Vybudovala obří komunitu žen a do jejího startupu investovala Heureka. Někteří mi radili, ať radši skončím, říká Eva Čejková

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

eva-cejkova-boxed

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Eva Čejková, zakladatelka Ženy s.r.o. a startupu Testuj.to

0Zobrazit komentáře

Vždy snila o práci v televizi, což se jí splnilo. Rozjela velkou PR agenturu, u které osudově prováhala moment na velký prodej. Nijak ji to ale nezlomilo a vzápětí vybudovala stotisícovou komunitu žen, které testují produkty. Ze všeho nakonec vznikl startup Testuj.to, který přilákal i Heureku a teď rychle roste. Podnikatelský příběh Evy Čejkové je hodně barvitý a teď ho popisuje v novém díle CzechCrunch Podcastu.

„Podnikat jsem se na začátku učila hlavně chybami. Měla jsem ale štěstí na lidi, kteří mi radili a pomáhali. Doporučuji to i dnes každému, aby si našel mentora, komu může zavolat, když si neví rady, a může mu všechno říct,“ říká Eva Čejková, která se nechala zaměstnat jen na pár měsíců, než zjistila, že to není nic pro ni, a raději si začala řídit život sama.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme o tom, jak ji v pětadvaceti najednou pod rukama vyrostl velký agenturní byznys, jak ho v tichosti opustila a co se vlastně skrývá pod značkou Ženy s.r.o – jen málokdo to totiž na první dobrou uhodne. Podcast si můžete pustit v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů a dozvíte se i to, v čem ji příjemně překvapily námluvy s velkým hráčem v podobě Heureky.

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Evou Čejkovou řeč?

***

„Sedm let jsme v Česku zastupovali velké světové značky, dařilo se nám. Tenkrát jsem dostala nabídku prodat agenturu za 15 milionů, ale mně to přišlo málo. Udělala jsem tehdy asi nejvíc osudovou chybu, ale měla jsem mimo jiné strach, že bych byla bez práce,“ vzpomíná dnes devětatřicetiletá Eva Čejková na to, jak po angažmá v televizi spustila agenturu, ale místo velkého prodeje nakonec odešla na mateřskou. A na ní začala psát nový příběh.

Rozjela komunitu Ženy s.r.o., v rámci níž se testují produkty všeho druhu a píšou uživatelské recenze. „Původně to mělo být jen médium a součást agentury, ale stal se z toho samostatný byznys,“ popisuje podnikatelka, která postupně sdružila pod jednu střechu přes 100 tisíc aktivních testerek a spolupracovala s největšími značkami. Tak velká iniciativa už pochopitelně nešla přehlídnout.

Jednoho dne tak přišli zástupci vydavatelství Vltava Labe Media a Evě Čejkové řekli, že buď s nimi začne spolupracovat, nebo rozjedou vlastní konkurenci. „Měli jsme tehdy vypilovanou technologii a byli v tom jednička na trhu, ale přišlo mi strategičtější se propojit a nabídnout možnost testovat i na dalších médiích, kde budeme mít domluvený byznys, než aby naši klienti odešli jinam a my z toho neměli nic. Byla to jasná volba,“ vzpomíná na pragmatické rozhodnutí a jeden ze zlomových momentů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak se byznys rozvíjel a rozšiřoval, na půdorysech testovací komunity vznikl startup Testuj.to, se kterým chtěla Eva Čejková začít rychle růst, expandovat – zkrátka škálovat, jak to startupy dělají. Zatímco Ženy s.r.o. financovala z toho, co vydělala, pro Testuj.to začala hledat investory, jelikož věděla, že bez dalšího kapitálu nepůjde růst. S několika už byla skoro domluvená, ale pak na jednom večírku potkala Tomáše Bravermana, šéfa Heureky, a všechno do sebe zapadlo.

Jenže ještě předtím musela zakladatelka testovacího startupu překonat asi nejsložitější období své kariéry. Po několika měsících od startu muselo Testuj.to měnit svůj obchodní model a někteří menší akcionáři, kteří s rozjezdem pomáhali, nevěřili, že na to Eva bude mít. „Přišli za mnou s tím, ať firmu radši položím. Bylo to hodně nepříjemné, řešila jsem do toho navíc problémy v osobním životě, byl to velký psychický tlak,“ vzpomíná.

Tradičně nezlomná Eva Čejková se ale nevzdala, u několika kolegů našla důležitou oporu, startup otočila správným směrem a za několik měsíců si plácla s Heurekou. Pro velký cenový srovnávač přitom byla podpora Testuj.to jeho vůbec první takovou investicí a Eva Čejková popisuje i to, jak probíhala jednání s majiteli Heureky v čele s Rockaway a proč ji právníci při vyjednáváních zakazovali mluvit.

V CzechCrunch Podcastu zakladatelka Testuj.to hovoří o tom, jak důležité je vybrat si dobré lidi do managementu, za kým si šla při rozjezdu startupu pro peníze, nebo o pochybách sebe samotné i ostatních. S Heurekou ale prý udělala nejlepší rozhodnutí a už teď se těší na další roky. A proč doufá, že pozná, kdy bude na čase odejít? I to si můžete poslechnout na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

Vzít na palubu investory byl skvělý tah. Bez nich by nebyla Solitea ani miliardový byznys, říká Martin Cígler

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

cigler-boxed

Foto: Solitea

Martin Cígler, spolumajitel a předseda představenstva holdingu Solitea

0Zobrazit komentáře

Solitea je dnes velká technologická skupina, jejíž obrat se počítá v miliardách. Její základy přitom Martin Cígler položil už na začátku 90. let, když tehdy u piva s kolegy veterináři diskutoval o tom, že jim chybí účetní software. Jelikož uměl programovat, za pár týdnů jim ho sám napsal. V CzechCrunch Podcastu sedmapadesátiletý podnikatel popisuje, jak se to pak celé rychle rozjelo.

„Pustit se do podnikání mi tehdy napověděli mí tehdejší kamarádi veterináři, protože po revoluci museli všichni rychle přejít do soukromého sektoru, a tak najednou potřebovali účetní a fakturační software,“ směje se dnes při vzpomínkách na začátky svého podnikání Martin Cígler. Tehdy začal podnikat pod hlavičkou Cígler Software a jeho aplikace se uchytily.

Když přeskočíme o třicet let dopředu, dnes šéfuje technologickému holdingu Solitea, v němž vedle vlastní firmy postupně seskupil desítky dalších. Podařilo se mu to i díky investorům, kteří mu otevřeli nové možnosti. „Vzít investory byl skvělý tah. Kdybychom to neudělali, tehdejší Cígler Software mohl vyrůst třeba dvojnásobně, ale dál by to nešlo. Dnes jsme dvacetinásobní a máme obrovský potenciál dalšího růstu,“ říká Cígler.

V novém díle CzechCrunch Podcastu hovoříme s Martinem Cíglerem mimo jiné o tom, jak si investory do firmy vybíral, jak těžké bylo prodat většinu ve firmě, kterou dvě dekády budoval, nebo jak velká je dnes hodnota celé Solitey a co ho dál pohání v podnikání. Podcast si můžete pustit v přehrávači níže nebo v aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v CzechCrunch Podcastu s Martinem Cíglerem řeč?

***

Ještě než v Česku proběhla sametová revoluce a pustil se do podnikání, působil Martin Cígler jako programátor a výzkumník ve Výzkumném ústavu veterinárního lékařství, kde – jak sám s úsměvem říká – kecal kravám do sexu. Z jednotlivých JZD tam totiž sbírali data o hladině progesteronu krav a na základě nich zjišťovali, kdy je nejvhodnější čas krávy inseminovat. Na předrevoluční dobu šlo o poměrně pokročilou technologii.

„Zvětšovali jsme tím reprodukční schopnosti krav a kecali jsme jim tím do sexu,“ směje se Cígler, který se právě při této štaci seznámil s veterináři, kteří ho pak navedli na pole vývoje účetních a později i mnoha dalších aplikací. Z Cígler Software se postupem času stával stále větší byznys a po necelých dvaceti letech začala být česko-slovenská kotlina malá.

„Věděli jsme, že pokud chceme jít ven, potřebujeme na to kapitál,“ vypráví Cígler. Nakonec úplně náhodou narazil na investory z J&T, a jelikož si lidsky perfektně sedli, plácli si a táhnou to společně dodnes, ačkoliv investoři dnes působí již jako Sandberg Capital. Pod značkou Solitea začali tvořit velký technologický holding, který dnes působí téměř v deseti zemích i mnoha oborech a jeho tržby letos dosáhnou až na 2,5 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Říkáme, že řídíme firmy a jejich vnitřní procesy,“ popisuje ve stručnosti Martin Cígler a v podcastu rozebírá, čemu všemu se v Solitei věnují. Vedle účetního softwaru nechybí třeba ani velké HR nástroje a systémy. Spoustu produktů Solitea získala tím, že koupila konkurenční firmy, a právě na akvizice se postupně stal Martin Cígler expertem.

Před rokem se v obří česko-slovenské fúzi rozhodl pod jednu střechu seskupit tři desítky firem, což tu v takovém měřítku a takovém oboru nikdo nikdy nedělal. „Pro mě to byla největší manažerská výzva a zároveň největší noční můra v životě,“ vzpomíná šéf Solitey na nevídanou transakci, na níž už stihl navázat hned několika dalšími nákupy. Naposledy tento týden Solitea oznámila pohlcení českého systému pro autodopravce.

V CzechCrunch Podcastu Martin Cígler podrobně popisuje, jakou měl pro firmu vizi, když hledal investora, podle čeho si vybíral a co by dnes udělal jinak. Řešíme také to, jak udržíte namotivovaného člověka, kterému při akvizici za jeho firmu zaplatíte stovky milionů korun, a tak pro něj největší motivací asi nebudou peníze, i to, zda někdy ze své skupiny úplně odejde i sám Martin Cígler. Poslechnout si ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.