Vývojář vydělá, uživatel ušetří? Google v aplikacích povolí cizí platební systémy, začne se Spotify
Využití alternativních platebních metod by mohlo znamenat konec zprostředkovatelských poplatků. Jak na situaci zareaguje Apple?
Zdá se, že ve světě technologií zamrzá peklo. Google totiž učinil před pád lety ještě nemyslitelné oznámení – aplikacím nabízeným v jeho obchodě umožní používat vlastní platební metody. To by mimo jiné mohlo znamenat, že vývojáři firmě nebudou muset z každé platby odvádět poplatek, který je často promítaný do ceny aplikace či služby. Jako první se z nových možností bude těšit Spotify, pokud ale půjde vše správně, mělo by následovat mnoho dalších aplikací.
Pro někoho, kdo si stáhne aplikaci z obchodu Google Play a pak v ní koupí třeba předplatné, by se na první pohled nic nezměnilo. Tlačítko by stále hlásilo „koupit“ nebo „předplatit“. To nejzásadnější se ale děje na pozadí mezi účtem platícího a prodejcem. Aktuálně musí všechny platby probíhat prostřednictvím platebního systému Googlu, který si proto z každé transakce vezme mezi 15 a 30 procenty celkové částky.
Technologický gigant se teď chystá zkoušet alternativní model, v němž bude platební systém za tlačítkem v aplikaci moci dodat vývojář dané aplikace. „Tento test umožní malé skupině spolupracujících vývojářů nabídnout dodatečnou volbu vedle platebního systému Google Pay,“ uvádí Google na svém blogu. „Test je navržen tak, aby nám pomohl zjistit, jak poskytnout takovou možnost uživatelům, a zároveň zajistit, že do ekosystému budeme moci nadále investovat,“ pokračuje.
Dění, které vedlo k aktuálnímu rozhodnutí, trvalo už dlouho, do mainstreamu ho ale přinesla v zásadě až kauza z předloňského roku, kdy herní vývojář a distributor Epic Games podal žalobu na Apple a Google. Do App Storu a Google Play tehdy dorazila nová aktualizace pro hru Fortnite, která umožňovala si herní měnu koupit s dvacetiprocentní slevou prostřednictvím vlastního obchodu Epicu.
Obě technologické firmy zareagovaly okamžitým stažením populárního titulu ze svých obchodů kvůli porušení smluvních podmínek. Herní vývojář měl ale celou situaci naplánovanou, na Apple i Google podal žalobu obviňující je z monopolistických praktik a spustil mediální kampaň vyzývající k osvobození tvůrců aplikací od vysokých poplatků obřích korporací.
Apple soudní spor v září loňského roku nakonec vyhrál, ale ne zcela. Rozsudek mu dal za pravdu v tom, že alternativní platební systémy se v aplikacích pro iOS nadále nebudou objevovat. Vývojáři ovšem dostanou možnost přímo v aplikaci nasměrovat uživatele k nákupům někde jinde. Třeba Spotify bude obsahovat zmíněné tlačítko „předplatit“ s platebním systémem Applu na pozadí a zároveň například bannerem upozorní na výhodnější podmínky pro ty, kdo si streamovací službu zaplatí přes web.