Vydělá i streamer s 20 diváky. InStreamly po investici vstupuje na český trh, na Twitchi propojuje hráče a velké značky

Michal MančařMichal Mančař

instreamly

Foto: InStreamly

Tvůrci InStreamly Szymon Kubiak, Damian Konopka, Maciej Sawicki a Wiktoria Wójciková

0Zobrazit komentáře

Streamování na Twitchi je fenomén, který už před několika lety uchvátil i českou herní scénu a neustále nabírá na síle. Miliony streamerů, stovky milionů diváků a miliardy hodin strávených sledováním různorodého – především však herního – obsahu jsou toho jasným důkazem. Pro nejúspěšnější streamery se tak původní koníček může snadno stát zdrojem zajímavých příjmů. Výjimkou nejsou ani čeští a slovenští tvůrci, kterým nyní expanze polského startupu InStreamly přináší další možnost monetizace jejich streamů.

Konzervativnějším nebo starším hráčům to může připadat jako kuriózní kratochvíle, ale kombinace sledování hry a zábavné osobnosti každým rokem boří rekordy. Ať už je důvodem charisma streamera, nebo prostě nemožnost si sledovaný titul sám zahrát. Stačí se podívat na službu Twitch, která vévodí streamingu na poli videoher.

V jeden okamžik Twitch v průměru sledují tři miliony diváků, ve špičce klidně až dvakrát tolik. Celkem za rok 2020 diváci „nakoukali“ rekordních 17 miliard hodin živého videa. Tento masivní potenciál je samozřejmě monetizován pomocí reklam a různých partnerství, značky se však často (a logicky) zaměřují na největší jména s nejrozsáhlejším publikem.

instreamly-cyberpunk

Foto: InStreamly

InStreamly zprostředkovalo na Twitchi například reklamu na Sprite

Stačí vzpomenout Tylera Blevinse známého pod přezdívkou Ninja, jenž je s více než 16 miliony odběratelů nejpopulárnějším streamerem na Twitchi. Oblíbenost jeho kanálu vedla ke sponzoringu od značek jako Adidas nebo Red Bull, a byť takový úspěch mezi miliony streamerů není zcela obvyklý, dokonale ilustruje možnosti marketingového využití tohoto odvětví.

Na tento lukrativní trh proniká i původně varšavský startup InStreamly, který pro rozšíření svých aktivit nejen v Česku a na Slovensku v dubnu získal investici ve výši 1,1 milionu eur, tedy přibližně 28 milionů korun. Mimo jiné i od fondu Smok VC amerického investora Paula Bragiela, který sám dříve vsadil například na Uber, Stripe nebo herní společnost Niantic, jež stojí za hříčkou v rozšířené realitě Pokémon Go.

Šedesát diváků pro Adidas

InStreamly chce i díky investici rozšířit stávající spolupráci s více než dvanácti tisíci tvůrci obsahu v Evropě a poskytovat všem hráčům příležitosti doposud vyhrazené jen těm největším kanálům na Twitchi. Sází totiž na propojování značek se streamery, kteří nemusí být nutně nejpopulárnější, ale mají o to aktivnější fanoušky.

„Chceme navázat na úspěchy na polském trhu a rozjet zde spolupráci s top značkami a agenturami,“ říká Ondřej Šilhavý, jenž je v InStreamly zodpovědný za český a slovenský segment. Polsko je totiž v tomto ohledu napřed, současnými partnery tam jsou například Red Bull, Netflix, HBO nebo Samsung.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Přitom streamery u nás máme na stejně dobré úrovni, demograficky i kupní silou jsme podobní. Ale pro spoustu značek je taková spolupráce úplná novinka,“ upozorňuje na českou situaci Šilhavý. A přesně v souladu s celkovým přístupem firmy tak InStreamly i u nás oslovuje širokou hráčskou základnu, nejen její pomyslný vrcholek.

„Streamery nefiltrujeme podle sledovanosti. I z pohledu reklamních kampaní totiž mohou být malé komunity mnohem zajímavější. Také bychom chtěli každému streamerovi dát příležitost proměnit jeho koníček v plnohodnotnou kariéru,“ vysvětluje Šilhavý zaměření svého zaměstnavatele.

Zmínka o síle malých komunit poukazuje na skutečnost, že streamer, který se nevěnuje nejoblíbenějším, mainstreamovým titulům, sice na tisícovky fanoušků zřejmě nikdy nedosáhne, ale jeho nadšení pro okrajové hříčky, náročné simulátory nebo retro hry může vybudovat o to dedikovanější diváckou základnu.

instreamly-ukazka-streamu

Foto: InStreamly

Ukázka kampaně pro Adidas a zapojení diváků streamu prostřednictvím chatu na Twitchi

Ukazují to i čísla úvodní kampaně pro Adidas, kterou InStreamly na české a slovenské scéně rozjelo před několika měsíci přibližně s 250 zájemci. „Zapojili se streameři, kteří mají 300 nebo klidně i jen 60 sledujících a 20 diváků v průměru. Dostat se i na takové číslo vyžaduje úsilí a my chceme podporovat všechny streamery,“ říká Šilhavý.

Samozřejmě ale i zde platí, že více diváků znamená vyšší výdělek a větší zásah. InStreamly tak módní značku kromě menších autorů propojilo i s těmi, kteří mají desítky tisíc followerů. Mezi ty největší patřili například Zolik22 se čtvrt milionem odběratelů nebo Dev1Fifqo s osmdesáti tisíci.

Tisíc dezertů za 250 korun

Mnohem přívětivější přístup k menším streamerům na Twitchi však stále zůstává v jádru aktivit InStreamly. „Z pohledu značek je tu totiž jedna klíčová věc. Malé komunity prodávají lépe. Ale dodnes nebyla cesta, jak je na Twitchi snadno oslovit,“ tvrdí Šilhavý.

Společnost uvádí, že zatímco standardní míra prokliku (CTR) placené reklamy je v tomto odvětví jen 0,7 procenta, tisícovka „mikrostreamerů“ v nedávné kampani dosáhla na hodnotu čtyř procent. Vše je přitom časované a cílené tak, aby reklamy zasáhly co nejvíce unikátních diváků.

Právě počet zobrazení je totiž klíčovou metrikou při monetizaci obsahu. „Periodicitu reklamy nastavujeme obvykle na jedno zobrazení za hodinu,“ upřesňuje Šilhavý. Výdělek streamerů zapojených do kampaní InStreamly pak dosahuje osmi až deseti eur, tedy v přepočtu až 250 korun, za tisíc zhlédnutí.

Polská služba podle Šilhavého také těží z automatizace celého procesu, ve kterém vytváří reklamní obsah a distribuuje ho ve vysílání streamerů, kteří se do kampaně přihlásí. Jejich podoba přímo jako součást streamu navíc nenaruší zážitek tolik jako klasická reklama. Poměrně běžně vypadající vizuály a animace navíc nejsou jedinou zbraní v arzenálu firmy.

InStreamly nabízí totiž i zajímavější formáty, které jsou schopné reagovat na dění ve hře nebo v přidruženém chatu na Twitchi. Dovedou tak například sledovat ukazatel kondice ve hře a v případě poklesu na kriticky nízkou úroveň zobrazí relevantní obsah. Třeba reklamu na vanilkový dezert od Danone, který zažene hlad a doplní energii. Tedy alespoň hráčovi, když už ne jeho postavě.

Český startup Fireball získal už 20 milionů. Na mobilní Dračí doupě sází Purpose Ventures i tvůrce Beat Saberu

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

jan-roose3

Foto: Fireball

Jan Roose, zakladatel herního startupu Fireball

0Zobrazit komentáře

Před rokem uspěli na Kickstarteru, získali první miliony od zvučných investorů a ani letos český herní startup Fireball nezpomaluje. Pětadvacetiletý designér Jan Roose hlásí, že na svou mobilní verzi světově populární hry na hrdiny Dungeons & Dragons, která byla předlohou v Česku známého Dračího doupěte, získal další miliony korun a zároveň už hru testují první tisícovky hráčů.

Kdo někdy hrál Dračí doupě, tak ví, že jde o stolní klasiku, k níž potřebujete jen pár propriet, ale také znalost rozsáhlých pravidel, abyste se mohli do fantasy hry na hrdiny naplno ponořit. Jelikož se navíc často jedná o hru na dlouhé hodiny, což sám moc dobře zná i Jan Roose, tak se rozhodl, že zkusí propojit velkou herní klasiku s moderními technologiemi, aby udělal hraní více flexibilní.

„Lidé už padesát let hrají Dungeons & Dragons, protože je to hra nekonečných možností. Můžete v ní udělat naprosto cokoli. Zažíváte tak s přáteli úžasná dobrodružství, která jsou pokaždé jiná. Hra je sociální a učí lidi pracovat v týmu. My koncept zjednodušujeme a přinášíme jako první do mobilních zařízení,“ vysvětluje zakladatel Fireballu Jan Roose.

Mobilní Dungeons & Dragons přitom poutá pozornost hned od začátku. Startup Fireball založil mladý designér v roce 2019, loni se mu podařilo zaujmout širokou hráčskou veřejnost na Kickstarteru, kde vybral zhruba 1,6 milionu korun, a navíc jeho vizi věří také investoři. Na začátku do firmy poslali několik milionů korun Jiří Hlavenka a spoluzakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý, následně přihodili další a nyní se k nim přidávají nová jména.

fireball-app-11

Foto: Fireball

Mobilní aplikace Fireball pro hraní Dungeons & Dragons

Jako další ze svých cílů si Fireball vyhlídl nový tuzemský fond Purpose Ventures, za nímž stojí společně s kolegy z Pale Fire Capital David Šiška. Moderní téma oslovilo také Jána Ilavského, spolutvůrce herního hitu Beat Saber, který ovládl virtuální realitu a prodalo se ho už přes 4 miliony kusů. Společně v novém investičním kole do mladého projektu vkládají přes 10 milionů korun.

Pokud sečteme i předchozí investice, nabral Fireball už celkem 20 milionů. „Jsme nadšení, že projekt oslovil i Davida Šišku a Jána Ilavského. Jejich zkušenosti nám pomáhají posouvat Fireball dál,“ komentuje příjem dalšího kapitálu Jan Roose. I díky zmíněným investicím se posouvá také vývoj samotné mobilní aplikace, která prochází úspěšným alpha testováním.

Právě v alpha verzi si již Fireball vyzkoušelo tři tisíce testerů, primárně ze Spojených států, a šéf firmy hlásí, že mají nadšené reakce. „Je to naprosto nový koncept v mobilním gamingu. Šli jsme neprobádanou cestou a spoustu se naučili,“ přiznává Jan Roose, jenž chce díky nové investici přidat do aplikace další funkce a rozšířit ji mezi komunitu hráčů Dungeons & Dragons v západních zemích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Některé investice se řeší dlouho a na některé stačí jen pár minut. Fireball je druhý případ. Stačilo mi vidět tým, pár čísel a produkt, a hned bylo jasné, že takto zajímavý projekt musím podpořit. Podobných her na mobilních zařízeních je extrémně málo a to je určitě škoda. Věřím, že si Fireball najde velké množství věrných hráčů, kteří v něm zažijí úžasná dobrodružství,“ je přesvědčen Ján Ilavský.

Velké naděje vkládá do tuzemského herního projektu také David Šiška, pro jehož fond Purpose Ventures jde po sázce na startup Accomango a další tuzemskou firmu Encubate již o třetí investici v krátkém čase. Smysl ve Fireballu vidí Šiška především v tom, že i v mobilním světě dokáže hraní Dungeons & Dragons posilovat společenské vazby.

„D&D není o hraní proti sobě nebo ‚zabíjením času‘ klikáním na padající kostky. Fireball je pro nás o pro-social gamingu, hráči hrají spolu a poutavou formou řeší problémy, podporuje se jejich imaginace a zároveň i duševní zdraví. Oslovila nás ambice maximálně zjednodušit a zpřístupnit hraní Dungeons & Dragons masám,“ popisuje David Šiška.

fireball-roose-1

Foto: Fireball

Jan Roose, spoluzakladatel a CEO herního startupu Fireball

V současnosti vyvíjí mobilní „Dračák“, jak se Dračímu doupěti a podobným hrám často říká, deset lidí, kteří mají zkušenosti z firem jako Bohemia Interactive, Qusion, Fitify či SpaceKnow. Sám Roose působil v poslední zmiňované a také v DataBreakers nebo DayTripu, kde se jako ve Fireballu věnoval tvorbě uživatelských rozhraní. Nyní hledá další kolegy, a to i proto, že chce pracovat na vývoji umělé inteligence.

Prozatím si ve Fireballu hrají s tím, že by umělá inteligence mohla radit takzvanému Pánovi jeskyně, v angličtině Dungeon Masterovi, který je klíčovou součástí celé hry, jelikož ji řídí. Výhledově by pak mohla tuto roli zastoupit umělá inteligence úplně, pokud by dokázala celé dobrodružství vygenerovat sama, ale tak daleko zatím tuzemští vývojáři nejsou.