Vyvracíme mýty o cenách letenek: Jak dlouho před odletem je nejlepší je koupit? A hraje roli odkud?

Technologický šéf letenkového vyhledávače Kiwi ukazuje vývoj cen letenek před odletem i nejlepší časová okna pro nejpopulárnější destinace.

Peter BrejčákPeter Brejčák

dalle-2024-04-12-13-32-22-a-scene-at-a-bustling-airport-terminal-during-sunset-the-image-shows-a-person-waiting-near-the-departure-gate-gazing-out-the-large-panoramic-windows-copy

Foto: Vygenerováno OpenAI DALL·E-3

Kdy jsou nejlevnější letenky?

1Zobrazit komentáře

Používají aerolinky cookies, aby lidem cíleně zvyšovaly ceny letenek, a vyplatí se proto při nakupování nastavit anonymní režim? Souvisí s cenou poloha, odkud objednáváte? Má vliv, zda letenky pořizujete v úterý nebo v neděli? Kolem otázek souvisejících s letenkami se nejen v internetových diskuzích rozšířily různé nepravdy či takzvané „urban myths“. CzechCrunch se na ně podíval s technologickým ředitelem vyhledávače letenek Kiwi.com Stanislavem Komancem, jenž zároveň dodal data o tom, kdy je skutečně nejvýhodnější letenky nakupovat.

Uživatelé přes Kiwi každý den vyhledají více než sto milionů spojení, přičemž si na platformě během loňského roku denně koupili v průměru 70 tisíc letenek. Společnost přitom podle svého vyjádření pokrývá 95 procent všech veřejných leteckých spojení od více než 600 aerolinek, postupně s nimi uzavírá nová partnerství, přičemž o všem sbírá ohromné množství dat. Jaké jsou tedy nejčastější mýty?

Mýtus 1: Cookies a cenotvorba. Někteří lidé využívají anonymního režimu a odmítají cookies pro to, aby algoritmy nemanipulovaly s cenou letenek. „Právě tohle tvrzení je jedno z nejběžnějších, se kterým se setkáváme. K překvapení mnohých se ovšem jedná o mýtus,“ komentuje Komanec, jenž vysvětluje, že i když hodně firem sází na personalizovaný marketing, upravovat cenu letenky pro každého návštěvníka webu zvlášť a záměrně mu cenu minutu od minuty navyšovat by bylo nákladnější než možný výdělek z takové operace.

„Navíc jsou podobné praktiky v Evropě nezákonné,“ doplňuje Komanec. Jak ale dodává – dynamická cenotvorba, kterou aerolinky využívají, někdy může ceny letenek měnit z hodiny na hodinu, přičemž do rozhodování vstupují ukazatele jako obsazenost letadla, výkyvy v cenách paliva, pronájem terminálu a runwaye, sezonní vlivy i povětrnostní podmínky.

komanec

Foto: Kiwi.com

Stanislav Komanec, technologický šéf Kiwi.com

Mýtus 2: Kupujte letenky v úterý ráno. „Některé cestovatelské mýty jsou úsměvné proto, jak jsou specifické a detailní,“ říká Komanec a upozorňuje, že obecně nelze říct, ve který den je nejvýhodnější nakupovat letenky: „Na rozdíl od rozšířeného názoru, že se nejlepší ceny objevují vždy v úterý nebo ve středu ráno, neexistuje žádný důkaz nebo data, která by to potvrzovala.“

Naproti tomu ovšem roli hraje to, ve který den chcete cestovat. Dražší letenky bývají během takzvaných peak days, tedy v pátek, sobotu, neděli či kolem svátků, levnější bývají v ostatní dny.

Mýtus 3: Kdy nakupovat zavazadla. Podle některých je výhodnější přidávat zavazadla při nákupu letenek až v posledním kroku. Není to však pravdou. „Ceny jsou v drtivé většině případů stejné jak v první, tak v poslední fázi nákupu,“ říká Komanec.

Mýtus 4: Letenky se vyplatí kupovat napřímo. Podle Komance ne vždy platí, že samotná aerolinka na svém webu či v aplikaci nabídne nejlevnější letenky. „Pravda je to jen napůl. Online prodejci mají spoustu různých nástrojů, jak nabízet letenky levněji, než je jejich veřejně dostupná cena na webu aerolinek, a to třeba skrze speciální partnerství nebo vlastní slevové programy. Tohle musíte ověřovat vždy případ od případu,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Co není mýtus: Cenu letenky ovlivňuje lokace. Podle Komance je toto tvrzení pravdivé, ovšem nezáleží, zda jste v Aši nebo Třinci, ale spíš zda se nacházíte v Evropě nebo v Jihovýchodní Asii. Jde totiž o poměrně standardní praktiku napříč různými obory.

„Třeba právě u prodejců letenek se jejich cena často odvíjí od různých partnerství a lokálních dohod. Je tedy možné, že například nákup vnitrostátních letenek vyjde levněji, pokud je nakupujete přímo v dané zemi. Tohle pravidlo se však bohužel nedá generalizovat a není tedy možné říct, co se zákazníkům vyplatí nejvíce. Cenotvorba je v tomto oboru opravdu hodně dynamická,“ říká Komanec.

Data: Nejlevnější bývají letenky dva měsíce před odletem

Nejlepší časová okna pro nákup letenek dle popularity destinací

Poznámka: Doba před odletem z Prahy nebo Vídně

1. Španělsko

  • lety do 1500 kilometrů (Barcelona, Palma, Mallorca, Menorca): 4 až 2 měsíce
  • lety mezi 1500 až 4000 kilometrů (Malaga, Tenerife, Madrid, Alicante, Las Palmas, Valencia, Seville, Fuerteventura): 2 měsíce až 2 týdny

2. Itálie: 2 měsíce až 2 týdny
3. Velká Británie: 2 měsíce až 2 týdny
4. Francie: 4 až 2 měsíce
5. Řecko: 2 měsíce až 2 týdny
6. Portugalsko: 2 měsíce až 2 týdny
7. Dánsko: 2 měsíce až 2 týdny
8. Nizozemí: 180 až 122 dnů
9. Polsko: 4 až 2 měsíce
10. Thajsko: 6 až 4 měsíce
11. Spojené státy: 10 až 6 měsíců (úspora 50 eur, neboli 12 procent ve srovnání se 6 až 4 měsíci)
12. Švédsko: 4 až 2 měsíce
13. Chorvatsko: 4 až 2 měsíce
14. Norsko: 4 až 2 měsíce
15. Turecko: 6 až 4 měsíce

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Tady se vám bude líbit. Mapy.cz rozdaly doporučení na nejlepší česká koupaliště, hospody, hrady i pivovary

Hledáte nejlepší místo, kde se během výletu zastavit na oběd? Nebo rovnou ten nejkrásnější hrad v okolí? Mapy.cz vám s výběrem pomohou.

mapy-cz

Foto: Mapy.cz, Depositphotos / CzechCrunch

Seznam.cz vybírá ty nejlepší z nejlepších podniků

0Zobrazit komentáře

Hledáte v létě koupaliště s tou nejlepší vodou, hospodu s pivem jako křen či hrad s tou nejstrašidelnější bílou paní? Seznam toto pátrání usnadňuje prostřednictvím zelených odznaků v aplikaci Mapy.cz. Těmi odměňuje ty nejlepší podniky v okolí a pomáhá tak naplánovat výlet, který bude plný zážitků. A aktuální ocenění rozdal právě teď.

Již po čtvrté odměnil Seznam.cz v rámci své aplikace Mapy.cz vybrané podniky takzvaným zeleným odznakem. Ty se udělují těm nejlepším z nejlépe hodnocených podniků v daném oboru. Na seznam se přitom dostávají koupaliště, bistra, hostince, ale i hrady či zámky nebo pivovary.

Díky odznaku mají turisté jednodušší výběr při plánování svého příštího výletu a míst, které během něj navštíví. Podnikům naopak udělení odznaku pomáhá oslovit větší množství potenciálních zákazníků. Dorazí jim totiž i fyzická zelená samolepka, kterou si mohou vylepit na dveře či do výlohy svého podniku.

V letošním roce dostalo zelený odznak například patnáct pivovarů napříč celou republikou, přičemž nejlépe hodnoceným se stal pražský Pivovar Prokopák. Do výběru se však dostaly i o něco méně známé podniky, například Pivovar Ogar v Kunčicích pod Ondřejníkem nedaleko Frenštátu pod Radhoštěm či Pivovar Koníček nacházející se též v Moravskoslezském kraji.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Méně známá místa zabodovala i v kategorii určené pro hrady a zámky. Poblíž Soběslavi lze navštívit zámek Brandlín, kde lidé nejčastěji oceňují poutavý výklad o historii místa. Druhou oblíbenou destinací se stal hrad Střekov. Romantická zřícenina je turistům blízká díky možnosti procházet hrad po vlastní ose – dokonce i se psem – i pro krásné výhledy do krajiny.

Uživatelé Mapy.cz mohou vyhledávat také přímo v žebříčcích, ve kterých lze filtrovat na základě krajů či měst. Žebříčky jednotlivých kategorií jsou denně aktualizovány, přičemž o pozici konkrétního podniku v nich rozhodují sami uživatelé čistě na základě své vlastní spokojenosti a Seznam je nijak nereguluje. Jedinou možností je zamítnutí recenze porušující pravidla.

„V letní sezóně se zadává až 4 500 hodnocení denně. Nejčastěji uživatelé hodnotí restaurace, ubytování, ulice, parkoviště, výhledy, kostely a hory,“ říká Jan Kunz, produktový manažer Mapy.cz, který dodává, že celkový počet hodnocení udělených přes Mapy.cz je více než jeden milion.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre