Vysílačky s umělou inteligencí i hlasovým ovládáním. Motorola usnadňuje práci složek záchranného systému
Patří mezi základní výbavu všech složek záchranného systému. Často se jedná o jediný funkční komunikační prostředek v daném sektoru, a přesto se v oblasti obousměrných radiových vysílačů, známých jako vysílačky, za poslední roky příliš nezměnilo. Pravidla hry však nyní mění Motorola se svou novou generací ikonických vysílaček.
Mobilní telefony si za roky své existence upevnily pozici přirozené technologické výbavy téměř všech lidí na světě. Primárním důvodem, proč nosí tolik lidí mobilní telefony v kapse, je jejich schopnost spojit nás s okolním světem, kdykoliv je to potřeba, a to i v případě nouze.
Problémem však je, že v některých extrémních situacích nejsou zcela praktické. Jejich životnost je omezena výdrží baterie a v případě hurikánu či jiné pohromy stačí, aby vypadlo několik blízkých vysílačů a mobilní telefon můžeme klidně zahodit. I to je důvod, proč se většina složek integrovaných záchranných systémů po celém světě stále spoléhá na staré dobré vysílačky.
Pro získání důležitých informací bylo až doposud nutné využívat dispečerů a jednou rukou ovládat vysílačku
První vysílačky se objevily za druhé světové války a od té doby si prošly významným vývojem, co se dosahu, funkcí i velikosti týče. Ovšem nový model vysílačky, který nyní představila společnost Motorola Solutions, přináší na pole obousměrných radiových vysílačů významnou revoluci.
Posouvání hranic
Nejpokročilejší vysílačka všech dob, jak někteří novinku nazývají, nese jméno APX Next. I tato vysílačka je černým kvádrem s robustní anténou a velkým tlačítkem na straně, po jehož stisknutí je hlas modulován na určitou nosnou frekvenci. Zásadním rozdílem je však dotykový displej na přední straně vysílačky a celá řada inovativních funkcí, které pomohou uživateli vysílačky lépe kontrolovat vzniklou situaci.
Motorola Solutions (neplést si s Motorola Mobility, která vyrábí mobilní telefony) vyvíjela svou novinku ve spolupráci s více než 50 složkami záchranného systému, mezi kterými nechyběly ani týmy SWAT či policejní detektivové. Na základě více než dvou tisíc hodin rozhovorů a testování byl vyvinut unikátní systém rozpoznávání hlasu a softwaru umělé inteligence, který dokáže zpracovat 95 nejčastějších požadavků, jež hasiči či policisté odesílají dispečinku.
Jedná se o požadavky typu ověření totožnosti, kontroly vozidla na základě registrační značky nebo ověření platnosti řidičského průkazu. Vznesený požadavek však není předáván dispečinku, ale rovnou jej zpracovává software. Díky tomu má více prostoru jak dispečink, tak i samotný hasič či policista, který má uvolněné obě ruce, jež mohou zrovna svírat zbraň, nebo tlačit na hrudník umírajícího.
Diktované příkazy se nijak neliší od těch, které jsou nyní běžně odesílány na dispečink. Motorola totiž zjistila, že pohotovostní personál komunikuje vysoce standardizovaným a pevně naučeným jazykem, který v mnohých případech poukazuje na různé situace a zločiny.
V momentě, kdy je požadavek vyřčen, je odeslán do cloudu, kde jej zpracovává umělá inteligence stejně, jako by to dělal dispečer. V momentě, kdy jsou informace k dispozici, vysílačka zapípá. Pokud se jedná o citlivé informace, uživatel může poodstoupit stranou a vyslechnout si výsledky hledání v soukromí nebo stiskne tlačítko a rovnou si vyslechne výsledky na místě.
Jak přiznává sama Motorola, vysílačka APX Next využívá již známé technologie, které však aplikuje na vysoce specializované prostředí, kde by je jinak nebylo možné vůbec využívat. „Pokud se ocitnete v nebezpečném prostředí s Amazonem Echo, nebudete mít stejné výsledky jako s naším produktem,“ vysvětlil pro magazín Fast Company Jack Molloy, produktový manažer Motoroly.
https://www.youtube.com/watch?v=hL6o-4DJ8QQ
Vždy na dosah
APX Next v sobě snoubí technologii klasické vysílačky i mobilního telefonu. Najdeme v ní totiž radiový čip sloužící pro pozemní komunikaci, i 4G/LTE čip komunikující s vysílači mobilního signálu. Oba tyto čipy lze na vysílačce využívat současně, což je dalším technologickým pokrokem vysílačky. Ta zároveň umí detekovat nízký LMR signál a automaticky se přepnout do širokopásmového LTE.
Za pozornost stojí i funkce SmartLocate, která prostřednictvím širokopásmového připojení automaticky odesílá každé tři sekundy polohové informace osoby používající vysílačku.
Ovládání vysílačky probíhá kromě hlasových příkazů i skrze klasická fyzická tlačítka a dotykovou obrazovku. Její rozhraní je speciálně navrženo tak, aby bylo co nejpřehlednější a dalo se v něm rychle orientovat. Obrazovku je navíc možné ovládat i v momentě, kdy je pokryta vodou, nebo když má uživatel navlečené rukavice.
Fyzická tlačítka, včetně hlavního komunikačního tlačítka, jsou umístěna na tradičních místech, aby je bylo možné najít na základě vytvořené pohybové paměti, bez nutnosti jejich vizuálního vyhledávání. Hlas snímá čtveřice mikrofonů, které byly navrženy tak, aby co nejlépe odkláněly okolní ruch. Aktivace hlasového asistenta v tomto případě neprobíhá prostřednictvím hlasového příkazu typu „Hey Siri“, ale k jeho spuštění je nutné stisknout příslušné tlačítko.
„Pokud se nad tím zamyslíte, asi byste nechtěli, aby někdo zakřičel na ulici a tím něco aktivoval ve vysílačce,“ říká Paul Steinberg, technologický viceprezident Motoroly. Možná, že jednou bude technologie natolik vyspělá, aby dokázala identifikovat policistu podle hlasu, ale tak daleko prozatím nejsme.
Productboard shání posily na následujících pozicích
Více na CzechCrunch JobsMotorola rozhodně nechce svou technologií nahrazovat klasické dispečery. Spíše chce nabídnout řešení problému, kdy dispečer vyhledává vlastníka vozu podle nadiktované registrační značky, zatímco se mu marně snaží dovolat osoby ve skutečné tísni. Steinberg zároveň připomněl, že ta nejcitlivější data budou vždy kontrolována lidským faktorem, aby nedošlo k žádným komplikacím.
Cenu zařízení Motorola nezveřejnila s tím, že se bude značně lišit v měřítku nákupu. A lze předpokládat, že o takové zařízení bude zájem velký a Motorole přinese upevnění na pozici špičky mezi dodavateli tohoto typu zařízení.