Výjimečný přešlap Applu. Omlouvá se za to, že v reklamě na iPad rozdrtil kreativní analogové nástroje

Apple chtěl tím, že rozdrtí metronom, kytaru nebo plechovky s barvou, ukázat výjimečnost nového iPadu. Sklidil za to ale hněv kreativců.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

apple-reklama-1

Foto: Apple / YouTube

Záběr z reklamy Applu na nový iPad Pro

0Zobrazit komentáře

Apple si tento týden připravil pro kreativce velké novinky. V rámci jedné z největších aktualizací své řady tabletů od jejich prvního představení v roce 2010 ukázal například nový stylus nebo výkonný iPad Pro, který se zároveň stal jeho nejtenčím produktem, který kdy vyrobil. Aby na tuto skutečnost upozornil, vytvořil reklamní spot, v němž na průmyslové drtičce likviduje řadu kreativních nástrojů a zařízení, které jdou tenounkým iPadem Pro nahradit. Ten se však u části veřejnosti setkal s velkou vlnou nevole, až se Apple rozhodl omluvit.

Jde o výjimečný přešlap společnosti, jejíž reklamy historicky patří k těm nejoslavovanějším a nejuznávanějším. Nejnovější spot s názvem Crush měl metaforicky naznačit, jak velký tvůrčí potenciál se skrývá v nejnovějším iPadu Pro, který přichází mimo jiné s čipem M4 – takže drtil metronom, kytaru, piano, sochařskou bustu nebo plechovky s barvou. A také tím chtěl ukázat, jak moc tenký ve skutečnosti nový produkt je. Konkrétně Apple dokázal svůj iPad Pro zeštíhlit na 5,1 milimetru.

Umělci a další lidé krátce poté začali Apple v komentářích na sociálních sítích a v některých článcích ve velké míře kritizovat. Jak popisuje server AdAge, řada z nich si celou reklamu vyložila jako ponuré zobrazení technologie, která ničí historii lidské kreativity. Taková interpretace se pak začala rychle šířit, o to víc, když se mnoho lidí z kreativního průmyslu o svou existenci skutečně obává třeba kvůli nástupu umělé inteligence.

Ozvalo se i několik slavných osobností. „Zničení lidské zkušenosti. S laskavým svolením Silicon Valley,“ napsal na síti X britský herec Hugh Grant. Režisérka prvních epizod seriálu Příběh služebnice a řady dalších filmů a seriálů Reed Morano byla ještě ostřejší: „Hej, Time Cooku, pochop svoje publikum (v originále ‚read the room‘), brácho. Protože tahle sračka je fakt psychotická.“

Podobných komentářů přímo pod videem či tweetem Tima Cooka nebo v jiných příspěvcích na sítích je mnoho. Vlna nevole byla nakonec tak silná, až donutila oficiálně zareagovat i samotný Apple.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Kreativita je v naší DNA a je pro nás nesmírně důležité navrhovat produkty, které pomáhají kreativcům po celém světě. Naším cílem je vždy oslavovat nespočet způsobů, jak se uživatelé prostřednictvím iPadu vyjadřují a realizují své nápady. Tímto videem jsme se netrefili a je nám to líto,“ uvedl pro AdAge Tor Myhren, viceprezident Applu pro marketingovou komunikaci.

Spot je zatím i nadále dostupný na youtubovém kanálu Applu, do televize se ale již prý oproti původním plánům nechystá. Reklama vznikala přímo v Applu a režírovalo ji duo Vania Heymann a Gal Muggia ze studia Iconoclast. Jak zároveň připomíná AdAge, samotný koncept této reklamy není nový. Už před šestnácti lety ho využilo LG, když představovalo svůj nový telefon. Podívat se na něj můžete níže.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Spor Hajdučka a Staňka rozluštěn. Footshop a Botas odhalují kolekci bot, která v Česku nemá obdoby

Značky představily novou řadu tenisek. Přichází 10+1 modelů, které mají ukázat, že jde spojit poctivou ševcovinu s moderním designem.

Filip HouskaFilip Houska

2

Foto: Vasky / Footshop

Václav Staněk, Peter Hajduček a nové tenisky

1Zobrazit komentáře

Začalo to popichováním na sociálních sítích o tom, jak by se mělo v Česku přistupovat k obuvnictví – a skončilo spoluprací, která může mít na lokální scéně velký význam. Footshop a tradiční český výrobce Botas se spojili, aby představili novou kolekci tenisek. Do oběhu posílají na začátku rovných jedenáct modelů, přes které chtějí jak potěšit fanoušky sneakers, tak pomoci vrátit ševcovinu na střední školy, aby bylo o řemeslu zase slyšet.

Když se před nedávnem rozhořela veřejná hádka mezi Peterem Hajdučkem, který stojí v čele streetwearového obchodu Footshop, a zakladatelem obuvnické firmy Vasky Václavem Staňkem, mnohým mohlo dojít, že na ní něco nehraje. Nejprve posprejovaná výloha Footshopu v centru Prahy, poté poměrně ostré vyjádření Staňka k tomu, že streetwearový prodejce netvoří hodnoty, později Hajdučkova stejně tak tvrdá reakce. CzechCrunch se do celé internetové aféry položil a zjistil, že spíš než o reálný spor může jít o marketingový trik, protože obě firmy zjevně něco chystají.

V ústraní Hajduček a Staněk se svými týmy skutečně pekli novou věc, kterou před pár okamžiky odhalili. Ústřední roli v ní hraje slavná česká obuvnická značka Botas, kterou právě Vasky před rokem zachránily před likvidací a koupily ji. Před časem pod ní reinkarnovaly pár ikonických modelů, postavily jí první novou kamennou prodejnu a teď se ji pokusí nakopnout ještě více, právě díky spolupráci s Footshopem.

Do prodeje už během dneška nasadí deset modelů v rámci nové kolekce Goodbye Nostalgia, do nichž se propisuje jak designový cit Footshopu, přesněji řečeno návrhářky Petry Šorejsové, tak nadčasový styl, pro který jsou botasky všeobecně – a dlouhé desítky let – známé. Pět modelů navrhl Footshop, pět Botas. Nejlépe pak čerstvé siluety ukazuje fotogalerie níže. Jen o nové kolekci, pro kterou oba aktéři sehráli chytré představení na LinkedInu, ale spolupráce není.

Jak naznačovala internetová kampaň, která začala posprejovanou výlohou prodejny Footshopu v centru Prahy, Staněk a Hajduček mají na následující týdny a měsíce v plánu potvrzovat, že poctivá ševcovina a moderní trendy ze světa mohou jít ruku v ruce. Na samotném začátku se tak střetly dva pohledy, kdy zakladatel Vasek sázel právě na ruční řemeslo, zatímco šéf Footshopu budoval byznys mimo jiné s těmi nejlepšími teniskami ze světa.

I název celé kolekce, který zní Goodbye Nostalgia (tedy Sbohem, nostalgie), evokuje, že mezi oběma směry lze alespoň trochu smazat rozdíl. Ostatně to zřejmě bude v plánu – návrhářský tým na nich měl pracovat přes deset měsíců, navíc musel nasadit nové postupy výroby i materiály. „Od počátku vývoje jsem ale věřil, že to naši ševci zvládnou, a ještě tam přidají kousek sebe sama,“ říká Vít Staněk, nový šéf Botasu a bratr Václava.

„Je vidět, že bratři Staňkovi mají profesionální zkušenosti s výrobou a zároveň podnikatelské vize. Spojuje nás pohled na svět, chuť experimentovat, neustále se zlepšovat a objevovat nové horizonty. A proto mám z této spolupráce obrovskou radost. Ještě nikdo nebyl natolik odvážný, aby v Česku vyrobil kolekci tenisek takového rozměru a poslal ji celou ven,“ říká Hajduček.

hajducek-vyloha-stanek-2

Přečtěte si takéZakladatelé Footshopu a Vasky se přou o posprejovanou výlohuHádka, nebo reklamní trik? Zakladatelé Footshopu a Vasky se přou o posprejovanou výlohu

Zapojení Footshopu coby lovebrandu bude mít vliv v komunitě mladých lidí, pro které může být značka Botas velkou neznámou. Ostatně dobu, kdy byly takzvané botasky v kurzu, ani nemuseli zažít. I proto jeden obzvlášť limitovaný model nebude běžně v prodeji. Zákazníci si ho budou muset vydražit na Aukru – a peníze poputují na to, aby se o ševcovině více dozvěděli studenti středních škol.

Konečná vydražená částka bude vyhrazena na znovuotevření oboru Obuvnictví na Technickém lyceu ve Zlíně, tedy městě, kde má ševcovina díky Tomáši Baťovi obrovskou tradici. „Kolem roku 1930 bylo ve Zlíně okolo třiceti tisíc obuvníků v oboru. Okolo roku 2018 jejich počet klesl na sotva 3 500, a to napříč republikou,“ uvádí zlínský rodák Staněk, pro kterého jde o jednu z důležitých misí z pozice mladého podnikatele.

Novinky jsou dostupné jak na e-shopu Vasky, tak na e-shopu Footshopu. Ceny se pohybují okolo tří tisíc korun.

footshop-botas

Foto: Footshop x Botas

Limitovaná edice určená pro dražbu