Velkolepý návrat do Lost Heaven. Vychází očekávaný remake české herní klasiky Mafia ve 4K a s dabingem

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

mafiade3

Foto: 2K

První díl ikonické Mafie se vrací v předělané grafice

0Zobrazit komentáře

Je možná paradoxní, že ve světě nejznámější česká hra se odehrává ve fikčním městě ve Spojených státech. Zároveň však úspěch Mafie ukazuje schopnost zdejších vývojářů a umělců se s nadšením vydat do exotického prostředí a uvést do něj poutavý, věrohodný příběh. Právě v těchto aspektech má podle všeho excelovat vycházející remake této legendární gangsterky.

Příběh Tommyho Angela má přinejmenším v českém herním světě snad stejnou váhu jako příběh Travise Bicklea z filmového Taxikáře. Sestup z nepříliš lukrativní dráhy řidiče taxi do života mimo zákon je sice v obou případech velmi odlišný, postavy ale sdílejí silné pouto, jaké si dokážou s publikem vytvořit.

Remake první Mafie z roku 2002 tedy stojí před nelehkým úkolem – pokusit se v moderním grafickém zpracování vydat ve stopách klasiky, ale zároveň ji stejně poutavým způsobem rozšířit. Definitivní edice, která vychází měsíc po původně plánovaném termínu, tato očekávání do velké míry naplňuje. Hráči si totiž mohou svět užít ve velkolepém audiovizuálním zpracování a spolu s Tommym se do něj ponořit hlouběji než kdy dříve.

vasut-mafia

Foto: 2K/CzechCrunch

Marek Vašut v nové Mafii opět dabuje Tommyho Angela

U některých mohl vlnu nejistoty vyvolat komentář jednoho z původních tvůrců hry Daniela Vávry, který ji před lety prodal a o připravované nové verzi vůbec netušil. Remaky čehokoliv s sebou navíc většinou nesou otázku, zda je jejich existence vůbec vyžádaná a zda přináší něco nového. Většina reakcí na obě tyto otázky odpovídá kladně.

Nové zpracování ve všech směrech

V základu těchto odpovědí stojí ty nejzjevnější prvky: Lost Heaven vypadá s aktualizovanými texturami ve 4K skvěle a těm nejnáročnějším poskytne i vysoký realistický kontrast díky HDR. Stejně poutavý je zvuk, který se dočkal nově nahraného soundtracku a také českého dabingu s většinou původního obsazení. 

České hlasy postav opět potěší především fanoušky původní hry a ty, kteří se nechtějí soustředit na překládání v hlavě nebo čtení textu. Budou se přitom muset vypořádat s několika technickými nedokonalostmi, za kterými může stát i složitý proces nahrávání v době pandemie. Naopak žádné známky náročného období nejeví hudba, která se z většiny nahrávala v Praze už loni, ale úvodní skladba byla zaznamenána až letos.

„Kontaktoval jsem orchestr Filharmonie Brno a vznesl poněkud neobvyklý požadavek: Co kdybychom jednotlivé hudebníky v sále rozsadili v bezpečných vzdálenostech a nahrávali jich pouze několik najednou?,“ vzpomíná Matt Bauer, zvukový ředitel studia Hangar 13, jež na remaku Mafie pracovalo.

V podobném duchu poměrně věrného, jen kvalitnějšího zpracování předlohy tvůrci přistupovali i k hráčské zkušenosti. Zůstává mnohými oceňovaný lineární průběh, který postupuje od jedné mise hned další, bez velkého množství neomezeného cestování po mapě.

Obrovským otevřeným světům některých moderních titulů tak 18 let stará Mafie konkurovat nedokáže, i tak ale nabídne nová zákoutí a specifický způsob, jak je prozkoumat. V praxi to znamená především bonusovou volnou jízdu, která umožní se jednoduše projíždět městem a vychutnávat si realistickou atmosféru Ameriky 30. let.

„Volná jízda je bonusový režim, který jsme připravili na počest původní hry,“ vysvětluje Ondřej Vévoda, vedoucí designér studia Hangar 13. Na projížďce lze objevovat některé z nových sběratelských předmětů jako detailně zpracovaných rodokapsů s vlastním komiksovým příběhem. Vůbec poprvé lze přitom jako dopravní prostředek zvolit také motorku.

Volná jízda odkazuje na původní Mafii, která vedle příběhu nabízela na jednu stranu jednoduché výlety po městě a na druhou stranu zvláštní úkoly. „Oba koncepty jsme zkombinovali do jednoho režimu, takže v Definitivní edici se Volná jízda skládá jak z té volné turistické části, tak z určitého skrytého obsahu, který čeká na odhalení,“ vysvětluje Vévoda.

Dospělá verze, která fanoušky zajímá

Stejně jako u titulu z roku 2002 stojí také v srdci jeho Definitive Edition poutavý příběh odehrávající se na ploše několika let. Zachována je jak vyprávěcí struktura založená na historii vzestupu a pádu hrdiny, tak skladba konkrétních misí. Hlavní rozdíly spočívají v mnoha nuancích, které vyprávění Mafie dodávají novou hloubku.

mafia-definitive-edition-free-ride

Foto: 2K

Projížďka nočním Lost Heaven nabídně silnou atmosféru

Přesto to může znamenat také výrazně odlišné vyznění některých misí. Platí to například pro Sáru, do níž se Tommy zamiluje. V původní hře jsme se o ní mnoho nedozvěděli a zůstala spíše pasivní postavou. Novinka jí naproti tomu dává komplexnější a mnohem ráznější charakter. Obecně platí, že Mafia letos dospěla ve všech směrech, hráče tak uvádí do psychologicky náročnějšího a temnějšího světa.

Například agregátor recenzí Metacritic u Mafia: Definite Edition hlásí číslo 76/100, což znamená ne bezvýhradné, ale z většiny velmi pozitivní přijetí. Jak zmiňují Lidovky, odpovídá tomu také zájem hráčů. Obnovená klasika se v předprodejích vyšplhala na druhé místo nejžádanějších her letošního roku.