Vyzkoušeli jsme nový Prius. Nejzelenější auto se soláry, které umí jezdit v podstatě zadarmo
Nejnovější generace Toyoty Prius dělá čest odkazu vozu, který před lety rozpoutal hybridní revoluci. Nabízí i solární panely na střeše.
Když v roce 1997 začala Toyota prodávat model Prius, pustila se do prošlapávání zcela nové cesty, za což se jí dokonce někteří i vysmívali. Z Priusu se však stal pojem a svůj jedinečný charakter potvrzuje i v páté generaci, kterou jsme měli možnost vyzkoušet. Je to zelená kapesní raketa, jejíž provoz nestojí skoro nic a které tleskají i environmentalisté.
Je to jen několik dní, co Americká rada pro energeticky efektivní hospodářství (ACEEE) zveřejnila výsledky své studie, ve které hledala ten nejzelenější automobil letošního roku. Bylo by na místě očekávat, že se takovým vozem stane čistý elektromobil, ale nikoliv. ACEEE umístila na první místo svého žebříčku GreenerCars nejnovější Prius od Toyoty.
Ten tak i ve své páté generaci dokáže udávat trendy, stejně jako před lety, kdy se stal naprostým hitem nastupující éry udržitelnosti. Vše začalo začátkem milénia ve Spojených státech, především pak v Silicon Valley. Sem dorazil Prius ve své druhé generaci, která dostala netypické, velmi odlišné vzezření. Okamžitě se do něj zamilovali všichni, kdo na trendu odpovědnosti pluli, od celebrit přes CEO velkých korporací až po startupisty. Kdo Prius neměl, byl společensky podezřelý.
Další generace měly zásah o něco menší, což bylo dáno tím, že po Priusem umetené cestičce začaly přijíždět podobně laděné vozy od konkurence. I přesto si dokázal udržet svůj status výjimečného auta co se technologií i vzezření týče, jak jsem se přesvědčil hned, když jsem jeho novou podobu uviděl naživo.
K dispozici byl kousek ve zlatavě žluté v kombinaci s černě lakovanými detaily a tmavou střechou. Díky klínovitému tvaru se dobře dívá nejen na jeho přední a zadní partie, ale bavila mě i boční silueta, která za zadními dveřmi nabírá na robustnosti, a vůz díky tomu působí velmi aerodynamickým dojmem. A nebyl jsem jediný, koho novinka zaujala. Na ulicích se za ním otáčela celá řada kolemjdoucích.
Přední části dominují především nápadité LED světlomety tvarované do písmene C, které jsou vzájemně propojeny malou mezerou dělící horní část masky od spodního nárazníku s mřížkou obehnanou „chromem“. Linie se přirozeně z přídě převalují přes střechu vozu a stékají na jeho záď. Zde prudce padají k zemi v momentě, kdy překonají ostrou hranu nad zadními LED světlomety. Při navrhování křivek vozu hrála hlavní roli aerodynamika, která napomáhá i minimalizaci spotřeby paliva.
Doslova za pár litrů
Právě extrémní úspornost mě na Priusu naprosto nadchla. S testovacím exemplářem jsem najezdil okolo 350 kilometrů, přičemž jsem jej proháněl po dálnicích i okreskách. Vyrážel jsem s plnou nádrží a plně nabitou baterií a během testování jsem dobíjel jen zhruba dvě hodiny z klasické zásuvky. Průměrná hladina spotřeby se pohybovala okolo 3 litrů na 100 kilometrů, a to jsem vůz vůbec nešetřil.
Kdybych měl občas lehčí nohu na plynu, byl bych schopen se dostat na ještě zajímavější čísla. Zhruba 100 kilometrů jsem s autem najel s téměř vyšťavenou baterií a na dálnicích jsem se nebál zapnout režim sport, díky kterému se naplno projevil charakter benzínového čtyřválce o výkonu 151 koňských sil. Musím říct, že mě v tomto ohledu Prius příjemně překvapil. Na dálnici dokázal udávat tempo, na okreskách zase svižně reagovat na zatáčky.