ondřeje Kaniu, Igora Faita, Karla Pražáka nebo Petra Dědka. Zájem mají mít i Ondřej Tomek nebo Milan Kratina. Napadlo vás to také někdy? Sám jste velkým fanouškem hokeje. Řekněme, že nedávno došlo k prodeji Rytířů Kladno. A nevyšlo mi to. (Klub koupil letos v lednu podnikatel Tomáš Drastil. Získal 80 procent, zbylých 20 procent si ponechal Jaromír Jágr – pozn. red.)
Jak blízko jste byl? Byli tři zájemci.
Co pro vás vlastně znamená vlastnictví klubu? Je to spíš taková radůstka, nebo si od toho slibujete něco víc? Přece jen sportovní kluby obvykle velké zisky nepřinášejí, často spíš naopak. Zimní stadion jsem také stavěl s vědomím, že se mi nikdy nevrátí peníze, které jsem do něj vložil. Můj základní cíl je, aby to bylo provozně na nule. A úplně stejně o tom přemýšlím i v případě vrcholového sportu, kam bych vstoupil za účelem podpory mládeže. Po vzoru rakouského Salcburku bych chtěl u nás vybudovat kvalitní hokejovou akademii, která by zahrnovala základní i střední školu a univerzitu zaměřenou na výchovu hokejistů. Tohle je něco, co bych rád podpořil.
Foto: SPM
Marek Španěl a Slavomír Pavlíček, spoluzakladatelé investiční skupiny SPM
Hrajete hokej i vy sám? I když jsem slávista, první hokej jsem hrál za fanklub Sparty. Teď hraju jen jednou týdně.
A jak vám to jde? Jsem tam nejstarší a nejpomalejší, z hlediska statistik jsem ale docela produktivní. Hraju na pravém křídle, o kterém vždycky říkám, že se nemusí vracet. Můžu se tak postavit před brankáře a čekat, až se u mě objeví puk.
Jaký byl pro SPM rok 2024? Myslím, že velmi úspěšný. Za rok 2023 jsme uskutečnili osm akvizic a naše aktiva dosáhla 10 miliard korun. Rok 2024 končíme s aktivy za 14 miliard, provedli jsme tři zásadní akvizice.
Firma se nám musí líbit. A máme tři základní kritéria: česká firma, čeští lidé, český produkt.
Některé z těch akvizic byly opravdu velké, koupili jste například Palác Křižík na Andělu. Budete v podobných realitních transakcích pokračovat? Takto velkou kancelářskou budovu už asi nekoupíme. Ale platí, že pokud se objeví zajímavá příležitost, proč ne. Kapitálu máme dost.
A co byty a nájemní bydlení? Loni jsme koupili malý bytový dům s více než patnácti bytovými jednotkami. Ve srovnáním s Palácem Křižík šlo samozřejmě o malou transakci, nicméně mě zajímá všechno, co se nachází na naší straně řeky. (SPM sídlí na levém břehu Vltavy – pozn. red.)
Vaše portfolio zahrnuje široké spektrum firem. Kromě Bohemia Interactive a zmíněných médií i startup Filuta AI, různé farmy či módní značky Pietro Filipi a Ferratt. Podle jakého klíče se rozhodujete, do čeho investovat? Firma se nám musí líbit. A máme tři základní kritéria: česká firma, čeští lidé, český produkt. Každá naše investice musí tato pravidla splňovat. Navíc jsme tři partneři a každý z nás má svou oblast, které se věnuje. Mě například baví módní průmysl a lokální výroba. Nezáleží mi na tom, jestli jde o šití bot a oblečení, dřevovýrobu nebo produkci potravin. A protože jsem bezlepkář, stali jsme se majiteli bezlepkové pekárny Doktor Pekař.
Foto: SPM Invest
Palác Křižík, ve kterém sídlí firmy Seznam.cz a L’Oréal
Takže do zahraničních firem investovat nechcete? Snažíme se držet Česka. Osobně mi dává větší smysl podporovat tuzemský byznys. Nicméně SPM investuje i do jiných investičních fondů, které působí po celé Evropě.
Do jakých investic se nehodláte pouštět? Třeba do kryptoměn – ale spíš proto, že jim nerozumím. A já se rád věnuji věcem, kterým aspoň trochu rozumím.
Bohemia Interactive je největší česká herní firma. Od roku 2019 její obrat neklesl pod miliardu korun, loni narostl na 1,4 miliardy. Výsledky herních studií přitom často bývají cyklické – vydají hru, vydělají, pak přichází útlum při vývoji nového titulu. Jak to, že u Bohemia Interactive to neplatí? Je to ukázka stability, širokého portfolia a toho, že nejsme závislí jenom na jednom titulu. Hry vydáváme postupně, aby se příjmy rozložily. Tedy samozřejmě, tak zní plán, ale realita je občas taková, že hry vycházejí, až když jsou připravené. Ale hlavně nefungujeme tak, že bychom něco vydali a pak řekli: „Ahoj.“ Nevydáváme jenom hru, ale platformu.
A co na to Marek Španěl?
Do rozhovoru se Slavomírem Pavlíčkem přidal několik svých poznámek jeho dlouholetý byznysový parťák Marek Španěl. Tady je jeho reakce:
„Máme dvě velmi silné a jedinečné hry na třech herních platformách, Arma a DayZ. Jedná se o online hry s důrazem na herní komunity, ty obecně fungují nejdéle. Navíc věnujeme velké úsilí jejich podpoře i po vydání. Obě patří k naprosté světové špičce.“
Byly to za těch šest miliardových let pokaždé očekávané výsledky? Loni jsme měli v plánu zhruba 1,3 miliardy korun, nakonec z toho byly 1,4 miliardy. Věřili jsme v růst, ale nečekali jsme až takový. Arma: Reforger na PlayStationu i rozšíření DayZ: Frostline dopadly nad očekávání. DayZ dosahuje i díky rozšíření Frostline na 680 tisíc denně aktivních uživatelů, z toho 80 tisíc současně hrajících. To je mezi českými hrami dost unikátní.
Znamená to, že miliarda korun je teď pro Bohemia Interactive laťkou? Plán pro rok 2025 je 1,8 miliardy. Pokud by to mělo být 1,5 miliardy, pořád to bude uspokojivé. Nicméně ano, při naší velikosti je miliarda hranicí – vše nad ní je pozitivní, vše pod ní by mohl být problém s cash flow. I když financí máme dost a jsme připraveni i na horší časy.
Váš úspěšný recept přilákal v roce 2021 čínského technologického obra Tencent, který koupil v Bohemia Interactive 40procentní podíl. Jak to s odstupem několika let hodnotíte? Bylo to správné rozhodnutí, i když jsme si možná slibovali větší otevření čínského trhu. Tencent nás ale nechává dělat si, co chceme, a na naší spolupráci ani jejich podílu neplánujeme nic měnit. Na oplátku chtějí, řečeno fotbalovou terminologií, abychom hráli Premier League, tedy abychom přinášeli vysokorozpočtové tituly.
Kdysi jste také uvažoval o tom, že Bohemia Interactive pošlete na burzu. Proč to nakonec nedopadlo? Tři roky jsme na tom pracovali, měli jsme poradce a všechno připravené. A najednou přišla nabídka od Tencentu, jestli to nechceme spíš zkusit s nimi. Zpětně vidím, že by mě burza svazovala daleko víc. Ano, každý den bych se mohl podívat, jaká je aktuální hodnota firmy. Měl bych ale také hodně dalších povinností. Navíc se v té době začaly objevovat problémy kolem herního studia CD Projekt Red, které na burzu vstoupilo. A Marek Španěl prohlásil: „Nestojí nám to za to.“
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.