Vyzkoušeli jsme novou hru o československých legiích. Bere si něco z Company of Heroes, XCOMu i Commandos
České studio Ashborne Games přineslo v Last Train Home povedený mix RPG, strategie a taktiky. A hlavně zasazení do skutečné historie.
Českoslovenští legionáři v Rusku čekají na vaše rozkazy. Dovedete je přes strastiplnou pouť východním směrem až do Vladivostoku a domů, do nově vzniklého Československa? Videoherních zpracování skutečných historických příběhů není úplně mnoho – a pro našince je premisa blížící se počítačové hry Last Train Home dvojnásob lákavá. Jak se strategie, která má vyjít ještě letos, hraje? To jsme si vyzkoušeli.
Brněnští Ashborne Games se s námi podělili o demoverzi své připravované historické strategie Last Train Home. Ta bude prvotinou studia, jež ale o zkušenosti nemá nouzi. Jádro týmu tvoří zkušení vývojáři z Bohemia Interactive v čele s Petrem Kolářem. A našli byste v něm i někdejší pracovníky české herní společnosti Altar – té, která stvořila místní variaci na známý XCOM s názvem UFO: Aftermath (a Afterlight a Aftershock). V ní jste ovládali hrstku vojáků a vylepšovali jejich schopnosti, vybavení i svou základnu… Asi už tušíte, kam tou zmínkou míříme.
Ale dost o minulosti. Vzhůru do ještě větší minulosti! Konkrétně do první světové války, tedy videoherně moc neprozkoumaného období, což Last Train Home přidává pár bodů navíc. Demoverze hry od Ashborne Games nás vrhla do víru bolševické revoluce v závěru Velké války, kdy se v Rusku rozhořel konflikt mezi rudoarmějci a jejich bílými protějšky. Uprostřed toho se ocitnete vy coby nový důstojník, na kterého spadne tíha velení.
To v Last Train Home nabývá dvou rozměrů. První jsou taktické mise, v nichž přímo zadáváte rozkazy vojákům na bojišti. Když je ale dobojováno, promění se hra na strategičtější simulaci, v níž se staráte o své svěřence a vlak, který je má dopravit do Vladivostoku. Po pár hodinách hraní by se klidně dalo říct, že obě části by obstály samy o sobě jako menší tituly. Dohromady tvoří zábavnou kombinaci, ačkoliv někdy je toho na nebohého legionářského kapitána přece jen dost.
V bojích hra na první pohled připomene realtimovou strategii Company of Heroes. Český titul jde do většího detailu než přiznaná inspirace z druhé světové války, velíte v něm jednotlivým vojákům, nikoliv celým jednotkám. V náročnějších misích proto budete plánovat každý pohyb a hledat každý kousek krytu, abyste spustili přepad ze zálohy. Možnost hru mezerníkem pozastavit a všechny přesuny, speciální útoky a další úkony naplánovat je velmi příjemná.
První dojem s nádechem Company of Heroes tak vystřídá spíš lehká vzpomínka na Commandos. Ačkoliv kultovní hra, jež nedávno oslavila 25 let od vydání, byla často spíš logickým rébusem. Kdo má válečné strategie v malíčku, vzpomene si také na sérii Men of War. Důraz je zde kladen na jednotlivé vojáky, do mise nastoupíte klidně jen se třemi, každý přitom umí něco trochu jiného. Kdepak otevřené střety celých čet, čekejte spíš nenápadné plížení, odstraňování osamělých stráží nebo opatrný postup tváří v tvář přesile.