Vykutálená káva. Švýcarská společnost představila kompostovatelné kapsle obalené řasou

Společnost CoffeeB vyvinula kapslový systém, který je úplně bez kapslí. Věří, že její kuličky představují budoucnost rostoucího odvětví na trhu kávy.

coffee-b-nahled

Foto: CoffeeB

Společnost CoffeeB představila ekologické kávové kuličky

0Zobrazit komentáře

Kávové kapsle zažívají v posledních letech ohromný rozmach. V loňském roce se hodnota tohoto segmentu vyšplhala na necelých deset miliard dolarů a poslední průzkumy trhu počítají s tím, že do roku 2026 vzroste na 16,7 miliard dolarů. Jenže i přes to, že kapsle jsou příznivé pro uživatele, jelikož si díky nim mohou rychle a pohodlně dopřát kofeinové oblažení, nemají tak pozitivní vliv na životní prostředí. To se nyní snaží změnit společnost CoffeeB, která představila svoje ekologické kávové kuličky.

Ačkoliv to na první přečtení možná zní zvláštně, jakákoliv snaha vyvinout udržitelnější produkt je v dnešní době důležitá. Recyklace klasických kávových kapslí totiž není tak prostá. Jen přibližně pět procent z nich je cele vyrobeno z recyklovatelných materiálů. Nejsnazší proces recyklace umožňují hliníkové kapsle, nejčastěji se však vyrábějí kombinací vícero materiálů, což možnost recyklace značně komplikuje.

Některé společnosti zavedly vlastní recyklační schémata, do nichž se mohou zákazníci zapojit, ale přesto velká část kapslí stále končí na skládkách. Za minutu se ve světě vyrobí 39 tisíc kapslí, z nichž 29 tisíc potká právě tento nepříliš udržitelný osud. Každý správný ochránce životního prostředí vám navíc řekne, že nejlepší odpad je žádný odpad.

coffeeb

Foto: CoffeeB

Kávu drží pohromadě kompostovatelný obal z mořské řasy

Této myšlence se v CoffeeB postavili čelem a vytvořili zdánlivě „nahatou“ kávovou kapsli v podobě malé hnědé kuličky. Jde o namletá kávová zrna stlačená do tvaru koule, která je obalená vrstvou z mořské řasy.

„Inovace již fungujících trendů a technologií je v současnosti v kávovém průmyslu akcelerovaná. Setkáváme se s nimi napříč startupy a crowdfundingovými kampaněmi. Každému inovativnímu a zlepšujícímu prvku držím palce, ještě když jako svůj hlavní přínos předkládá redukci odpadu,“ říká k novému produktu Jaroslav Slámečka, spoluzakladatel české pražírny CandyCane.

Společnost CoffeeB uvádí, že obal z mořské řasy je zcela bez chuti a zápachu, takže neovlivňuje smyslový zážitek z výsledného nápoje, zároveň zabraňuje přístupu kyslíku, díky čemuž zůstává káva čerstvá – skladovat se dá až tři měsíce.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Během procesu přípravy kávy se vrstva nerozpouští a společně s již extrahovanými kávovými zrny ji lze hodit na kompost, kde se nejsnáze a nejrychleji rozloží. Společnost uvádí, že tento proces trvá přibližně čtyři týdny, zároveň doporučuje kávovou sedlinu používat pro hnojení květin, jelikož se dá do kapsle snadno dostat.

„Věříme, že náš bezkapslový systém představuje budoucnost v tomto odvětví trhu kávy a že klasické hliníkové a plastové kapsle za nějaký čas úplně zmizí. Důvod je prostý: CoffeeB řeší problém s odpadem, který takové kapsle vytvářejí, káva přitom chutná úplně stejně. Přechod ale jistě nějakou dobu potrvá, jelikož takové radikální změny se nedějí přes noc,“ říká CEO CoffeeB Frank Wilde, který dříve působil jako výkonný ředitel ve společnost Nespresso.

coffeeb-2

Foto: CoffeeB

Kuličky jsou zatím kompatibilní jen s kávovary The Globe

Širší změnu navíc komplikuje fakt, že pokrokové kávové kuličky lze zatím používat jen v kávovarech The Globe, které společnost CoffeeB vyvinula. Bylo totiž potřeba vytvořit zcela novou technologii – kompatibilní s obalem z řasy. „Co se cesty k větší udržitelnosti týče, záleží na tom, kdy a zda vůbec firma nabídne technologie na plnění těchto kapslí pro komerční využití. Protože dopravovat kávu na místo plničky a pak zpět do distribuce neřeší otázku vzniku oxidu uhličitého při logistice,“ doplňuje Slámečka.

Kávové kuličky CoffeeB jsou zatím dostupné pouze ve Švýcarsku a Francii, ale společnost plánuje během příštího roku expanzi na německý trh. Firma si zároveň praží a následně mele vlastní kávová zrna, do řasového obalu je tak obléká okamžitě po jejich zpracování. Každá kulička obsahuje 5,3 až 5,9 gramů kávy od pěstitelů, kteří mají certifikace Rainforest Alliance nebo USDA Organic.

coffeeb-kava

Foto: CoffeeB

Káva z kapsle může posloužit dvakrát: pro výrobu nápoje a jako hnojivo

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Zkrocená kombucha. Těší mě, když vím, že náš nápoj lidem skutečně pomáhá, říká zakladatel Lokloku

Loklok začal jako malá manufaktura v Brně, dnes vyprodukuje až 75 tisíc lahví kombuchy měsíčně.

spoluzakladatel Lokloku Michal Ďuriník

Foto: Loklok

Spoluzakladatel Lokloku Michal Ďuriník

0Zobrazit komentáře

Nápoj, který je známý již dva tisíce let, ale až v poslední dekádě zažívá v západním světě renesanci, se z brněnského Lokloku podařilo rozšířit po celém Česku i Slovensku. Řeč je o kvašeném čaji kombucha, jehož zdravotní benefity objevuje stále více lidí. Dnes již etablovaná firma jím zásobuje nejen domácnosti, ale především kavárny, restaurace a také firmy. Distribuční síť se mohla v posledním roce rozšířit díky technologické inovaci, o kterou spoluzakladatel Lokloku Michal Ďuriník usiloval od úplného začátku.

„Po dvou letech se nám podařilo vyvinout kompletně nový produkt, s čímž přišla zásadní změna. V podstatě jsme vytvořili novou firmu, jelikož se změnou receptury, která vyústila v kvalitnější, zdravější a chutnější produkt, šla ruku v ruce také kompletně nová vizuální identita. Na inovativní receptuře jsme pracovali paralelně už v době, kdy jsme začali prodávat první verzi kombuchy,“ popisuje Ďuriník.

V průběhu let se tak v Lokloku podařilo vyvinout nápoj kombucha 2.0, jak ho sám Ďuriník pracovně nazývá. Jeho převrat spočívá především v tom, že Loklok jako jediná firma v Česku a na Slovensku nyní nabízí kombuchu, kterou není potřeba chladit. A kdo je s tímto živým nápojem obeznámený, dobře ví, jak se taková standardní nechlazená kombucha dokáže zachovat – její výbušnost nadělala paseku v nejedné kuchyni.

„Naše současná kombucha nemusí být skladována v lednici. Přitom se nám nejen podařilo zachovat všechny cenné látky a probiotika, dokonce jsme její zdravotní benefity ještě zlepšili. Jde tak stále o živý, zdraví prospěšný nápoj, ale otevřely se nám možnosti v tom, koho jím můžeme zásobovat a jak můžeme uchopit logistiku,“ vysvětluje šéf Lokloku.

loklok4

Foto: Loklok

V Lokloku se podařilo vyvinout kombuchu, která se snáze skladuje

Ke zdravotním benefitům, které kombucha 2.0 má, dodává, že stojí na specifickém bakteriálním kmeni, který je výzkumy dobře identifikovaný a popsaný. Dosavadní klinické studie ukazují statisticky významné výsledky v pozitivním vlivu na úroveň cholesterolu, ale také na cukrovku, Crohnovu nemoc nebo různé problémy se zažíváním. Vše se shoduje i se zpětnou vazbou, kterou tým Lokloku dostává od zákazníků.

„Kombucha umí spravit střevní mikrobiom, což je základ zdravého těla. Do velké míry v něm totiž sídlí imunitní systém. Lidé nám tak píší, že se jim zlepšila pleť, někteří si chválí, že jim kombucha pomáhá proti kocovině nebo s nerovnováhou zažívacího ústrojí. Podle předpisů si na etiketu tyhle benefity dát nemůžeme, ale těší mě, když vím, že náš nápoj lidem skutečně pomáhá.“

Investice, která podnítila kvašení úspěchu

Posun ve výrobě kvašeného nápoje byl možný díky investici ve výši jednotek milionů korun od fondu Jinej Fond podnikatelů Jiřího Hlavenky a Jana Slámy. Ďuriník dodává, že se díky ní mohli v Lokloku soustředit na rozvoj technologií a práci na novém produktu. „Kdyby investice nepřišla, rozhodně bychom se nedostali tam, kde jsme dnes.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pole působnosti mohl Loklok rozšířit také díky spolupráci s firmou Pfanner, která se rozběhla na začátku prázdnin. Díky široké distribuční síti, kterou Pfanner pokrývá, se mohl brněnský kvašený nápoj dostat do nových kaváren, restaurací a obchodů, kde si ho zakoupí zákazníci, kteří by k němu jinak nenašli cestu.

Důležitou cílovou skupinou jsou samozřejmě především lidé zaměření na zdravý životní styl, ale pro Ďuriníka je překvapením, že se kombucha pijí stále častěji také k rodiny. „Maminky jsou našimi důležitými zákazníky. Nechtějí svým dětem kupovat nezdravé limonády, ale vědí, že děti nerady pijí čistou vodu. Kombucha dětem chutná, je jemně sladká, přitom jim neškodí, naopak aktivně pomáhá. Od rodičů dostáváme skvělou zpětnou vazbu, že po tom, co děti začnou pít kombuchu, například mnohem méně vyžadují sladkosti,“ říká Ďuriník.

A podle aktuálních čísel, která díky rozšířené distribuční síti stoupají, Ďuriník odhaduje, že se jeho firmě podaří v roce 2022 vyrůst co do obratu šest až osmkrát. Za měsíc naplní přibližně 75 tisíc půllitrových lahví, což je na jednu živou kulturu, která čaj fermentuje, úctyhodný výkon. V Lokloku ji pojmenovali Vilma a nutno říct, že nejde o žádnou křehotinku. Má rozpětí přibližně jeden metr.

loklok2

Foto: Loklok

Nová verze kvašeného čaje umožnila rozšíření distribučních kanálů

„Vilma je přitom stále ta kultura, se kterou jsme začínali. Funguje tak, že se průběžně omlazuje – stejně jako má strom letokruhy, i Vilmě s každou fermentační várkou naroste nová vrstva. Je tak už skutečně těžká a velká, ale u nás děláme už všechno ve velkém. Když vaříme čaj, potřebujeme k tomu pytlík o váze asi šedesát kilo,“ směje se Ďuriník.

Uhlíkově nenáročná kombucha na čepu

K růstu projektu, který začínal jako malá fermentační manufaktura, patří také otázka udržitelnosti. Na začátku se majitel Lokloku bránil plastovým obalům, jenže jejich použití bylo nakonec nevyhnutelné. Jednak se tak kombucha může dostat na místa, kde nápoje ve skleněných obalech nelze prodávat, jako jsou například sauny a posilovny, jednak jsou plasty lehčí, díky čemuž vzniká výrazná uhlíková úspora při převozu.

„Díky včasnému vývoji vlastního designu PET lahve jsme také byli lépe připraveni na obrovský nedostatek skla, který teď kvůli válce a cenám energií Evropa zažívá – mnoho výrobců začíná plnit do plastu až na poslední chvíli,“ upozorňuje na velký průšvih na nápojovém trhu Ďuriník.

loklok3

Foto: Loklok

Kombucha nabízí nealkoholickou alternativu k večernímu popíjení

„Dnes můžeme plastové obaly navíc perfektně zrecyklovat, pokud s nimi nakládáme zodpovědně. Ale jsme si vědomi toho, že když něco vyrábíme, zůstává po nás uhlíková stopa, takže dopady chceme co nejvíc minimalizovat. Nyní tak rozvíjíme program kombuchy na čepu – ten nabízíme kavárnám, ale také firmám, které objednávají kombuchu pro své zaměstnance do kanceláře,“ dodává.

Minimalizace odpadu souvisí také s tím, že Loklok nabízí svým zákazníkům možnost objednat si spolu s kompletní výrobní soupravou kousek Vilmy domů a následně si vyrábět vlastní kombuchu. Podle Ďuriníka jde o takové méně roztomilé Tamagoči, které je ale mnohem užitečnější než v devadesátých letech oblíbená digitální hračka.

I přes to, že se Ďuriníkovi a jeho týmu podařilo vyvinout takový fermentovaný nápoj, o který usilovali od začátku – tedy kombuchu, která není tak divoká a snáze se dostává k většímu počtu lidí – říká, že její potenciál ještě zcela nenaplnili, takže se v nadcházejícím období budou soustředit stále jen a jen na něj. Rýsuje se ale jeden zajímavý výzkum, který by mohl perlivý nápoj postavit na úplně jinou úroveň.

loklok1

Foto: Loklok

Zákazníci do Lokloku píší, že jim kvašený nápoj mimo jiné pomáhá k lepšímu trávení

„Získali jsme evropský grant na realizaci klinické studie, kterou děláme společně s fakultní nemocnicí v Brně, konkrétně s gastroenterologickým oddělením. Budeme v ní sledovat, jestli terapeutická intervence s Loklokem dokáže pomoci lidem, které čeká chirurgický zákrok zažívacího traktu,“ přibližuje studii šéf Lokloku. Výzkum by měl ukázat, jak může kombucha lidem pomoci s přípravou na zákrok, tak s následnou regenerací po zákroku.

Výzkumný tým má v plánu studii posléze publikovat v akademických žurnálech, takže v případě pozitivních výsledků by mohl Loklok stavět na úplně jiných základech.

„Půjde o velmi přísný test v náročných podmínkách. Takže pokud se ukáže, že má v takovém případě kombucha pozitivní efekt, bude to silný argument, že může pomoci lidem, kteří se nepotýkají s tak závažnými zdravotními problémy, ale prostě potřebují do svého života přivézt více rovnováhy,“ uzavírá Ďuriník.