Vyšla jedna z nejambicióznějších českých her. Na realistické střílečce pracoval i veterán speciálních sil

Gray Zone Warfare od Madfinger Games nabízí realistickou taktiku a přestřelky na 42 kilometrech čtverečních. A slibuje přidávat další a další obsah.

Michal MančařMichal Mančař

gray-zone-warfare-boxed

Foto: Madfinger Games

Gray Zone Warfare od brněnských Madfinger Games

0Zobrazit komentáře

Vietcong. Operace Flashpoint. Arma. Hidden & Dangerous… A ode dneška i Gray Zone Warfare. Na seznam vynikajících taktických stříleček od českých videoherních vývojářů právě přibylo nové jméno. Stojí za ním brněnské studio Madfinger Games vedené Markem Rabasem, pro které je novinka poměrně překvapivým dílem. Madfinger si totiž udělal ve světě jméno nikoliv ambiciózními počítačovými hrami, ale mobilními tituly.

České hry mají ve světě jméno. Ale dostat se do top ten nejočekávanějších titulů na platformě Steam? To o něčem svědčí. A právě to se Gray Zone Warfare povedlo. Hra z Brna se dostala na šťastnou sedmou příčku ve světovém žebříčku titulů, které si do svých wishlistů zapisují uživatelé největšího online obchodu s videohrami.

Ti své přání dnes konečně mohou proměnit v pořízení hry. Gray Zone Warfare na Steamu vychází v předběžném přístupu, tedy v nefinální a stále průběžně vyvíjené a zdokonalované, ale plně hratelné verzi. Základní varianta hry vyjde na 900 korun, zájemci o extra herní výstroj či kosmetická vylepšení si mohou připlatit za dražší verze, a to až 2 500 korun pro nejhorlivější podporovatele.

Gray Zone Warfare je realistická akční hra, v níž se vydáte na fiktivní jihoasijský ostrov Lamang, kde se na 42 čtverečních kilometrech střetnou v džunglích i městské zástavbě tři žoldnéřské skupiny. Slibuje autentické přestřelky, simulaci balistiky nebo využití skutečné taktiky. Ale třeba i takovou míru realismu, která si od hráčů žádá ošetřování zranění či naplnění základních potřeb jídla a pití. To vše je směřované na multiplayerové online klání, čekají vás ale i střety s počítačem ovládanými nepřáteli.

„Máme jasnou představu o tom, jak vytvořit moderní, na realismu založenou taktickou military akci. Jsem opravdu šťastný, že se nám podařilo vytvořit unikátní, do detailu propracovanou hru a jsme připraveni odevzdat ji do rukou hráčů,“ říká k vydání hry Marek Rabas, zkušený vývojář a jeden ze zakladatelů Madfinger Games. Ten mimochodem před pár dny prozradil, že ze základní ceny hry po daních, poplatcích a licencích zůstane autorům zhruba poloviční částka.

„Cílíme na hardcore hráče. Ale i fanoušci Call of Duty jsou samozřejmě vítáni, pokud mají chuť na změnu a větší výzvu,“ přidává pro CzechCrunch Tomáš Nawar z marketingu brněnské firmy. O nebývale hardcore – a tudíž realistický – zážitek z hraní Gray Zone Warfare se navíc postarala osoba k tomu perfektně povolaná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Madfingeru při tvorbě hry pomáhal Ondřej „Spicy“ Spisar, někdejší operátor 601. skupiny speciálních sil Armády České republiky nasazený v Afghánistánu nebo Mali. „Nečekejte, že by to měla být šílená střílečka. Je to maximální přiblížení realitě. A ne vždycky, když člověk vystřelí, vyhrává. Dobré mise jsou i ty, kde se nestřílí, a přesto se úkol splní,“ popsal veterán v rozhovoru pro CzechCrunch.

Vojákovi, který ve službě strávil devatenáct let, hra připomněla skutečnost i ve zdánlivých maličkostech, nejen v přesnosti výzbroje a výstroje. „Celkový feeling ze hry je jako opravdový. Plížíte se křovím a větvičky vám vadí ve výhledu. Nebo když v jedné misi ve hře nasedáte do vrtulníku, odlétáte údolíčky a stromy se hýbou, tak mi to připomnělo okamžiky z misí,“ přiblížil „Spicy“.

Plnit až 150 herních úkolů může najednou 48 hráčů, ty na tropickém ostrově doplňuje tisícovka postav s vlastní umělou inteligencí. „Kromě toho, že je Gray Zone Warfare splněním vize Marka Rabase o realistické střílečce, naplňuje také jeho nápady inspirované sci-fi románem Piknik u cesty od bratrů Strugackých,“ odkazuje Tomáš Nawar na tajuplnou zónu uprostřed herní mapy, jež zřejmě skrývá tajemství a důvod střetu žoldnéřských jednotek.

Gray Zone Warfare je pro Madfinger Games obrovskou profesní otočkou. Rabasova firma se před časem zbavila svého portfolia úspěšných mobilních her, které z ní udělalo jedno z největších českých herních studií. A telefony vyměnila za hardcore hru pro počítače. Jak se málokdy vídaná proměna směřování videoherního vývoje povedla, můžete už teď sami vyzkoušet a pořídit si Gray Zone Warfare na Steamu.

V předběžném, ale plně hratelném přístupu tam hra podle vývojářů může zůstat velice dlouho: „Gray Zone Warfare je dlouhodobý projekt, který hodláme vyvíjet a vylepšovat, dokud nedosáhneme ultimátního herního zážitku. Budeme pravidelně vydávat aktualizace s novým obsahem a hru optimalizovat. Přibližná doba trvání může být několik let, v závislosti na zpětné vazbě komunity a naplnění naší vize.“

Nejočekávanější hru současnosti stvořil jeden člověk. Prodala milion kopií za den a zahrajete si ji v češtině

Manor Lords od polského vývojáře Grzegorze Styczeńa vzali Steam útokem. Stavitelská strategie ze středověku má zaděláno na obří úspěch.

Michal MančařMichal Mančař

manor-lords-boxed

Foto: Hooded Horse

V Manor Lords budete nejen stavět, ale i vést zbrojnoše do boje

0Zobrazit komentáře

Neznáte Manor Lords? Tak to je docela překvapení. Protože těsně před svým pátečním vydáním to byla nejočekávanější hra současnosti. Největší videoherní online obchod světa Steam u ní hlásil přes tři miliony uživatelů, kteří si ji napsali na seznam přání. A když se Manor Lords konečně k hráčům dostali, třetina zájemců si je za jediný den od vydání pořídila.

Na začátek jedno středověké srovnání. Český historický hit Kingdom Come: Deliverance vyšel před šesti lety. Za tu dobu jeho tvůrci z Warhorse Studios nastřádali šest milionů prodaných kopií titulu, jenž se odehrává v českých zemích před šesti staletími. Právě vydaná středověká budovatelská strategie Manor Lords za jediný den napočítala milion prodejů a z téměř dvacítky tisíc hodnocení na Steamu jich je 89 procent kladných.

To samozřejmě není žádný indikátor, že dalších pět milionů ještě přidá. Ale je to nesmírně impozantní číslo vzhledem ke skutečnosti, že Manor Lords jsou dílem jediného vývojáře. Pod strategickou hrou je podepsaný polský autor Grzegorz Styczeń vystupující jako jednomužné studio Slavic Magic. „Je to můj první vážnější projekt. Předtím jsem dokončil jen pár malých flashových her,“ popisuje své začátky.

Styczeń vydal Manor Lords na Steamu za cenu 40 eur neboli tisíc korun (aktuálně s 25% slevou) v takzvaném předběžném přístupu. Tedy coby plně hratelnou, ale zdaleka ne finální verzi, na níž nadále pracuje. Jak se asi bude hra prodávat po ostrém vydání, až do ní přibude ještě více obsahu? To se ukáže až v kdovíjak vzdálené budoucnosti, už teď si ale milion hráčů může užít výlet do středověku.

Manor Lords z vás udělají vladaře malé obce kdesi ve Francích (území dnešního Německa) ve 14. století, který plánuje její růst, dohlíží na sběr surovin, určuje výši daní a řeší další podobné věci, které šlechtici řešívali. Takže také velí zbrojnošům v bojích, které někomu mohou připomenout historickou strategickou sérii Total War. A v něčem i Kingdom Come: Deliverance.

Zaprvé snahou o poměrně velkou autenticitu a dobové reálie. Zadruhé tím, jak dění ve hře můžete sledovat. Česká hra přinesla až filmově pojaté dobrodružství hrdiny Jindřicha viděné z pohledu první osoby. To budovatelská strategie na příběhové vyprávění nesází, ale umožní vám vtělit se do vybraného obyvatele a projít se vaší vesnicí takříkajíc po svých. Dokonce ještě třetí styčný bod byste mohli přidat – Manor Lords si díky známému překladateli Filipu Ženíškovi zahrajete i v češtině.

Vždycky jsem chtěl udělat realtimovou strategii. Hrál jsem hodně Stronghold: Crusader, The Battle for Middle-Earth nebo Age of Empires.

Těch podobenství a inspirací byste ale u Manor Lords našli mnohem víc. „Vždycky jsem chtěl udělat realtimovou strategii. Hrál jsem hodně Stronghold: Crusader, The Battle for Middle-Earth, Knights and Merchants, The Settlers nebo Age of Empires. Takže udělat něco takového mi připadalo jako docela zábavný úkol,“ přidal Styczeń v rozhovoru pro oficiální stránky Unreal Enginu výčet vynikajících a fanoušky milovaných strategií.

Sólo tvůrce Manor Lords vyvíjí už sedmým rokem a používá při tom právě technologii Unreal Engine. Což samo o sobě není až tak zajímavé jako skutečnost, že Unreal je značka spojená s firmou Epic Games, která nadějným nezávislým vývojářům používajícím její nástroje poskytuje finanční podporu. Takzvané Epic MegaGrants spolu s finanční podporou fanoušků na Patreonu proměnily nadšenecký projekt jediného člověka v nejočekávanější hru roku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Díky grantu jsem se mohl soustředit na full time vývoj. A taky jsem si mohl dovolit najmout více externistů na volné noze, kteří mi pomáhali s různými dílčími činnostmi. Třeba s herními ilustracemi,“ popsal Styczeń. „Jsou to drobnosti, které se ale nasčítají a pomáhají k tomu, že hra vypadá jako hotový produkt, a ne hobby projekt,“ dodal Polák, jenž do té doby působil jako tvůrce videí na volné noze.

Zcela nezávislým videoherním autorem už ale Grzegorz Styczeń není. Nestal se však poddaným některého ze zbohatlických pánů herního průmyslu. Naopak uzavřel výhodnou alianci s menším vydavatelstvím Hooded Horse, což bude jméno fanouškům strategických her dobře známé.

V Hooded Horse pomohli či pomáhají s vydáním titulů, jako je stavitelský fantasy titul Against the Storm, epické sci-fi Terra Invicta nebo moderní variace na legendární UFO: Enemy Unknown (které nedávno oslavilo 30 let) s názvem Xenonauts 2. Všechno to jsou oceňované nebo velmi očekávané hry.

„Nejprve jsem o vydavatele neměl zájem, ale vývojář Falling Frontier Todd D’Arcy mě seznámil se šéfem Hooded Horse Timem Benderem. A ten mi začal pomáhat s různými problémy a dával mi užitečné rady. Postupně mi došlo, že by se vydavatel mohl hodit a že by mohl pomoci navýšit prodeje hry,“ popsal Styczeń.

„Nebo byste chtěli trávit čas posíláním tisícovek e-mailů, optimalizovat nastavení v obchodech a neustále si volat s partnery? Takhle zpětně to bylo skvělé rozhodnutí. Nejsem si jistý, že každá hra potřebuje vydavatele, ale nám to navýšilo počet wishlistů,“ zmínil tvůrce vliv Hooded Horse. A kromě uživatelů Steamu a předplatitelů Xbox Game Passu by měli do středověku zakrátko zavítat i majitelé konzolí Xbox.