Vydařená sázka na rozvoj tržišť i podporu expanze. České Expando letos klientům přinese miliardu korun
Adam Kurzok se tvorbě e-shopů věnuje už od roku 2004. O pět let později pak například s Igorem Třeslínem, který nyní šéfuje startupu Storyous, vytvořil portál Lunchtime.cz, který o dalších pět let později koupilo indické Zomato. Po deseti letech tvorby e-shopů si pak Kurzok uvědomil, že zboží se nebude prodávat jen přes internetové obchody, ale že poroste význam tržišť a dalších prodejních kanálů.
„I přes krátkou epizodu s neúspěšným startupem Daty jsem e-commerce nikdy neopustil, a díky tomu v roce 2016 založil firmu Expando v oboru, kterému nejvíce rozumím,“ popisuje osmatřicetiletý podnikatel pro CzechCrunch s tím, že jako zajímavou výzvu viděl hlavně globální e-commerce.
Ve své firmě, kterou v začátcích několikamilionovou seed investicí podpořil fond Incomming Ventures, tak Kurzok pomáhá e-shopům s expanzí na zahraniční trhy a tržiště, jako je Amazon. „Chceme odstranit bariéry prodejů do zahraničí a co nejvíce automatizovaně přinášet našim klientům nové obraty,“ představuje vizi Expanda.
„Náš byznys stojí na našem softwaru, který ulehčuje napojení na nové prodejní kanály a poté neustále synchronizuje produkty, ceny i objednávky. S některými klienty fungujeme více partnersky, expanzi pro ně outsourcujeme, což nám také vydělává peníze,“ přibližuje Kurzok.
Firma má našlápnuto na to, aby letos dosáhla obratů na úrovni 50 milionů korun, zatímco ze zahraničí přes české e-shopy přinese přes jednu miliardu korun. Expando se tak podle svého zakladatele po čtyřech letech dostává do hezkých čísel a navíc také do zisku. Ne všechno však doteď probíhalo jako v pohádce.
„Před rokem v březnu jsme propustili polovinu týmu a firmu jsem několik měsíců držel ze svých úspor. Bylo to těžké rozhodnutí, protože jsme se rozloučili i se dvěma spoluzakladateli, kteří neudělali nic špatně. Bohužel jsme zažili klasický startupový příběh, kdy investor s balíkem peněz a podepsaným term sheetem cuknul na poslední chvíli,“ popisuje Kurzok.