Vycházející hvězda pop rapu. Mladý Sofian Medjmedj je tím, koho česká hudba potřebuje

Talentovaný český zpěvák s alžírskými kořeny vydal nový projekt, který může změnit pořádky v rostoucím žánru českého pop rapu.

Filip HouskaFilip Houska

sofian-medjmedj_1-4Story

Foto: Mojmír Ševčík

Český zpěvák Sofian Medjmedj

0Zobrazit komentáře

Nejprve byl členem pražského hudebního souboru, kde hrál na housle. Mezitím se našel v tancování, kdy mu učarovaly pouliční taneční styly. Během toho poznal moderní hudbu a rozhodl se začít zpívat. Pak přišel koncert Justina Biebera – a rok nato výjimečná příležitost nahrát hit s Benem Cristovaem. Dnes už má vydanou druhou sólovou desku a ambice stát se novou hvězdou českého popu. Sofian Medjmedj ani přes rostoucí slávu ale neusíná na vavřínech.

Zastává přesně tu pozici, která je dnes v hudbě trendy. Je to mladý, charismatický kluk se zajímavým hlasem, který ve svých skladbách míchá pop, rap a R&B. Místy v nich jde slyšet i africkou energii – a ostatně jak sám zpěvák přiznává, je jí v hloubi ovlivněn. Jeho otec totiž pochází z Alžírska, maminku má ale Češku. I proto ono cizokrajné příjmení, vyslovující se jako mežmež.

Na atraktivitě přidává dvaadvacetiletému umělci i to, že je stále vycházející hvězdou, ačkoliv už má na Spotify téměř 400 tisíc měsíčně aktivních posluchačů, což je měřítko, které je dnes čím dál relevantnější. „Já se na to ale snažím nemyslet. Soustředím se hlavně na práci. Dnes je všechno pomíjivé a rychlé, proto je důležité se nevychvalovat, ale makat,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.

Začátky s Benem

Sofianu bylo šest let, když se poprvé setkal s hudbou. „Přivedl mě k ní můj děda. Nejprve jsem začal hrát na housle, ale vždy jsem si přál být spíš rockerem,“ vzpomíná na své začátky. „Chtěl jsem hrát na elektrickou kytaru nebo bicí, miloval jsem totiž Linkin Park – a na záznamech z jejich živých vystoupení jsem mohl strávit celé hodiny. Od té doby jsem věděl, že chci jednou lítat po pódiích,“ dodává.

sofian-medjmedj_1-1

Foto: Mojmír Ševčík

Sofian Medjmedj

U houslí ale Sofian vydržel dlouho, hrál mimo jiné také v pražském souboru, kde piloval schopnosti deset let. Ve dvanácti se nicméně tradiční hudbě začal trochu vzdalovat a čím dál více úsilí věnoval tancování. Street dance, hip hop. Rychle tak poznal krásy takzvané pouliční hudby, které dominuje především rap, ale i jiné rytmické žánry jako R&B nebo pop. Proč tedy nezačít i zpívat, řekl si. Nebylo to ale hned.

Ve vývoji jeho kariéry, během které vydal dvě studiové sólové desky včetně nejnovější s názvem Project | 23, zahrál dost možná největší roli koncert Justina Biebera. Bylo mu patnáct, když jeden z nejslavnějších zpěváků tehdejší doby přijel poprvé do Prahy, aby tam před vyprodanou O2 arenou odehrál další ze svých vystoupení. To Sofianu změnilo život. Na druhý den už měl jasno, jak se chce dále vyvíjet.

Od dědečka si nechal nadělit kytaru a své covery známých písniček začal dávat na YouTube. S úspěchem se hned nesetkal, jeho videa dosahovala sotva stovek zhlédnutí, nikdy se ale nevzdal. Začal psát texty, v češtině i angličtině, a snažil se ladit každičký detail v tom, aby se jednoho dne mohl stát zpěvákem. A pak to přišlo… Příležitost, která se neodmítá. Obzvlášť v momentě, kdy chcete opravdu prorazit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Určitě to pomohlo, to je jasné,“ vzpomíná Sofian na to, když v roce 2017 vyhrál hudební výzvu od Vodafone a vysloužil si možnost nahrát písničku se známým českým zpěvákem Benem Cristovaem – a tak vznikla skladba TV Shows, kterou spolu nahráli ve studiu Abbey Road v Londýně. „Benovi vděčím za dost, je pro mě inspirací v tom, jak vše zvládat a jaký mít přístup. Je to takový můj guru – když něco potřebuji, poradí mi,“ doplňuje.

Oddechovka TV Shows, která má dnes na YouTube přes 6,6 milionu zhlédnutí, splnila účel. Sofian se díky ní dostal do širšího povědomí a měl lepší zázemí pokračovat v tom, co ho naplňuje. „Asi se zase opakuji, ale samozřejmě jsem musel dost pracovat, abych tu příležitost vůbec dostal,“ zmiňuje. O zhruba rok později vydal svůj vůbec první sólový singl Čekám na zázrak, který se také setkal s úspěchem. Chyběl mu ale ucelený projekt.

Šíření lásky

V roce 2021 poslal Sofian ven první studiovou desku s označením 19 (podle věku, v němž ji natočil), která vynikla osobními příběhy a jakýmsi uzavřením jedné kapitoly od šesté třídy na základce k maturitě. Především ji ale psal během pandemie koronaviru, která nejednoho umělce zavřela doma. Sofian toho – stejně jako jiní – ale využil právě pro tvorbu textů.

„Začal jsem si uvědomovat, že přes svou hudbu chci lidem předávat hlavně lásku. Tak mě to odmala učila moje maminka. Chtěl jsem dávat více najevo své pocity. A obzvlášť v této rychlé době, kdy si je každý schovává sám v sobě,“ popisuje Sofian pro CzechCrunch své hudební poslání. Své mentální nastavení začal dávat najevo i na koncertech, které se napříč Českem začaly rozjíždět.

S tím, jak se hudební éter plnil jeho skladbami, přicházel i růst na sociálních sítích, které jsou dnes pro úspěch interpretů klíčové. Na Instagramu se blíží 60 tisícům sledujících. Do toho začal rezonovat také napříč tuzemskou hudební scénou, tím pádem začaly vznikat i nové spolupráce, a to jak s Benem Cristovaem, tak třeba s Adamem Mišíkem nebo Steinem27, s nímž loni natočil lyricky i vizuálně poutavé Prázdno.

„Kolikrát se pozastavím nad tím, že už nejde jen o malá čísla, že oproti úplným začátkům tohle bylo to, kam jsem se chtěl dostat. Snažím se na to ale nemyslet. Na druhou stranu se ale snažím vnímat vše, co se kolem mě děje – a hrozně si cením toho, jak to stoupá,“ reaguje Sofian na to, že se stává čím dál známějším. A silně to nyní podporuje novou, v pořadí druhou studiovou deskou, okolo které připravil i turné.

Pozitivně laděná deska

To, co mělo původně vzniknout jako EP o pár silných singlech, nakonec přerostlo do plnohodnotné desky, kterou Sofian nazval Project | 23. A oproti debutovému sólovému projektu se liší v několika ohledech, i proto má ambice trochu zamíchat českou hudební scénou. „Proces tvorby EP nás tak bavil, že ze čtyř tracků jich nakonec vzniklo dvanáct,“ říká autor.

Na desce je o poznání více slyšet rap v tvrdších, špinavějších a pouličnějších věcech. Ostatně třeba písnička OMG, na které hostuje rapper Blako, je toho zářným příkladem. Album ale zároveň obsahuje i uvolněnější skladby, které hodně stavějí na melodiích a Sofianově zpěvu. Například Mary Jane s Adamem Mišíkem. „Vznikalo to přirozeně, vlastním směrem, na nic jsem netlačil,“ doplňuje.

Posbíral jsem své nejlepší kusy a spojil s novými písničkami.

Právě i výběr hostů je s ohledem na minulou desku poměrně pestrý. Na albu 19 měl Sofian pouze jeden featuring s Reginaldem, na novince jsou naopak jak zmínění Blako a Adam Mišík, tak Ewa Farna, Ben Cristovao, rapper Hasan a Mirai. „Chtěl jsem přizvat co nejvíce hostů, se kterými se znám a kteří desce svým talentem dodají ještě větší kouzlo,“ uvádí Sofian.

Na projektu pracoval zhruba tři až čtyři měsíce a často také sahal do šuplíku – některé tracky jsou i pět let staré, tudíž vlastně ze začátků jeho hudební kariéry. „Chtěl jsem, aby album bylo rozmanité. Zároveň něčím překvapit. Ukázat také trošku lidem, že nesoudím umělce podle žánrů, že je něco cringe, něco trash. Snažím se naopak scénu spojit dohromady.“

S novou deskou teď objíždí pár zastávek v Česku, přičemž vrcholem budou dva koncerty v pražském klubu Roxy, které jsou naplánované na 22. a 27. listopadu.

Tom Cruise stávkuje. Osmá Mission: Impossible se musí odložit, příští filmové léto je v ohrožení

Herecké odbory tlačí na hollywoodská studia a ta přichází o velké projekty. Pravděpodobně poslední díl Mission: Impossible tak vyjde o rok později.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One

Foto: CinemArt

Tom Cruise a Hayley Atwell ve filmu Mission: Impossible Odplata – První část

0Zobrazit komentáře

Je to už téměř měsíc, co v Hollywoodu skončila stávka scenáristů a s ní důležitá kapitola amerického filmového průmyslu, kdy se rozhodovalo o budoucnosti velké části lidí, co v něm pracují. Ačkoliv ale řeší mnoho ze stejných problémů, herci stále ve stávce jsou a není jasné, kdy se s nimi studia dohodnou. Například proto letos nevyjde pokračování Duny a teď se téměř o rok odkládá osmý díl akční série s Tomem Cruisem Mission: Impossible. Důvodů je ale možná víc.

Původně měl osmý díl slavné akční série s Tomem Cruisem vyjít už loni v létě s tím, že by se natočil současně se sedmým, který by na plátna dorazil o rok dříve. Z plánu ale sešlo, vznik Mission: Impossible Odplata – První část značně zkomplikovala pandemie a Odplata – Druhá část se teď odkládá z dosavadního data uvedení koncem června příštího roku až na 23. května roku 2025.

Hlavním důvodem je fakt, že natáčení muselo být kvůli stávce herců už před více než sto dny zastaveno. Když se k velké prodlevě vezme v potaz postprodukce, která je přes vysokou míru praktických efektů u filmů jako Mission: Impossible časově náročná, a také fakt, že snímek kvůli konkurenci nemůže vyjít jen tak kdykoliv, roční prodleva není tolik překvapivá.

Studio Paramount Pictures, které má na starost distribuci snímku, spolu s ním přesunulo i premiéry několika dalších. Spinoff hororové série Tiché místo s názvem Tiché místo: První den se opozdí o tři měsíce a místo března příštího roku bude k vidění až od 28. června. Nová data uvedení dostaly také filmy IF a SpongeBob Squarepants. Kvůli stávkám mělo studio Disney podle informací serveru Deadline odložit i premiéru očekávaného Deadpoola 3. Zatím není známo, kdy by měl vyjít.

mission-impossible-dead-reckoning-part-one-tom-cruise

Reprofoto: Paramount Pictures/YouTube

Hlavní hrdinové filmu Mission: Impossible Odplata – Část první

Nutnost odkládat velké projekty, ať už kvůli nemožnosti využít herce pro marketingovou kampaň, nebo pro samotné natáčení, je jedním z hlavních motivátorů pro studia, aby se s umělci domluvila. S odbory SAG-AFTRA se proto do vyjednávání pustili i přímo ředitelé produkčních společností jako Bob Iger z Disney, David Zaslav z Warner Bros. Ted Sarandos z Netflixu a Donna Langley z NBCUniversal.

Jak přitom popisuje server Variety, například Iger vedení hereckých odborů kontaktoval přímo osobně. Dal tím poměrně jasně najevo, že organizace má silnou vyjednávací pozici a studia by měla být ochotna přistoupit na její požadavky. Mezi ty hlavní patří například lepší systém odměňování za opakované přehrávání titulů na streamovacích službách nebo omezení využití umělé inteligence pro nahrazování herců v pozadí scén. Podobné problémy se řešily i mezi scenáristy a studii, která před měsícem nakonec ustoupila a vyhověla požadavkům umělců.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro dohodu s herci by měl být stěžejní aktuální nebo příští týden – server Variety zmiňuje, že studia se chtějí s odbory domluvit do deseti dnů. Pokud ne, hrozí, že se nepodaří dostatečně brzy obnovit natáčení nedokončených filmů či televizních pořadů a mohou se opakovat situace jako s třetím Deadpoolem nebo Mission: Impossible.

Mission: Impossible Odplata – Druhá část, která možná nakonec dostane jiný název, by mohla ságu započatou už v roce 1996 ukončit. Diváci ale teď hlavně čekají na uzavření dějové linie odstartované v První části, která se točí kolem umělé inteligence ohrožující svět. Ačkoliv se Cruisovi coby agentovi Ethanu Huntovi zatím podařilo nebezpečí udržet na uzdě, velké vyvrcholení jeho boje s mocnějším nepřítelem má teprve přijít.

Filmový svět bude přitom s nadšením očekávat také to, jak se poslednímu snímku bude dařit. Je otázkou, zda právě rozdělení příběhu na dvě části a zdůraznění tohoto faktu přímo v názvu nepřispělo k tomu, že Odplata – První část v kinech vydělala „jen“ 567,5 milionu dolarů, tedy výrazně méně, než předchozí díly akční série. Jelikož film vyšel na bezmála 300 milionů, z příjmů z kin se nezaplatil, je totiž potřeba pokrýt i výdaje na následnou propagaci a další navázané aktivity.