Vývoj bez kódu bude o kus přehlednější. Nový nástroj Make Grid rozplete i zamotané automatizace

Platforma Make na mnichovské konferenci Make Waves ‘24 představila revoluční nástroj pro vizualizaci automatizací a propojení cloudových služeb.

make-munich-innazaytsevacom-204

Foto: Make

Patrik Šimek, spoluzakladatel a CTO společnosti Make, s vedoucím produktovým manažerem na pódiu konference Make Waves ’24

Mytický propletenec, ve kterém se vyzná jen pár vyvolených. Tak by šlo s trochou nadsázky popsat automatizaci procesů ve spoustě nejen českých firem. V průběhu let bobtná počet a komplexita automatizací i množství zapojených aplikací, takže není jednoduché odhadnout, co všechno ovlivní sebenepatrnější změna. Do této oblasti má vnést světlo nový nástroj pojmenovaný Make Grid.

„Jde vlastně o mapu všech procesů a automatizací, které firma využívá. V interaktivní podobě v ní lze najít všechny závislosti, pochopit, co se s daty děje, a získat jistotu, že nějaká menší oprava nic velkého nerozbije. To jsou věci, které s rozvojem automatizací a nástupem nástrojů umělé inteligence začala řešit většina našich klientů,“ popisuje Patrik Šimek, současný CTO a jeden ze zakladatelů společnosti Make.

Česká firma pod touto značkou působí teprve od roku 2022, předtím dlouhá léta vyšlapávala cestu firemním automatizacím a no-code vývoji pod původním názvem Integromat. Za nápadem stojí šestice spoluzakladatelů – tři z nich ve firmě dál působí, ačkoli ji už před čtyřmi lety prodali za více než 2 miliardy korun skupině Celonis a společnost se začala více soustředit na americký trh. Dnes firmu tvoří přes 320 zaměstnanců a tržby v letošním roce přesáhly miliardu korun.

ondrej-gazda-22

Přečtěte si takéOdmítli jsme 20 milionů, nabídli 200, nakonec jsme prodali za miliardyOdmítli 20 milionů, obratem jim nabídli 200. Český startup nakonec prodali za miliardy

No-code platformy jako Make umožňují firmám vytvářet nové digitální produkty a různé byznysové i marketingové funkce bez nutnosti zdlouhavého vývoje na míru. Většinu aspektů lze jednoduše „naklikat“ v přehledném editoru, což firmám umožňuje přicházet s inovacemi pružněji a levněji, jelikož odpadá potřeba najímat a řídit drahé vývojáře. S no-code řešením lze různé nápady za pár minut dostávat do produkce.

„Vybraným klientům jsme Make Grid již dali na otestování a první reakcí bývá překvapení. Třeba z toho, jak rychle lze obrázkem vysvětlit fungování i relativně komplikovaných systémů. U jednoho klienta Make Grid pomohl zmapovat obrovský propletenec Airtable databází a ušetřit tak dlouhé hodiny zkoumání, které by zabral reverzní engineering. Dalším příkladem je právní oddělení jiné firmy, které ocenilo zejména to, že transparentně vidí, jak systémem protékají citlivá data zákazníků,“ ilustruje Šimek na několika příkladech, kde všude se už nový nástroj osvědčil.

make-munich-innazaytsevacom-381

Foto: Make

Make Grid provede uživatele no-code řešením s pomocí interaktivní vizualizace

Slabinou no-code řešení je omezený prostor pro růst, protože od určité velikosti se jakákoli údržba stává výzvou. Jeden scénář obvykle spouští další scénáře a síť závislostí od určité velikosti nelze rozplést. S nástupem umělé inteligence se přitom firmám otevřela nová neprobádaná území, která se teď snaží v rámci konkurenční soutěže co nejrychleji zaplnit a od no-code platforem čekají víc než dřív.

„Obdivuji, jak komplexní řešení dokázali v naší no-code platformě uživatelé vytvořit, kolik služeb a nástrojů s Make propojili. My jim teď do rukou dáváme nástroj, aby mohli automatizace dál rozvíjet, rychleji a s větší jistotou,“ popisuje Šimek novinku Mage Grid, na které jeho tým pracoval přes rok a půl. A podle prvních reakcí to vypadá, že úspěšně – za nejdůležitější novinku ji například vybral i technologický youtuber Jack Roberts.

No-code je oblast vývoje, ve které jde především o to, aby uživatelé nemuseli psát kód a vše si zvládli skrze přehledné rozhraní vytvořit bez znalosti programovacích jazyků. Make Grid tak je logickým rozšířením, kde uživatelé na první pohled vidí, kudy proudí informace a jaké návaznosti má který proces. „Nikdy navíc nebylo jednodušší odzoomovat a podívat se, kde leží prázdná místa a nevyužité příležitosti,“ usmívá se Šimek.

Novinku firma Make poprvé předvedla na mnichovské konferenci Make Waves ‘24 a aktuálně uživatelům nabízí možnost registrovat se na seznam čekajících, aby byli mezi prvními, kdo Make Grid vyzkouší. Oficiální uvedení do provozu se plánuje na první polovinu roku 2025.

CC Native

Partnerem článku je Make

Česká aplikace promění cokoliv na LEGO s návodem i nákupním seznamem kostek. Stačí namířit foťák

Brick My World od Jakuba Jirgla a jeho parťáků uspěla na Kickstarteru – a jestli máte telefon, LEGO designéra udělá i z vás.

Michal MančařMichal Mančař

brick-my-world-app

Foto: Brick My World

Česká aplikace Brick My World promění (skoro) cokoliv na LEGO stavebnici

0Zobrazit komentáře

Namíříte foťák třeba na oblíbenou hračku nebo suvenýr. Celý objekt naskenujete aplikací. A dostanete jejich 3D model z LEGO kostek. Spolu s jejich seznamem, abyste je mohli snadno nakoupit. A samozřejmě i s návodem, jak je složit. Přesně takhle funguje nová česká aplikace Brick My World, která na tenhle nápad už vybrala na Kickstarteru několik milionů.

Máte rádi LEGO? Jeden ze zakladatelů projektu Brick My World Jakub Jirgl ano. Ale možná o něco víc než běžný amatérský stavitel. „Jako každý velký fanoušek mám doma desítky krabic. Ale když jsem si pořídil vysněné auto, napadlo mě, že bych si ho rád postavil také v LEGO podobě,“ popisuje pro CzechCrunch prvopočátky nápadu na aplikaci, která ze skutečných věcí dělá kostičkové kopie.

„Jenže stavebnice mého auta neexistovala a jedinou možností bylo složité modelování v grafickém programu. Ale co kdybych měl aplikaci, která to udělá za mě? A už to nabralo spád,“ popisuje Jirgl. Po nápadu přišel průzkum amerického trhu, který potvrdil, že o něco takového je zájem. Pak vznikla skutečná aplikace. A teď Jirgl s týmem – dalšími spolumajiteli a parťáky jsou někdejší kolegové z technologické firmy Cloudfield – šli na Kickstarter.

Kampaň, která končí ve čtvrtek po poledni, v době vydání článku nadchla kolem patnácti stovek stavitelů. Od nich v okamžik vydání článku Brick My World nabralo těsně pod 150 tisíc dolarů. V přepočtu zhruba tři a půl milionu korun, které zafinancují ostrý a veřejný rozjezd placeného nástroje. „Výsledky nás nadchly. Ověřili jsme si zájem skutečných uživatelů, získali jsme pozornost médií jako Wired nebo GameStar. O investorovi jsme nejprve neuvažovali, ale pro budoucí vývoj už investory a partnery zvažujeme,“ říká Jirgl.

Ať už aplikaci pořídíte zvýhodněně přes Kickstarter – za 99 dolarů neboli 2 400 korun na rok –, nebo si ji předplatíte po vydání za dvojnásobek, měla by vám umožnit z fotky téměř čehokoliv udělat LEGO stavebnici. „Ve třech krocích si vyrobíte vlastní model včetně návodu a seznamu kostek, který si pošlete do seznamu přání na tržišti BrickOwl,“ popisuje Jirgl s odkazem na populární e-shop s jednotlivými dílky. K dispozici bude i bezplatná verze s omezenými funkcemi.

Skutečný objekt naskenovaný ze všech úhlů Brick My World převede na trojrozměrný model, z něj následně vznikne první možná vizualizace jeho LEGO podoby. V ten okamžik můžete změnit jeho velikost – z velkého plyšáka klidně uděláte malý modýlek – či upravit barvu. Až poté dojde k virtuálnímu stavění, kdy aplikace hledá nejlepší konstrukční řešení s ohledem na počet kostek a pevnost stavebnice.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Oříšek je vnitřek modelu. Jak zabezpečit stabilitu staveb, aniž bychom potřebovali miliony kostiček? Odpověď je vlastně jednoduchá. Čím méně kostiček, tím pevnější model,“ říká Jirgl. Proto jinak dutý interiér stavebnice vyztužují převážně velké kostky, což kromě upevnění stavby také snižuje výslednou cenu modelu.

jan_zak-1-1

Přečtěte si takéŠéf Dr. Maxe: Chceme do Asie. Od Penty na to máme dost penězRádi bychom expandovali do Asie, ve hře jsou dvě země. Od Penty na to máme dost peněz, říká šéf Dr. Maxe

I otázky ohledně práv a copyrightů má Brick My World vyřešené. „Toho jsme se zprvu také báli. Naštěstí už samotný tvar LEGO kostičky není problematický, protože patent vypršel. Modely budeme mít vlastní, tudíž bychom neměli nijak kolidovat s duševním vlastnictvím značky LEGO.“

Brick My World by po kickstarterové kampani mělo vyjít začátkem příštího roku. „Ale možná aplikaci stihneme dodat ještě letos. Trochu jsme do toho šlápli,“ říká Jakub Jirgl. A co dál? „Teď jsme ve fázi LEGO Classic. Opravdová výzva však může čekat u speciálních řad kostek a třeba jednou i LEGO Technic. Naším cílem je stát se aplikací číslo jedna pro všechny dospělé fanoušky,“ uzavírá vývojář, který tak moc chtěl stavebnici vlastního auta, až z toho byla milionová aplikace.