Vyřazenými bateriemi z elektroaut zlepšuje výkon nabíječek. Teď česká firma chystá recyklační linku
Kralupská společnost IBG má roční tržby kolem miliardy korun a patří k průkopníkům práce s bateriemi z aut v Česku.
S tím, jak přibývá elektromobilů, je čím dál palčivější otázka, jak a kdo bude recyklovat baterie z nich. Velké ambice neskrývá nenápadná česká společnost IBG, která se na poli elektroenergetiky pohybuje od devadesátých let. Kromě toho, že z vyřazených akumulátorů už dnes staví bateriová úložiště, která pomáhají vyrovnávat nápor u nabíječek elektroaut, chystá stavbu i celé recyklační linky.
U plaveckého bazénu v pražském Chodově se na jaře otevřel v českých podmínkách unikátní hub, u kterého lze nabíjet až dvanáct aut naráz. Stojí za ním Pražská energetika a mladoboleslavská Škoda Auto, respektive její experimentální pracoviště Škoda Auto DigiLab. Klíčovou část projektu – vyrovnávací bateriové úložiště – pak dodala právě společnost IBG z Kralup nad Vltavou.
„Úložiště v hubech, jako je ten na Chodově, slouží k podpoře e-mobility v době velkého provozu na dobíjecích stanicích, aby se nemusely stavět silnější nebo předimenzované přípojky. V úložišti se energie naakumuluje v době, kdy je v lokalitě s několika dobíjecími stanicemi menší provoz. V situaci, kdy přijede k dobíjecím stanicím více elektromobilů najednou, pomůže bateriové úložiště distribuční síti, aby všechny nabíječky mohly poskytnout 100 procent výkonu,“ vysvětluje Stanislav Cingroš z IBG.
Samotné úložiště je ale poskládané z baterií, které už přestaly sloužit svému původnímu účelu, říká Cingroš: „U manipulační techniky je životnost baterií pět až šest let, v elektromobilech může dosáhnout až deseti let. Po jejím vyjmutí z primárního zařízení se zjistí zůstatková kapacita a pokud se při měření pohybuje nad stanovenou hranicí, může být využita v takzvaném druhém životě, tedy pro výrobu bateriových úložišť.“