Vývojáři budou platit méně také Googlu. Vydělají na tom i Amanita nebo STRV, ale změna je podle nich stále nedostatečná

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

pichai-gtaxInsider

Foto: Google/CzechCrunch

Sundar Pichai, CEO Googlu

0Zobrazit komentáře

Už mnoho let se považuje za standard, že má vývojář nebo tvůrce platit asi třetinu ze svých příjmů provozovateli platformy, kde svou práci prodává. Není to ale příliš mnoho? Odpověď na tuto otázku není vůbec jednoznačná, na velké firmy a obchody s aplikacemi se ale nedávno snesla vlna kritiky, podle níž požadují příliš. Od počátku letošního roku tak poplatky v App Storu snížil Apple a nyní se s podobným krokem připojuje i Google.

Tvůrce Androidu ohlásil, že od 1. července mu budou všichni posílat jen 15 % z prodejů na Google Play, tedy o polovinu méně než dříve. Snížení přitom bude platit, dokud daný vývojář v probíhajícím roce nedosáhne celkových příjmů jednoho milionu dolarů (22 milionů korun). Jakmile tuto částku překročí, poplatek se zvýší na 30 %. Nová pravidla tedy výrazně polepší menším vývojářům, ale zároveň nediskriminují ty větší.

Google uvádí, že pod milionovou hranici se vejde naprostá většina, až 99 % ze všech jednotlivců i firem, kteří v jeho obchodě s aplikacemi pro Android nabízí svoje produkty. Společnost zároveň dodává, že placené aplikace nebo aplikace obsahující platby tvoří pouhá 3 procenta z kompletní nabídky obchodu. Podle dat webu AppBrain jsou na Google Play přes tři miliony aplikací, změna by se tedy mohla týkat vyšších desítek tisíc vývojářů.

google-play-store-browser

Foto: Google

Webové rozhraní obchodu Google Play Store

Jelikož mnozí z nich pocházejí také z Česka, CzechCrunch některé oslovil s otázkou, jak nová pravidla vnímají. Například spoluzakladatel Readmio Jozef Šimko zmiňuje, že změny oceňují zvlášť jako startup v early revenue fázi. „Všechny ušetřené finance použijeme do vylepšení aplikace a jsem přesvědčený, že tento krok Applu a Googlu ocení všechny startupy v podobné pozici, jako je Readmio. Určitě nám to pomůže dostat se na break-even dříve,“ říká jeden z tvůrců unikátní aplikace pro čtení pohádek, o níž jsme psali loni.

Zrovna pro Readmio takový scénář momentálně neplatí, některým vývojářům ale mohou nižší odvody pomoci se schopností konkurovat nativním řešením od Googlu nebo Applu. Technologičtí giganti se kvůli podezřením na monopolní chování loni stali středem pozornosti americké vlády, samotná diskuze o poplatcích v obchodech s aplikacemi ale započala až později.

Terčem útoku se stal primárně Apple, když z App Storu smazal Fortnite. Aktualizace veleúspěšné hry totiž obsahovala alternativní platební systém, který obcházel řešení Cookovy firmy a vyhýbal se tak placení 30 % z příjmů. Pokud by Apple podobné chování toleroval, vznikl by precedent vedoucí potenciálně k úplné ztrátě přísunu peněz od vývojářů. Z jejich strany by se pak zjednodušeně jednalo o bezplatné využívání obří platformy, která jim přímo vydělává.

Společnost Epic Games, tvůrce Fortnite, o takový závěr tak docela neusilovala. Jakmile spustila internetovou kampaň kritizující poplatky na App Storu, bylo jasné, že se smazáním své hry počítala a chtěla ho využít pro zviditelnění snahy ne eliminovat, ale výrazně snížit poplatky vývojářů. Nebyli v tom sami. Spotify na Apple už dříve podalo formální stížnost, protože je prý fungování App Storu nutí navyšovat ceny předplatného a zvýhodňovat tak pozici Apple Music.

Sundar Pichai, šéf Googlu a jeho mateřské firmy Alphabet

Ke kritice Applu se s dalšími argumenty připojily také Microsoft a Facebook. Zuckerbergova firma se ve svém nástroji pro pořádání placených online akcí pokusila zahrnout informaci, že sociální síť si nic z prodejů nebere, zatímco Apple ano. Výrobce iPhonů aktualizaci s komentářem zablokoval. Spor s Epic Games mezitím došel až k soudní žalobě a hrozbě, že velký herní vývojář kompletně ztratí přístup k App Storu. Kromě jeho her by to znamenalo zmizení také mnoha dalších, Epicu totiž patří populární herní engine Unreal Engine.

To vše se stalo v srpnu loňského roku. Ačkoliv se tato část sporu nedočkala zdaleka takové míry pozornosti, majitel Fortnite kvůli vysokým poplatkům podal oficiální žalobu také na Google. Následovaly pak podobně motivované žaloby ve Velké Británii, Evropské unii a Austrálii. V současnosti si oblíbenou hru nelze zahrát ani na jedné z dominantních mobilních platforem a první soudní jednání je naplánováno na počátek letošního května.

Přesto lze říct, že tažení Epic Games přineslo první ovoce. Apple na počátku tohoto roku spustil dosud největší změnu fungování App Storu v jeho více než desetileté historii. Vývojáři, jejichž příjem zde za předchozí rok nepřekročil milion dolarů, budou místo standardních 30 % z každého prodeje platformě odvádět o polovinu méně. Toto rozhodnutí se na jednu stranu setkalo s pozitivním přijetím, ale vysloužilo si také kritiku za vyřazení větších firem.

Snížení poplatků je skvělé, ale neřeší důležité problémy

Přístup Googlu je, alespoň na první pohled, o poznání lepší. Místo aby slevu zpřístupnil jen menším vývojářům, nižší sazbu 15 % z prvního milionu dolarů v příjmech za rok zaplatí všichni. Zároveň se tím řeší problém řešení Applu, který zdůraznil novinář John Gruber. Pokud se vývojář ke konci roku blíží milionu v příjmech, je motivován k tomu, aby svoje prodeje výrazně omezil. Ztráta z toho plynoucí by totiž mohla být menší, než co by příští rok zaplatil navíc na poplatcích App Storu.

„Přístup Googlu je určitě spravedlivější a navíc zdravě motivuje vývojáře vydělávat více,“ říká pro CzechCrunch Martin Mazanec, který spoluvytvořil virtuálního fitness kouče Fitify. Úspěšný český startup hranici milionu dolarů za rok určitě překoná, menší poplatek je pro něj přesto skvělou zprávou. „V podstatě nám Google dal dárek v hodnotě 150 tisíc dolarů každý rok. To není zanedbatelná částka, jsme kompletně bootstrapped a tohle nám umožní nabrat pár lidí o něco dříve,“ říká vývojář.

fitify-1

Foto: Fitify

Matouš Skála (vlevo) a Martin Mazanec, zakladatelé Fitify

Zároveň však zdůrazňuje, že ani App Store, ani Google Play změnami neřeší problém konkurenceschopnosti, jak ho vyzdvihlo například Spotify. Předplatná, která streamovací služba prodá v rámci aplikace, musí stále počítat s poplatkem platformě navíc, a 150 tisíc dolarů od Googlu pro miliardovou firmu zanedbatelných skutečně je. Oproti YouTube Music budou jejich náklady stále podstatně vyšší.

Jakub Dvorský, zakladatel herního studia Amanita Design, pak zdůrazňuje určitou nekonzistenci, kterou řešení Googlu obsahuje. „Přístup Googlu je oproti Applu férovější a 15% poplatek považujeme za rozumný. Měl by se však týkat i příjmů nad jeden milion dolarů ročně, protože náklady Googlu zůstávají stejné nehledě na výdělečnost hry a kredit za úspěch si zaslouží především vývojář, nikoliv distributor,“ argumentuje Dvorský.

Obecně tedy panuje samozřejmá shoda, že změny ve fungování obchodů s mobilními aplikacemi jsou velice vítané a budou mít znatelný pozitivní dopad. Zároveň však jen v minimální míře reagují na problémy, které započaly jak loňské spory s Epic Games, tak podezření na monopolistické chování. „Obě firmy stále blokují růst inovativních řešení,“ říká Mazanec.

dvorsky-1

Foto: Nikon Czech Republic/YouTube

Jakub Dvorský, zakladatel studia Amanita Design

O poznání důrazněji se vůči velice podobným změnám Applu a Googlu na Twitteru vymezil ředitel Epicu Tim Sweeney, podle něhož firmy ustupují jen naoko, zatímco jejich monopolní status zůstává úplně stejný. Lubo Šmíd ze STRV však situaci z dlouhodobějšího hlediska vidí optimisticky. Věří, že po prvních větších posunech bude trend upravování pravidel App Storu a Google Play pokračovat.

„Apple a Google mají extrémně dominantní pozici na trhu. I právě proto je na ně vyvíjen tlak, aby snižovaly podíl, který si nechávají, a zároveň aby otevíraly nové platební možnosti v aplikacích. Pozice technologických gigantů ale není neohrozitelná a všemožné tlaky se budou jen stupňovat,“ říká šéf české technologické firmy. Nezbývá tedy, než i nadále sledovat, jak se míra nadvlády technologických obrů vyvine.