Vykreslené postapo z futuristického Japonska. Slovenští Airo Games slibují, že se na jejich první velkou hru vyplatí počkat

Filip HouskaFilip Houska

life-of-delta_1

Foto: Airo Games

Life of Delta vás přenese do postapokalyptického Japonska

0Zobrazit komentáře

O tom, že mají Češi nadání tvořit originální, atraktivní a světové hry, jsme se přesvědčili už nesčetněkrát. Ať už v rámci středověkého dobrodružství Kingdom Come: Deliverance, hororové adventury Someday You’ll Return, nápaditých titulů typu Creaks či Pilgrims od Amanity nebo akcí ve městě Lost Heaven, kde se odehrává Mafia. O obřím úspěchu VR hitu Beat Saber ani nemusíme mluvit. Zajímavé hry ovšem vznikají i u našich bratrů na Slovensku, což potvrzuje chystaný titul od Airo Games.

Pokud jste o tomto herním vývojářském studiu z východoslovenských Košic ještě neslyšeli, patrně se není čemu divit. Ačkoliv Airo Games vznikli již v roce 2017 a mají ve svých řadách zhruba desetičlenný tým umělců, programátorů, designérů, zvukových designérů a skladatelů, stále nemají venku žádnou hru. Na druhou stranu pracují na jedné, která může Slovensko po herní stránce proslavit nejen v Česku, ale i v dalších zahraničních zemích.

Jejich očekávaný titul se jmenuje Life of Delta, na kterém Airo Games pracují od svého založení. Půjde o netradičně zpracovanou adventuru na bázi point-and-click, během níž budou hráči ovládat malého robota jménem Delta v postapokalyptickém Japonsku. Výjimečnost této hry má spočívat především v grafickém zpracování – tvůrci totiž ručně kreslí všechny úrovně, kterých má být rovných pětadvacet, a přistupují tak k celému procesu kreativněji než jiná studia.

life-of-delta_3

Foto: Airo Games

S malým robotem se ve hře Life of Delta budete muset prokousat 25 úrovněmi

„Od malička jsem byl gamer a hraní her mě vždy bavilo. Čím více jsem se dostával do světa designu a animací, tím víc jsem chtěl vytvořit svůj vlastní projekt, a po hraní her Machinarium, Primordia nebo Limbo jsem se konečně rozhodl pro styl, na kterém náš první velký projekt založíme,“ objasňuje svou prvotní inspiraci pro CzechCrunch Samuel Lorinčík, zakladatel Airo Games.

Dobrodružství roztomilého robota, jehož hlavním úkolem je v divočině futuristického Japonsku najít svého ztraceného otce, mělo už být dávno venku. Bohužel však bylo oddáleno v důsledku neúspěšné crowdfundingové kampaně na Kickstarteru, kterou Airo Games v březnu roku 2018 rozjeli s cílem nasbírat alespoň necelých 20 tisíc dolarů na další rozvoj.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ukazatel nasbíraných peněz se ovšem zastavil na zhruba čtvrtině z minimální částky, kampaň skončila neúspěchem a tým musel pokračovat pouze s vlastními prostředky. „Velikost projektu se stále zvětšovala a problémy s financováním vývoj hry také zpomalovaly,“ popisuje Lorinčík nepříjemnou situaci, která je potkala.

I kvůli problémům s financováním se Airo Games na nějaký čas odmlčeli a nový „návrat na scénu“ přišel ke konci loňského roku, kdy se studio na svých sociálních sítích znovu ozvalo a oživilo vzpomínky na tento projekt. Navíc se podařil získat i částečný grant od Fondu na podporu umění, což studiu pomohlo pokračovat ve vývoji.

samuel

Foto: Airo Games

Samuel Lorinčík, zakladatel studia Airo Games

Předzvěst postupného dokončení Life of Delta značí i spuštění profilu na platformě Steam, kde se objevily jak dodatečné informace, tak trailer, který vyobrazuje zmíněného robota v ponurém, naoranžovělém prostředí a medailonky dalších obyvatel pouště, s nimiž se budou hráči střetávat. Především ale ukazuje rozmanitou grafiku a jemné animace.

Nepůjde však o pouhou „klikačku“. Součástí celé hry mají být i rébusy, na základě kterých se hráči budou posouvat v příběhu, doplňující minihry a organizace předmětů v inventáři. Ve výsledku tak může jít o poměrně komplexní hru, jež přiláká různorodé kategorie hráčů. Life of Delta poběží na enginu Unity a díky takzvaným paralaxním efektům, které navozují pocit hloubky i ve 2D rozložení, přiláká také fanoušky důmyslného technického zpracování.

life-of-delta_2

Foto: Airo Games

V Life of Delta narazíte na nespočet prapodivných postav

Na samotné vydání hry si ale budeme muset ještě nějaký čas počkat. Airo Games očekávají, že se jim podaří titul zkompletovat do podzimu příštího roku s tím, že vyjde jak pro operační systémy Windows, macOS a Linux, tak na Nintendu Switch. Teoreticky by se mohlo dostat i na PlayStation a Xbox, jak bylo dříve slíbeno, ovšem teď o podpoře těchto konzolí tvůrci mlčí.

„Budeme rádi, pokud nám prodeje Life of Delta umožní financovat i naše budoucí projekty. Chceme totiž reprezentovat slovenskou herní scénu v globálním měřítku,“ slibuje si Lorinčík.

Jak mladé přimět k volbám. V USA vysvětlují důležitost prezidentských voleb v Minecraftu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

build-the-vote-minecraft-capitol-1

Budova amerického Kongresu v Minecraftu

0Zobrazit komentáře

Jedním z hlavních privilegií i podmínek demokracie jsou veřejné volby. Ve značné části zemí, kde probíhají, se jich ovšem pravidelně desítky procent obyvatel vůbec neúčastní. Kandidující strany, jednotlivci i nezávislé organizace se proto neustále snaží hledat způsoby, jak volební účast zvyšovat. Jedním z těch nejzajímavějších prostředků na přesvědčení lidí pro odevzdání hlasu se teď stala populární hra Minecraft.

Ve Spojených státech za necelý týden proběhnou 59. volby prezidenta, mnohými považované za jedny z nejdůležitějších v celé historii země. Zatímco republikán Donald Trump se snaží svůj úřad prodloužit o další čtyři roky, demokrat Joe Biden chce většinu americké populace přesvědčit, že by v jejím čele zaujal mnohem důstojnější a prospěšnější pozici.

Ať už ale lidé dají přednost komukoliv, jejich rozhodnutí je skutečně relevantní jen tehdy, když ho vyjádří v oficiálním hlasování. Ve snaze upozornit na důležitost tohoto procesu a zároveň vysvětlit, jak se do něj správně zapojit, vytvořila iniciativa Build the Vote stejnojmenný server Minecraftu. Tam si mohou hráči volby vyzkoušet nanečisto, aby pak vše ve skutečném světě proběhlo hladce.

build-the-vote-minecraft-capitol-2

Foto: Build the Vote

Hráčská zkušenost s volbami má být co nejblíže té skutečné

V současnosti stále jedna z nejpopulárnějších online her dalece předčila svůj původní koncept. Jednoduchý úkol stavby obydlí pro ochranu před nástrahami okolního světa začali mnozí brát jako výzvu předvést své schopnosti a v Minecraftu tak vznikl už bezpočet rozsáhlých zábavných i uměleckých projektů. Stejný přístup zvolili i v Build the Vote a pozornost hráčů poutají obrovským realistickým modelem budovy amerického Kongresu.

Unikátní projekt je výsledkem spolupráce kreativní firmy Sid Lee a nestranné neziskovky Rock the Vote a má za cíl hlavně přesvědčit mladé voliče, aby naplnili svou občanskou povinnost. Právě jejich generace, která by měla rozhodovat o své budoucnosti, totiž typicky volí mnohem méně často než jejich rodiče či prarodiče.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Například deník The New York Times nedávno představil studii, podle níž mladí k volbám přišli v menším procentuálním podílu než starší ve více než dvacítce vyspělých zemí. Přímo v USA to u posledních prezidentských voleb byla méně než polovina, o 15 procent méně oproti celkové volební účasti. V Česku se pravidelně mluví o ještě větších rozdílech.

Jak zmiňuje The Verge, podle Teje Fosterové ze společnosti Sid Lee za to může především nedostatečné vzdělání v tomto ohledu: „Ve školách nás o procesu hlasování, o tom, jak funguje, a jaké to je, prakticky vůbec neučí.“ Speciální server Minecraftu se tak pokouší hráčům co nejvěrněji zprostředkovat průběh skutečných voleb.

Z online her se stává politická i kulturní platforma

V modelové budově Kongresu si mohou přímo vyzkoušet hlasovat v deseti nejdůležitějších tématech aktuálních voleb a v jiné místnosti se pak poučit o tom, jak reálný proces funguje. Výsledky virtuálního hlasování budou 31. října, tři dny před hlavním dnem prezidentských voleb ve Spojených státech, zveřejněny na sociálních sítích. Záměrem je přitom dát americkému lidu vědět, co alespoň menší část mladších občanů považuje v politice za nejvýznamnější.

Build the Vote svou iniciativu spustila v době, kdy v rámci předčasných voleb odhlasovalo už několik desítek milionů Američanů. Mezi nimi je také mnohonásobně více mladých, než bylo ve stejném bodě v minulosti, pokračující šíření je ale přesto stále důležité. „Myslím, že vstup politiky do tohoto prostoru je budoucností a že bychom se tomu měli přizpůsobit,“ říká Fosterová.

build-the-vote-minecraft

Foto: Build the Vote

Hlasovat v Minecraftu si může vyzkoušet kdokoliv, pouze hlasy amerických hráčů se ale budou počítat do zveřejněných výsledků

Herní svět se může stát nástrojem pro rozvoj hned několika různých aspektů politického života občanů. Pokud odhlédneme od nestranných iniciativ, nejvýraznější je samozřejmě příležitost přesvědčit voliče organickým zapojením do jejich sociálního života. V obecnějším měřítku je to pak třeba podnícení většího zájmu o politiku.

„Minecraftizací volebního procesu ukazujeme, že hry a jiné platformy se mohou stát nástroji pro významnější účely, jako je třeba naše občanská zodpovědnost,“ vysvětluje kreativní šéf Sid Lee David Allard. Hráčská komunita Minecraftu ovšem zdaleka není tou první, se kterou se snaží politické iniciativy interagovat.

Například populární demokratická kongresmanka Alexandria Ocasio-Cortezová nedávno na Twitchi živě hrála hru Among Us a díky 435 tisícům sledujících se její stream stal jedním z pěti nejsledovanějších v historii platformy. Kampaň Joea Bidena zase ve hře Animal Crossing: New Horizons představila svůj vlastní ostrov.

george-clooney-midnight-sky

Přečtěte si takéGravitace, Interstellar a Revenant v jednom. Netflix vydal trailer na Půlnoční nebe, ambiciózní sci-fi George ClooneyhoGravitace, Interstellar a Revenant v jednom. Netflix vydal trailer na Půlnoční nebe, ambiciózní sci-fi George Clooneyho

Podobné akce jsou zároveň součástí dlouhodobě rostoucího trendu, kdy se hry stávají platformami pro jinak neherní sociální události. Nejvýraznější je v tomto ohledu Fortnite, kde se například konal koncert Travise Scotta a bylo tam možné zhlédnout exkluzivní trailer hlavního letošního blockbusteru, Tenetu. Stejný typ událostí se však objevuje také v Minecraftu a dalších online hrách.

Není těžké pochopit, proč se to děje. Herní průmysl poměrně rychle roste a v současnosti je z hlediska obratu větší než téměř celý zbytek zábavního průmyslu dohromady. To pochopitelně znamená zároveň obrovské publikum. Například v době zmíněného koncertu Travise Scotta bylo ve Fortnite více než 12 milionů hráčů zároveň. Minecraft měl pak v květnu letošního roku 126 milionů aktivních hráčů.