Vymývat kelímky od jogurtů nestačí. Recyklovat musí hlavně firmy, a je to pro ně výzva, říká Klepek
Cyril Klepek se se svou společností Cyrkl před pěti lety vydal na misi udělat z firemních odpadů velký byznys. Daří se to po celé Evropě.
Pracoval ještě v bankovním sektoru, když se mu v hlavě začal rodit nápad na jeho současnou firmu. Pod ruce se mu totiž dostal příklad holandské banky, která pro farmáře vytvořila platformu na prodej a nákup přebytečného hnoje. Na první pohled vtipnou ideu dokázal Cyril Klepek za pět let naškálovat mezi 19 tisíc firem a z industriálních odpadů vytvořit byznys se skutečným environmentálním dopadem.
O udržitelnost se dnes snaží prakticky každá velká společnost, jenže především u velkých korporací často zdánlivě ekologické iniciativy zavání takzvaným green washingem – tedy líbivými iniciativy bez reálného dopadu. Problematické bylo v minulosti třeba nakupování emisních povolenek nebo kompenzace emisí záchranou pralesů.
Pokud chce být ale firma skutečně udržitelná, měla by podle Klepka jít mnohem hlouběji. „Udržitelnost byla dlouho agendou jen PR a marketingu. Není to o tom, že si jako firma koupím pár elektroaut, recyklovaný papír nebo budeme sázet stromy. To už vlastně dneska nikoho moc nezajímá,“ říká v novém díle podcastu Proti Proudu Dana Tržila, který si můžete pustit na přehrávači níže.
Místo toho se snaží co nejvíce firem zapojit do takzvané cirkulární ekonomiky a využít vedlejší produkty, které už tak vyrábějí – a to sice odpady. Ročně totiž ze země vytěžíme těžko představitelných 100 miliard tun materiálů, přičemž z třetiny se stane odpad. Na svědomí ho přitom mají z podstatné části právě velké společnosti. Ty jsou v nakládání s odpady často ve spárech neefektivních odpadových podniků, jejichž byznys podle Klepka zamrzl v 70. letech, což se Cyrkl snaží změnit.